Alla inlägg den 6 juni 2008

Av Carina - 6 juni 2008 22:47

Vi tog lite sovmorgon idag, det har varit mycket den sista tiden och vi är tröttare än vad vi låtsas om. Din pappa skulle dessutom efter det att han fixat färdigt hos din mamma köra upp till Sundsvall packa om där och åka vidare till stugan. Så han kan inte vara hur trött som helst.

När vi vaknat och myst en stund gick vi ner och åt frukost.

 

Det var i badrummet din pappa skulle fixa idag. Det finns ju inga lister i taket och din mamma har köpt jättefina i frigolit men de ska målas och det är svårare att såga dem. Så de får vi ha någon annanstans. Din mamma köpte nya i Sundsvall som är i trä och färdig målade. Din mamma fick städa golvet i badrummet igår kväll innan vi gick och la oss för det skulle komma silikon där idag.

 

Det tar alltid längre tid att göra saker än vad man tror, men din pappa hade inte tänkt komma iväg förrän vid två tiden så vi åt lunch innan han blev färdig.

Men till slut kom ändå stunden då din pappa var tvungen att åka för att hinna allt han skulle. Det är inte kul att skiljas åt och speciellt inte då det dröjer så länge tills att vi ses. Nu blir det ju fem nätter innan vi ses och det måste ju bli så. Din mamma måste vara hemma då mäklaren kommer på tisdag och innan de måste hon städa och nu ska din mamma dessutom till försäkringskassan på onsdag. Så före onsdag kan hon inte åka.

Din pappa måste åka upp och hämta förråds boden. Din farfar kan inte ta allt på en gång och kan ju inte köra två varv för att vi vill ha ner den. Vi är glada över att han tar ner en del av lasset. Sen måste ju din pappa börja jobba så vi kan bli färdiga innan stommen kommer.

 

Det var svårt att skiljas, vi grät båda två. Att fem dagar kan kännas så otroligt långt. Inte nog med att din pappa åkte iväg han tog med din mammas älskade badkar.

Oj, vad det kändes tomt då din pappa for iväg. Fast att jag, hjärnan vet att jag måste vara själv så vet hjärtat att det inte måste vara så. Det är ju dessutom hjärtat som vinner, det går inte att tänka logiskt när känslorna kommer.

 

Jag tog i alla fall tag i mitt göra så jag kunde tänka på annat. Jag tog rum för rum och började med sovrummet nere. Där var det minst saker så det var lättast. Bäddade där nu för det var för varmt att bo på ovanvåningen. Nu får jag ju nöja mig med att ha katter i sängen. Din pappa vill inte att de bor i sovrummet men nu när han inte är där så…

 

Pratade lite med din pappa i telefon under dagen och kvällen. Han skulle ju sitta mycket i bilen. Han passade på att ta en fika hos grannen i Sundsvall innan han åkte och det var ju bra.

 

Efter det att din pappa hade åkt gick din mamma upp och la sig en stund men somnade inte. Tur var väl det för sen kom Maja. Hon skulle få sova hos din mamma, hon har velat det länge för hon brukar sova hos mig men nu när vi har renoverat hela tiden så har det inte passat. Hon vill ju helst att det bara ska vara hon och jag och det har ju inte varit så ofta då det inte varit skoldag dagen efter.

 

Hon kom upp till mig och så kollade hon på bilden på dig Gabriel som jag har på datorn. Hon sa Oj, vilken söt bebis! Då frågade jag om hon visste vem det var? Det visste hon men hon kom inte på det just nu. Då berättade jag att det var bebisen som jag hade haft i magen som dog. Okej, jag berättade att du hette Gabriel och då kom frågorna.

 

Föddes han med kläder på? Nej, vi klädde på honom då han var född. Jag berättade att det var din pappas kläder du hade på dig Gabriel och att det var filten du fick av din mormor som du hade kring dig.

 

Var är han nu? Jag berättade att vi skickat dig till Umeå där de brände upp dig och la askan i en liten låda. Maja undrade varför vi brände upp dig? Men jag sa att jag inte ville att det skulle komma massa maskar som kröp i dig och att det är vanligt att man bränner upp döda människor och lägger de i lådor som man sedan begraver.

Hon tyckte det var bra konstigt men accepterade det. Jag berättade att du hade kläderna på dig och filten kring dig då de brände dig och det tyckte Maja var bra. Men varför fick du inte ha gosedjuret med dig? Din mamma sa att hon ville ha det kvar som ett minne men Maja tyckte nog att du skulle ha fått det med dig.

 

Hon frågade vart lådan var nu? Jag sa att den var här i Ljusdal nu men att vi skulle ta upp den och begrava honom här i Sunne minneslund. Då vill jag vara med sa Maja så bestämt! Kan man lägga några saker där till honom då? Jo, man brukar lägga blommor sa jag men hon undrade om man inte kunde lägga en nalle där. Jo, sa jag att det går bra och man kan lägga någon teckning där också om man vill.

 

Hon hade funderat lite över det med varför man inte bara begraver dem i jorden. Jag sa igen att jag inte ville att det skulle komma maskar och äta upp dig. Men hon hade en kompis vars morfar som hade dött nyligen och han hade minsann inte blivit uppäten av några maskar ännu fast att han hade legat där i flera veckor i jorden! Hon vet allt den lilla söta ungen!

 

Maja är 6,5 år och har börjat bli lite pryd. Nu kom hon på och frågade mig: Hade du inga underbyxor på dig då han föddes? Nej, sa jag. Var Thomas med i rummet då? Jo, sa jag att din pappa var ju med då du föddes. Usch……..sa Maja, det var nästan det värsta av allt, riktigt läskigt!

 

Din mamma var ändå duktig och fixade mycket under dagen både ute och inne. Det känns som att det går att fixa under denna tid som jag har på mig. Men Maja var inte lika intresserad som jag att få färdigt hos mig…

Vi gick upp och handlade lite glass och godis. Hon hade fått lite pengar som brann i fickan…hon har nog någon gen från mig!!

 

Då vi gick hem bestämde vi oss för att åka och bada, det hade ju varit så otroligt varmt hela dagen men nu kom det lite svarta moln så vi passade på att åka direkt.

Det hann bli molnigt men årets första dopp kom idag. Vi badade i alla fall en stund och sen åkte vi och handlade pizza. Det var för varmt för att stå i köket. Maja ville ha med räkor så vi köpte en sådan och skar den i bitar och satte oss på altanen och åt.

 

Sen satte vi igång Sällskapsresan och kollade på den. Din mamma pratade lite med din pappa men när jag satte mig la sig Maja i mitt knä och somnade, innan dess hade vi festat med lite godis och saft.. Hon vaknade en timme senare och vi gick upp och din mamma läste en saga för Maja men inte somnade hon nu. Så vi gick ner igen och fortsatte att kolla på filmen.

 

När den var slut så spelade Maja dator och så kunde din mamma göra lite nytta under tiden. Pratade med din pappa lite nu och då. Till slut gick vi upp och la oss. Din mamma läste mer saga för Maja och innan vi somnade gick din mamma ner och ringde god natt till din pappa. Det kändes konstigt att han skulle åka upp till stugan utan att jag var men och att han inte skulle sova sidan om mig i natt.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards