Alla inlägg under augusti 2008

Av Carina - 23 augusti 2008 22:44

Vaknade tidigt, eller tidigt och tidigt, vid åtta tiden men vi gick ju och la oss innan tio igår. Men vi låg kvar och pratade och idag pratade vi om dig. Hur skulle det ha blivit om vi hade haft dig här Gabriel. Hade vi bott här i husvagnen ändå istället för i Ljusdal? Din mamma och pappa vill ju inte vara ifrån varandra nu och de hade vi väl inte velat om du funnits heller. Din pappa hade ju blivit så ensam om vi hade varit i Ljusdal hela tiden. Men och andra sidan undra om vi hade orkat bo i husvagn med en liten bebis?

 

Din pappa säger att tanken slår honom ibland men han slår tillbaka dem för nu är det ju inte så och därför behöver man inte fundera på hur det skulle ha varit. Det är kanske en sund tanke men din mamma tänker lite på dig och hur det skulle ha varit tillsammans med dig.

 

Vi gick upp och åt frukost, vi kom upp sent, låg länge och sen tog vi en lång frukost. Vi var lite sega så vi tänkte åka till stan och handla spik och kolla kakel. Men vi började jobba lite först för vi ska ju äta lunch hemma.

 

Efter lunchen åkte vi till stan, handlade spik och så hittade vi en ställning med halogen lampor på som vi kan lysa upp inne i huset nu när det blir mörkare både på dagarna och kvällarna. Vi gick vidare till nästa affär och kollade kakel. Vi kollade ju även kakel i Sundsvall så vi visste lite åt vilket håll vi vill ha det åt. Vi hittade ett mörkgrått kakel som vi skulle kunna ha kring kakelugnen och så en annan typ av samma sort som vi kan ha på väggen bakom som är mycket mindre en typ av mosaik. Vi var överens om detta men vi måste nog tänka lite mer på det och framför allt kolla hur mycket vägg det är för det var inte så billigt.

Vi pratade även om badrummet nere, vi har varit inne på rött men vi har mycket rött så din mamma tänkte att kanske brunt vore något, men din pappa är inte så förtjust i brunt så vi får väl se.

 

Vi åkte till nästa affär och där hittade vi golv. Vi ska ju ha golv i hela huset också och det är inte så lätt att välja. Vi vill ju inte ha ett golv som inte håller så länge och så vill vi gärna ha det oljat och det finns det inte lika mycket av. Det är inte heller lika lätt att hitta men nu hittade vi. Kollade in ek och vitpigmenterad ek och den sistnämnda var fin. Men vi ska hem och fundera på detta.

 

Nu var det nog med stan och vi åkte hem, vi var och handlade innan vi åkte hem. Din mamma hade fått gåvor från Ica Kvantum för hon var nyinflyttad som vi utnyttjade och så handlade vi popcorn. Det är inte så farligt att äta som lördagsgodis.

 

Din pappa fortsatte med sina foder och din mamma med isoleringen. Då vi skulle fika på eftermiddagen hade din mamma funderat över att vi kunde ha en röd fondvägg i badrummet och grått golv, och det gråa golvet kunde gå upp bakom toan och i duschen. När din pappa kom sa han precis samma sak och din mamma höll på att tappa hakan. Det var ju precis vad jag tänkt föreslagit.

Så är det ofta att din mamma och pappa har samma smak och det är ju praktiskt. Ovanvåningen blir lite mer färgglad annars kommer det att gå mycket åt rött och grått i vårt hem. Både din mamma och pappa gillar rött.

 

Vi hade tänkt ha en tidigare lördagskväll men det blev det inte. När vi väl har kommit igång vill vi inte sluta. Din pappa skulle bara… och då hann din mamma måla staket bräderna en gång till. Nu ska de bara målas en gång till på baksidan sen är de klara.

Din mamma började dessutom isolera ute mot altanen. Fick stå på en stege men det var skönt att få bort en del av isoleringen som vi tagit upp.

Då vi gick in åt vi, idag drack vi vin och en öl som blivit kvar men din mamma tål inte alkohol längre så det är nog lika bra att sluta för efter två glas vin är din mamma borta. Trött och somnar nästan i soffan. Men vi kollade vi tv och så åt vi popcorn! Det var det godaste popcorn jag ätit på länge.

Av Carina - 22 augusti 2008 22:42

Vi ska börja gå upp tidigare på morgonen nu så vi kommer igång någon gång. Vi är ju lite långsamma i starten, eller din mamma är och då blir din pappa också slö. Det är mysigt att ligga kvar och gosa, tänk när din mamma och pappa ska jobba heltid igen, oj, vad jobbigt det verkar.

 

Din mamma börjar tröttna på att inte jobba. Visserligen har vi att göra här hemma men din mamma behöver rutiner, det får man om man jobbar eller har en liten bebis. Så om du levt hade din mamma också klarat sig. Nu går dagarna och man har inte en aning om det är helg eller vardag, är det ljust ute är det dag. Man blir helt förvirrad. Din pappa jobbar ju nu men inte varje dag och inte alla dagar i sträck så man får inte heller av det någon rutin.

 

Vi kom igång tidigt idag och det känns skönt. Din pappa fick upp foder på fönstren uppe på altan sidan, äntligen! Sen putsade han dem och så kunde vi ta ner byggställningen där och det var skönt. Att äntligen få se vad vi åstadkommit var underbart. Den ställningen har varit där sen början och nu kändes det som att vi höll på att gå i mål när det gäller utearbeten. Det är fortfarande mer kvar men vi har nått ett delmål i alla fall.

 

Din mamma fortsatte att måla staketbräder. Din mamma gillar när man kan räkna ser och det passar bra att måla staketbräder, man kan räkna hur många man gjort och hur många man målat.

Din mamma isolerade också på ovanvåningen. Din pappa håller på att skicka din mamma i döden… det är inte kul med isolering och astma tror jag. Kanske är det lika illa för alla men det fastnar i halsen och man får inte bort det. Jag har mycket kläder på mig så det inte ska klia.

 

Vi har ju blivit duktiga på att äta hemma och ordentligt. Igen, vet inte hur många gånger vi provar och det går i stöpet men vi ger inte upp. Vi gör nya försök hela tiden och nu har vi ju mat i frysen och då är det lättare. Vi ska inte äta ute mer nu, förutom då vi ska gå ut och äta en kväll.

 

Din pappa åkte iväg och handlade på eftermiddagen, din mamma stannade hemma och jobbade. Det blev ett elskåp, elkablar och han beställde en vattenmästare. Det finns inga vattenmätare hemma och det kan ju verka vara konstigt eftersom att det är byggbom i Östersund, men de kan ju också vara slut. Idag skulle vi äntligen få el i huset!!

 

Vi flyttade in alla ute gips skivorna till arbetsboden. De var inte lätta men det gick ganska bra och fort ändå. Din pappa räknade ut att vi gick ca 2,5 km och så bra vi på tunga skivor samtidigt, de var 24 stycken. Din pappa satte fast dem och nu ska vi göra fint så katterna kan vara där. Vilka armmuskler man fick!!

 

Efter middagen började vi med att få in en elkabel i friggeboden. Den är mindre och det är kortare väg, alltså lättare än den till huset. Vi hade inte märkt ut vilka rör som skulle till friggeboden och till huset så det fick vi först gissa oss till. Men till slut hittade vi rätt rör och vi fick en elkabel till friggeboden. Vi ska bygga en liten låda där så vi får in el i huset sen, men det får vi vänta med.

 

Sen var det kabeln in till huset som var nästa projekt, och det var ett projekt! Den var tjock och vi skulle ha ner den i ett 25 meter långt rör under mark. Vi hade ju grävt ner ett gult rör innan ca 2 meter under mark och det var i detta rör kabeln skulle in. Man knöt på en gul nylon tråd på den tjocka kabeln, den finns redan i röret. Sen drog din mamma i den på ena sidan samtidigt som din pappa tryckte på med kabeln på andra sidan. Din mamma fick snurra nylontråden kring en pinne för det gjorde ont i fingrarna att dra tråden. För att vi skulle få ner kabeln fick din pappa gnida in kabeln med diskmedel och då är det ju inte så lätt att trycka ner den! Ibland gick det bra och ibland tog det helt stopp. Det var ett riktigt hård jobb. Vi slet och slet, fick pausa emellanåt, för att få ner den j-kla kabeln. Din pappa fick hjälpa din mamma ibland och dra i nylontråden, vi var lite rädda för att den skulle gå av men hoppades på det bästa.

 

Till slut såg din mamma den svarta kabeln och ropade jublande ut till din pappa som stod ute på garageplattan. Vi kunde prata med varandra genom de gula rören, det var lite roligt. Det kändes som när man var liten och pratade i rör. Men vi fick slita lite till innan den kom upp helt ur röret, din pappa kom in och slet så nylontråden gick sönder, men nu gjorde det ju inget. För att få upp kabeln fick din pappa slita och dra i den. Den var ju kletig med diskmedel och tung. Han fick använda sig av ett liggunderlag för att axeln inte skulle gå sönder helt.

 

När den var uppdragen började din pappa koppla in den. Vi har köpt en bygg el-central som ska sitta inne så länge till dess att vi köpt en el-central och ska koppla in el på riktigt. Men vi ska snart få upp elskåpet på garaget, med en tillfälligt låda, för då kan vi ta bort bygg elen och det blir mycket billigare att ha vanlig el.

 

Idag var det fredag och vi skulle få äta lite gott men vi hade inte så mycket, men vi hittade lite bullar i frysen. Din pappa är så less på OS nu och längtar så till måndag och för din mamma är det precis tvärtom, det skulle kunna pågå i två veckor till.

Idag skulle vi vara i stan och äta mat och åka buss. Men vi var så på gång att vi struntade i det. Din pappa ville på film men det fanns ingen bra på tv och vi orkade inte se en hel långfilm så vi såg på HippHipp och sen gick vi och la oss.

Av Carina - 21 augusti 2008 22:41

Fast att vi gick och la oss mycket tidigt, speciellt din pappa så sov vi länge. Ända till halv åtta men gick inte upp då. Vi låg och pratade en lång stund innan vi gick upp. Detta är det mysigaste tycker både din mamma och pappa, att bara prata och mysa innan man går upp. Men tillslut tyckte din pappa att det var dags för frukost och jobb.

 

Vi åt frukost och sen gick vi ut för att börja jobba. Vi skulle måla för sen skulle vi kunna sätta upp det på kvällen. Det är skönt att vi kommer igång, det har varit mycket annat men nu har vi 4 dagar som vi kan jobba på.

 

Då vi målat färdigt gick vi in och åt lunch. Din pappa är lite trött idag och det märktes då vi skulle äta lunch. Allt blev fel och han var sur för precis allt. Det började med att det inte fanns några tallrikar att värma maten på. Då hade inte din mamma sköljt av då vi åt sist, nu fick han börja diska. Då var vattnet slut i tanken och sen var det fullt med saker överallt och då var det fel på det. Han var riktigt gnällig och då kan din mamma inte låta bli att bli lite fnittrig. Men det gjorde att det blev diskat och bordet blev städat.

Vi ska städa lite senare i veckan, och bädda rent men vi säger det varje dag men sen blir det kväll och så orkar vi inte. Men vi har ju kommit en bit på vägen nu.

 

Tänkte äta risgrynsgröt men den var nog inte riktigt färsk för den var inte god. Din mamma slängde ut sin först och valde fil istället men det tog lite längre tid för din pappa men sen slängde även han ut sin.

 

Då vi ätit åkte vi till din pappas jobb och tömde släpet som han hade fyllt i Sundsvall. Därefter tänkte vi åka till stan och handla el grejer och mat, men då vi kom tillbaka ångrade vi oss då det var fint väder. Men din mamma var tvungen att skicka iväg ett paket till Elin så hon åkte iväg och handlade mat. Köpte även en leksak till katterna. Man kunde köpa ett klösträd för halva priset och det gjorde jag.

 

Din mamma ringde till Linda, hon vill komma hit en dag och jag sa att hon var välkommen. Det hade varit kul om hon kom, sa att din pappa var borta nästa fredag och då kunde hon ju komma.

 

När jag kom hem var din pappa i full gång men att spika ribb. Han hade satt plåtar vid fönsterna och börjat sätta upp foder. Så din mamma satte in maten och sen började jag isolera där upp, men sen hittade jag inte mer 195 mm isolering och letade hur länge som helst men gav upp till slut.

 

Efter det att vi ätit middag så fortsatte vi och jobba. Idag är vi på hugget! Och din mamma letade igen men ingen lycka denna gång heller men jag hittade några kantareller, eller om jag tror det är. Tog kort på dem och skickade de till några för att få tips om det var det eller giftiga svampar.

 

Började måla istället, denna gång blev det staket bräder och din pappa satte upp foder på fönsterna uppe i vardagsrum/kök. När detta är färdigt ska vi ta bort ställningen och då kommer vi att kunna bra bilder.

 

Innan vi gick in i husvagnen så gick vi och kollade efter mer svamp men vi hittade inga, men lite hallon. Men det verkade som att det gått massa folk där redan så de har väl tömt allt på svamp. Tittade på OS och åt vindruvor till fika idag, din mamma har köpt en massa frukt som vi ska äta istället för kakor. Men imorgon är det fredag och vi kan få äta något gott…

Av Carina - 20 augusti 2008 22:40

Det finns mycket speglar på hotell över allt och det är inte vi vana vid i husvagnen. För visserligen finns det också mycket speglar där men det är så trångt och mörkt att man inte lägger märke till hur man ser ut. Igår upptäckte jag då jag kollade i spegeln att min midja försvunnit. Att rumpan blir större stör mig inte så mycket men midjan… din pappa tycker att din mamma har så fina former, men nu är de ju borta! Jag har blivit rak, och det vill jag ju inte.

Nu blir det träning, det hjälper inte din mamma att bygga hus så hon ska börja på Friskis & Svettis! Det har jag pratat om innan och nu ska det ske. Det är för dyrt att simma i Östersund, det kostar 3700 kr för bad och relaxa per år och 160 kr om man vill gå en gång till badet och relaxa. Det är otroligt och det gör ju att jag inte kommer att simma nåt nu, ska istället försöka satsa på Friskis!

 

Vi duschade och gick ner och åt frukost. Det är ju det bästa med hotell tycker din mamma. Din mamma skulle stanna kvar på hotell rummet till dess att jag var tvungen att lämna in nyckeln kl 12. Så din pappa checkade ut och åkte till jobbet. Din mamma tog fram datorn och började skriva i bloggen. Det är tungt att skriva nu för jag är på den 21 juli och det var dagen innan begravningen. Det gör ont att skiva och din mamma blir så ledsen, därför är det inte så lätt att bara sätta sig ner och skriva utan man måste vara på humör och ha tid. Jag vill gärna vara själv också. Nu började jag skriva och jag grät hela tiden, men jag kom i alla fall rätt så långt innan din pappa ringde.

 

Han hade ingen att äta lunch med och det var ingen god mat på hans jobb. Så din mamma fick ställa upp och packade ihop sakerna. Vi tänkte gå på samma ställe som igår kväll men de hade stängt och vi åkte till folkets park och åt. Där var otrolig god lunch, fetaostfylld pannbiff med peppar sås. Sen körde din pappa in din mamma till stan och så fick jag gå där och roa mig på eftermiddagen.

 

Du ska veta Gabriel att du alltid är med din mamma eller i alla fall oftast. Jag har ofta med giraffen som du fick av din mormor. Din mamma älskar giraffer och när din mormor skulle köpa ett gosedjur till dig så sa din moster att din mamma gillade giraffer och därför fick du en giraff. Den sparade jag som ett minne av dig Gabriel och bär med den ofta. Nu har du varit med här i Sundsvall.

 

Din mamma skulle idag försöka igen att hitta en bröllopsklänning. Jag hoppades fortfarande att det ska finnas något annat än städrockar. Gick igenom alla affärer för att inte missa något. Till slut hittade jag flera olika alternativ på H & M, provade och sen fick jag hänga undan för din pappa får avgöra vilken som jag ska köpa.

Jag gick och tog mig en kopp te och satte mig att läsa i dialog boken. Men det var inte så lätt, det var fullt med musik och andra människor som störde.

 

Jag ville inte gå omkring mer i affärer eftersom att jag inte vill göra av med mer pengar. Tänkte att då kunde jag ta en promenad men kollade klockan och den var ganska mycket och din pappa skulle snart komma och hämta mig. Gick och tog lite foto på Sundsvall innan jag gick bort till H & M igen. Kollade med din pappa och det skulle dröja lite innan han kom så jag tog in på ett café igen. Då jag satt där ringde Inga-Britt och vi pratade lite dialog. Nu är det snart dags igen och det känns mycket bra. Din mamma längtar efter att komma igång igen.

 

Då din pappa kom gick vi in i provrummet och provade. Då hade i princip din mamma redan bestämt sig med fick medhåll av din pappa. Så då handlade jag en fin klänning. Vi får se om vi tar en bild på bröllopet och lägger ut här.

Vi åkte vidare till Fresks där vi skulle handla en vind duk till taket. Den var dyr men det är vi vana vid nu. Vi kollade även kakel här, och nu hittade din mamma det vi ska på golvet uppe i badrummet, gult, blått, rött och grönt.

Vi kollade också på vad vi skulle ha i tvättstugan, badrummet nere, hallen och bakom kakelugnen. Nu börjar det dra ihop sig och vi måste ju bestämma lite innan. Speciellt din pappa måste tänka lite längre än din mamma. Hittar din mamma rätt så behöver hon inte tänka många sekunder.

 

Vi åkte till sibylla och åt mat och sen körde vi österut. Fikade längs vägen då din pappa skulle tanka. Nu ska vi ju inte äta godis och kakor så vi fick dricka en bar kopp. Det känns lite konstigt men det är ju bara att tänka på midjan så då gör det lättare.

 

När vi kom hem skulle vi kolla lite på tv och kolla i Ikea katalogen som vi fått idag. Men din pappa var helt slut och somnade ifrån din mamma. Det är ju OS och din mamma ville kolla lite och när hon skulle gå och lägga sig sov din pappa sött. Så din mamma löste soduko innan hon somnad sidan om din pappa.   

Av Carina - 19 augusti 2008 22:38

Upp i ottan, idag skulle vi köra till Sundsvall. Din pappa ska jobba här i två dagar och din mamma ska med och göra av med pengar. Din mamma är ju alltid trött men vi kom iväg ganska bra. Din pappa har varit och hämtat ett släp för hans ska ha möbler med sig tillbaka för att möbler upp sitt kontor här i Östersund.

 

Vi stannade och fikade på bensinmacken idag, vi hade inte tagit med oss fika idag för brödet tog slut och vi måste ändå stanna och handla en macka. Satt i bilen och fikade och sen körde vi till birsta och släppte av din mamma. Det är ett jättestort affärscentrum, typ Center syd för er som inte varit där.

 

Din mamma började kolla Bauhaus, tog en massa kort med telefonen på olika sorters kakel och klinker som jag tänkte visa din pappa. Kollade igenom allt som man kunde innan jag gick därifrån. Sen gick jag vidare till Mio möbler och kollade. Sidan om där fanns det en spännande affär som det går att köpa porslin och glas billigt, det är andra sortering. Men det såg bra ut, där ska man nog hålla sig ajour om det är något som vi vill ha billigt. Nu fanns det tallrikar som din mamma skulle vilja ha men bara blå och det vill jag inte ha.

 

Nästa affär var en djuraffär, där handlade jag en kattlucka. Nu ska vi göra i ordning i arbetsboden för katterna, det är för kallt att bo i tältet. De har fått flytta in i förtältet för vi ska ta ner det andra när det torkat upp. Vi skulle ha haft gjort det i helgen då det var sol men hoppas på några fler fina dagar innan vintern.

 

Ryggsäcken var tung så jag promenerade raskt till Ikea för de har förvaringsskåp. Då var det även dags för lunch så jag åt en räkmacka där innan jag gick in till köpcentret. Jag gick runt lite och kollade och sen handlade jag lite julklappar och presenter till din pappa och även till Alice och Ian. Tänkte att vi kunde ta med julklapparna till familjen då vi flyger ner i oktober. Skulle kolla om jag hittade något nytt till bröllopet. Din mamma är inte lika smal längre så det går inte att ta för gamla trasor på sig.

 

Men årets mode är ju städklänningar och det kände jag inte för att ha. Det var otroligt murriga och trista kläder och inga alls lockande bröllopskläder.

 

Medan din mamma gick omkring i affärerna gick tankarna och jag får ofta frågan om hur det kommer att kännas nästa gång. Om jag kommer att vara lika rädd för att barnet är dött nästa gång som jag trodde hela denna graviditet. Eller om jag är rädd för att det ska gå som det gjorde nu när du föddes Gabriel. Jag har tänkt att jag inte kommer att bli lika rädd nästa gång eller lika orolig men man vet ju inte. Men idag när jag gick där och tänkte kom jag på varför. Det kan inte bli värre nästa gång, det kan bara bli likadant. Vi har redan varit i helvetet och vet att man kan sig därifrån med ett barn, visserligen inte i livet men ändå ett barn.

Vi pratade om detta sen din pappa och mamma och din pappa höll med. Men det kan ju bli värre för jag inbillar mig att jag skulle tycka att det var värre om barnet var svårt handikappat och blivit ett kolli. Men det vet man ju inte.

 

Det var ju höjdhoppfinal så din mamma tjuvtittade lite i en tv affär, jag var inte ensam för det stod och satt hur många som helst där. Din mamma börjar bli lite långhårig, har ju inte klippt mig sen du föddes. Så det var på tiden och hittade ett drop-in ställe där och fick en tid. Blev snygg i håret och sen väntade jag på din pappa.

 

Gick tillbaka in på Ikea och handlade, eller fyllde en påse och hängde den på en krok och gick och väntade på din pappa. Vi skulle fika ihop innan vi åkte vidare.

 

Mia ringde och jag pratade med henne. Det blir inte så ofta nu längre när din mamma bara lever med mobil. Eller åtminstone inte så länge, vi brukar prata länge i vanliga fall.

 

Din pappa kom och vi gick upp och fikade och sen köpte vi det som din mamma hade i kassen. Sen åkte vi vidare till din pappas favoritaffärer. Britt-Marie ringde och din mamma pratade med henne. Hon kommer kanske att komma till din mamma på måndag då hon är tillbaka i Ljusdal. Det var första gången som vi inte handlat något på K-Rauta. Men vi åkte och handlade en byggcentral innan vi åkte till hotellet.

 

Idag skulle din mamma och pappa gå på bio och se på Mamma Mia. Man kan köpa bio supé på bion i Sundsvall. Det kostar 200 kr och så får man se vilken film man vill och så får man äta på restaurangen sidan om. Det finns bara en rätt att välja på och idag var det kycklingfilé med en god sås. Bion ligger i samma hus som hotellet så vi gick din utan jackor och det var perfekt.

 

Vi satt på samma plats på restaurangen som när vi var där första gången. Då var jag gravid och åt nästan ingenting, det var nästan pinsamt. Men nu åt jag upp allt, dukig flicka…

Bion var hur bra som helst, den dvd måste jag nog köpa och kolla fler gånger. Din mamma grät lite och ville inte att den skulle ta slut.

 

När vi kom upp så gick vi direkt och la oss för klockan var mycket och din pappa skulle upp tidigt imorgon igen och därmed även din mamma.

Av Carina - 18 augusti 2008 22:36

Vaknade vid 5-tiden av att det regnade som om taket på husvagnen höll på att rasa in. Fick stoppa in öronproppen för att kunna somna om. Det gjorde jag och din pappa skulle åka och jobba idag men det var lite segt att komma upp.

 

När din pappa åkt till jobbet så koncentrerade sig din mamma på att skriva sitt CV. Nu har jag hämtat mina dokument från min gamla dator. Jag har fått hjälp av Malin och härmar hennes och nu har jag skickat mitt nyskrivna till henne och hoppas på att få svar snart. Eftersom att jag inte ska plugga är det viktigt att jag börjar söka jobb.

Har varit inne och kollat och det finns lite jobb men inte sådana som jag jätte gärna vill ha men det är ju bättre än ingenting. Jag ska anmäla mig till Manpower och hoppas de har så jag kan prova lite överallt.

 

Jag tänker även höra av mig till Komanco om att jag gärna kör dialogutbildningar utanför Bollnäs kommun. Det är ju egentligen det jag vill göra så hade jag fått jobba med det hade jag varit glad.

 

Din pappa kom hem till en sen lunch, vi åt risgrynsgröt som var över sen släkten var här. Det är inget kul väder idag. Vi hänger lätt i husvagnen vid våra datorer då det är regn ute. Det är så ruggigt i huset då det är regnigt ute och mörkt. Vi måste få in lyse där snart.

 

Vi började istället prata om jul igen och när vi ska till Skåne. Din mamma börjar få lite Skåne längtan för hon har varit där så lite i år. Din kusin Ian fyller 1 år i november och då vill din mamma åka dit. Vi kollade lite på tider och priser och så ringde vi till din moster och kollade så de skulle fira kalas då. Det skulle de och hon blev jätteglad över att vi kommer ner.

 

Så vi beställde de biljetterna och din pappa blev fattig. Han ska följa med ner och det känns bättre. Din pappa tycker inte alltid att det är så viktigt att han följer med till Skåne men vill alltid att din mamma ska följa med till stugan… man är ju sig själv närmst. Men vi har bestämt att vi åker tillsammans åt alla håll.

 

När vi beställt dem tog din mamma upp frågan om jul igen. Efter mycket diskuterade bestämde vi oss för att fira julafton hon din farmor och farfar och sen åka till Skåne. Vi gick in för att kolla och flyget var dyrt för det går inte så många avgångar härifrån till Stockholm när det är helgdagar tydligen. Så vi kollade upp andra alternativ och det fanns natt tåg utan byten och det var ju ett bra alternativ. Din mamma hade inte stor lust med att åka tåg i 12 timmar på en dag. Men nu när det fanns natt tåg var det annat.

 

Nu kommer vi att åka ner med tåg och ska vara hos din farmor och farfar tills juldagens eftermiddag och sen på kvällen åker vi tåg till Skåne och är då där nere på annandagen. Då är vi lika många dagar i lappland som i Skåne. Vi måste ju vara hemma sen för vi får gäster till nyår. Men det känns mycket bättre för det är helt självgående gäster.

 

Vi har firat nyår hos Maggan de sista åren och brukar dela upp maten så alla gör något och det känns bra. Alla hjälps åt och det kvittar var vi är för det är likadant varje gång. Nu kommer vi att komma hem den 30:e på eftermiddagen och det blir ju bra.

 

Sen tog vi tag i jobbet och gick ut och började måla. Din mamma började måla foder, nu ska de målas två varv röda och din pappa gick ut och grävde ner stuprören som var fel. Din pappa kom sen in och målade några påsadlingar vita.

 

Vi gick ner och gjorde mat, din pappa hade ätit upp alla jordnötterna så det fick bli flygande Jakob utan jordnötter. När vi ätit färdigt gick vi ut igen och började sätta papp på väggarna. Det känns som om vi gör det börjar det likna något inne, att vi är på gång, det känns som vi står stilla nu men det är ju för att vi har så mycket att göra ute. Det ute jobbet som är kvar tar så långt tid och syns inte men det blir ju bra i slutändan.

 

Vi slutade jobba i tid för imorgon ska vi till Sundsvall och ska upp tidigt. Men vi kollade lite OS och lekte med datorerna innan vi la oss.

Det känns bra att vi bestämt om jul, nu ska vi bara berätta för de andra vad vi tänkt.

Av Carina - 17 augusti 2008 22:35

Idag tog vi sovmorgon, din pappa låg kvar för din mammas skull. Jag kom inte hem förrän nästan 2 på natten och var trött. Din mamma trodde att klockan var tidigt men hon var halv tio när din pappa väckte mig. Låg kvar länge i sängen och pratade. Din mamma berättade om vad vi hittat på och din pappa berättade vad han hitta på.

 

Efter frukosten gick vi upp till bygget. Idag skulle det målas, men först skulle din mamma vara hantlangare. Din pappa skulle fixa med foder uppe på ställningen och behövde någon som skickade upp och tog emot saker. Din mamma gillar inte när man inte är effektiv och bara sitter och väntar på jobb.

Så under tiden hon fick vänta på att langa saker till din pappa städade jag undan saker på marken. Det är hur mycket skräp som helst på tomten, men inte nu längre. Det finns kvar men inte alls så mycket. Vi har en container som vi fyller med skit och en kommande vedhög som vi ska ha när vi har satt in kakelugnen.

 

När hantlangningen var slut och vi ätit lunch började din mamma att måla. Det ska målas kring foder där din pappa har hackat ut för fönsterblecken. Det är pyssligt och nu först ska det dit grundfärg och det är ju lättare sen ska det dit vit och röd färg och då gäller det att man inte målar utanför!

 

Det kom en kille förbi och tänkte göra reklam för tak isolering, nu har vi redan isolering så det hjälpte inte honom. Men din pappa fick i alla fall prata bygge en stund med någon som kan. När han var där kom våra grannar och frun där har inte varit inne i huset med ville gärna komma in och se.

 

Hon trodde att vi skulle ha köket där vi ska ha punsch verandan. Att vi skulle ha matplatsen där. Men hon hade varit på baksidan, men nu förstod att vi inte skulle ha köket där. Hon tycker att vi har tänkt mycket lika i våra byggen.

Hennes man är så imponerad av vår fasad och säger det varje gång vi ses.

 

Vi fick åka till byggmax och handla mer foder. Troligen har de glömt bort vårt uterum för det saknas lite av varje. Vi fick skynda oss innan de stängde. Var in om på Ica också och handlade lite.

 

Efter det att vi ätit middag, en av din mammas matlådor, gick vi ut och jobbade igen. Din pappa sågade foder och sen målade din mamma dem. Grundfärgen tar ett dygn och torka så det var bra att få de målade.

Det är mörkt inomhus nu på kvällen, vi behöver ha in el nu i huset. Dessutom måste din mamma ha telefonradion i öronen för att inte missa OS så vi skulle behöva koppla in radion i huset.

 

Vi slutade jobba i tid ikväll och din mamma hade fått vin som blev över på möhippan och drack upp det och drack en Kilkenny och sen var din mamma slut och fick gå och lägga sig…

 

Nej, men jag satt och funderade på framtiden, eller hade tänkt på den hela dagen. Jag vill inte plugga. Jag ska ju göra en pedagogik uppsats med Mona och då kan jag ändå bli klar med min utbildning. Jag ska istället söka jobb istället. Så vi gick in och kollade hur det är med a-kassan och det är 45 dagars karens och det är ju 9 veckor! Men det får man ju ta men förhoppningsvis får jag jobb eller åtminstone ströjobb. Jag är inte så rädd för att inte få jobb, det gäller bara hur kräsen man är. Jag har ju lite förhoppningar på Manpower, att de kan fixa lite jobb till mig.

 

Så jag ska säga till på skolan att jag inte tänker börja där.

 

Tänkte mer på framtiden. Vi hade bestämt att vi skulle fira jul här men jag känner att det kommer att bli jobbigt så jag diskuterade detta med din pappa. Men din pappa vill ju vara med sin familj och din mamma med hennes familj och då blir det problem. Din mammas förslag var att vara på Granberget på julaftons morgon och i Skåne på kvällen, men det ville inte din pappa. Din farmor fyller 70 år på lille julafton (den 23 dec för norrlänningarna som inte vet bättre…). Så vi kommer ju att vara där uppe då.

 

Din pappa vill fundera lite mer på detta, hur vi ska göra så vi får väl ta upp det imorgon igen.

Av Carina - 16 augusti 2008 22:34

Vi vaknade av väckarklockan och idag var det din mamma som skulle upp tidigt. Men din pappa fixar ändå frukost för han är så gullig. Din mamma har inte alltid koll på sina saker och idag var det plånboken som var borta. Fick skicka ett sms till de andra och meddela att jag blev lite sen.

Din pappa hittade den i motorcykeln, som stått olåst över natten. Tur att man har flytta ut på landet.

 

Körde iväg till mötesplatsen och träffade de andra. Vi var sex stycken som träffades där. En av tjejerna hade en liten pojke med sig som skulle han ha varit nästan som du Gabriel om du hade födds då det var planerat för han var född den 25 april. Det gör inget att jag träffar dina kusiner Ian och Alice men nu kändes det. Din mamma var inte så bekväm med att han var med, det kändes så orättvisst att han fick vara med och inte du Gabriel. Jag trodde inte att jag skulle reagera så när jag träffade en bebis men det gör jag tydligen om det är nya bebisar som jag inte känner. Men det måste jag ju leva med så det är ju bara att acceptera.

 

Fick lite information om dagen och vi åkte upp till Mona och stormade in. Hon fick lite snygga kläder att ta på sig och så skulle hon fylla en väska med lite av varje. Vi åkte sen vidare med henne, hon fick bindel för ögonen. Körde sen runt med henne så hon hade ingen aning om vart vi var.

 

Det var jättefin väder men kallt i vinden. Åkte upp till ett hästcentrum där man håller på med Hourse manship, ledarskap på häst kan man säga.

Mona fick där göra olika ledarskapsövningar med hästen och hon verkade uppskatta detta inslag. Det var kallt för oss andra som stod och tittade på, det var i skuggan och det drog lite där.

 

När hon var färdig åt vi lunch där på saloonen. Det smakade bra och vi satt ute för det var ju så härligt väder. Vi fick även kaffe och bulle efteråt. Vi hade inte så bråttom utan vi satt där och pratade en bra stund. Sen fick Mona gå hem till sina föräldrar och duscha. Hennes pappa hade stängt av varmvattnet för de är på semester så det blev ingen skön dusch! Här fick Mona lite gin och tonic, innan dess hade hon druckit lite öl. Vi stannade här i solen ett tag innan vi åkte vidare.

 

Din mamma hamnade på småvägar som jag inte åkt på förut så det var ju roligt. Åkte till ett krukmakeri och där fick Mona dreja.

Din mamma ringde till din pappa och pratade med honom en stund. Han är duktig och är hemma och jobbar.

 

Vi åkte sen vidare lite hit och dit och slutade på Kvantum där Mona fick köpa lite drinktillbehör till festen. Hon träffade genast på folk hon kände och det var ju lite roligt. Åkte sen hem till en av tjejerna och hade tjejfest. Mona fick i uppdrag att göra en drink till varje, och sen motivera varför och namnge drinken. Det blev många drinkar och bra drinkar. Din mamma körde så hon fick en alkoholfri variant.

 

Efter det att vi ätit satt vi och frågade ut Mona lite om gamla kärlekar. Sen gick vi upp och hade lite karaoke och det var kul, synd bara att det inte fanns fler låtar att välja på. Men alla var uppe och sjöng någon gång och Mona många gånger.

 

Festen började att sina ut och efter kaffe och efterrätt åkte de flesta hem.

Det var en del barnprat under kvällen och alla har ju barn utan jag och en tjej till. När de frågade mig om jag hade barn sa jag nej, det var inte rätt tillfälle att ta upp det när det skulle vara party. Men det hade känts bättre om alla hade vetat redan.

 

Jag tog Mona med mig och vi åkte hem. Jag hade fått sms av din pappa att jag skulle passa på att gå på toa innan jag kom ner till husvagnen för det är fullt där. Gulligt av honom att påminna mig. Då jag kröp ner till din pappa var jag kall som en isbit men blev snart varm av din pappa.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards