Direktlänk till inlägg 29 oktober 2008

Käre Gabriel 29 okt

Av Carina - 29 oktober 2008 20:35

Vaknade av att din pappa gick upp på toaletten. Det var nog förfarande natt i alla fall hoppades din mamma det. Men jag somnade om innan din pappa kom tillbaka. Då din mamma vaknade visade sig att din pappa hade vaknat och gått upp och låtit din mamma få sova vidare. Han gick upp och jobbade lite på jobbet via datorn. Han kunde inte sova men det kunde din mamma. Din mamma vaknade då din farmor kom in i husvagnen.

 

Det hade kommit lite snö i natt, mycket lite men det var ändå snö. Din mamma älskar snö och blir alltid lika glad då det kommer så om bara lite fjun. Så idag måste vi fixa lite utomhus, det kan ju komma mer snö.

 

Efter frukosten gick vi upp till huset igen. Idag skulle vi isolera färdigt uterummet. Så din mamma skar isoleringen och din pappa satt där ut i kyffet och la ut isoleringen. Man kunde ju inte stå var som helst för det finns bara 3 reglar att gå på och efter det att vi isolerat ser man inte dessa reglar längre. Det är dessutom ventilations rör som man inte heller kan gå på. Gå och gå, man kan inte gå för det är inte så högt i taket utan man får gå på knä.

Till slut blev vi äntligen färdiga! Det kändes bra, din mamma fixade en ”dörr” av isolering så det blev helt tätt. Hurra! Nu är allt isolerat mot ytterväggar och tak. Det känns bra. Vi hade mål att fixa det innan vi åkte till Skåne och vi åker imorgon.

 

Din farmor städar och plockar undan hela tiden och det känns bra. Då din mamma och pappa håller på har ingen tid att städa. Din farfar håller på i uterummet, sätter upp panel där.

 

Efter lunchen kollade din mamma mailen och hade fått från mäklaren. Han sa att vi skulle kunna ändra priset till 775 000 kr och det skulle nog väcka lite spekulanter. Det vore ju bra att få sålt din mammas hus, men det gör ju att vi kanske måste tömma det innan jul. Men vi kan ju inte ha för många förhoppningar. Nu när din mamma har fått jobb har jag ju inte tid att åka dit och tvätta och packa. Så din mamma måste till Ljusdal och bruka allvar nu och verkligen packa. Så vi kan hämta det sen. Din mamma kan ju inte ta med släpvagnen då vi bara har sommardäck på den och din mamma har vinterdäck på bilen. Hade inte varit kul att köra med släp då det är halt heller för den delen. Det får din pappa fixa vi får väl hyra släp om vi behöver. Det kanske inte blir sålt före snösmältningen… och då har vi tid att tömma.

 

Vi gick ut och fortsatte våra jobb. Din mamma och farmor jobbade ute under eftermiddagen. Vi började med att tömma förtältet. Vi ska ju hämta ett nytt tält i Skåne, ett vinter tält. Slängde mattorna som legat där förutom platsmattorna för de ska vi även ha i vintertältet. De klara sig bättre och var i mycket bättre skick.

Vi städade upp tomten och la in frigolit under friggeboden, de blåser runt här på tomten då det stormar. Din farfar gjorde färdigt på friggeboden, satte upp foder längs dörrarna och en plåt vid dörren. De tog bort allt som var på altanen till friggeboden, och la dit nya altanbräder. Vi har inga skruvar men nu ligger de där i rätt mått. Din farmor städade undan det som varit på altanen och lite inne i friggeboden. Det ser mycket finare ut då det är färdigt med foder. Nu är det bara knutbräderna, taket och trappen kvar, sen är friggeboden klar.

 

Din pappa satte in vattenmätaren i huset. Nu har vi bara vatten inne och inte ute på garageplattan längre. Vi kommer inte att kunna använda den toaletten och duschen längre. Din mamma blev inte så ledsen över att slippa den duschen men toaletten kan man ju sakna. Vi får ju bara pinka inne i husvagnen på den toaletten. Vi ska sätta in toaletten i huset men det är ju inte lätt att gå på toa där. Man får gå då det är tidig morgon eller sen kväll…

 

Din mamma tog och flyttade alla de sista spikreglarna som vi inte ännu flyttat, till altanen. Vissa var fastfrusna, det var blöta och så nu när det hade frusit satt de ihop. När det var på plats och allt annat förutom takteglet var kvar gick din mamma till husvagnen. Din farmor och farfar hade gått dit tidigare men din pappa skulle fixa vattnet klart innan han kom och åt.

 

Efter middagen skulle din mamma till Mona på tjejträff. Så vi hade ätit lite tidigare så din mamma skulle hinna, jag skulle även få låna duschen av henne. Din mamma fick vänta för hon var inte hemma förrän efter kl 18. Höll din pappa och farmor sällskap i huset. Din pappa skulle göra fler bräder att sätta på väggen i tvättstugan, så vi kan sätta upp tunga saker på väggen.

 

Din mamma körde iväg och då började det snöa. Jippie, din mamma älskar snö och blir alltid lika glad då det kommer. Det är inte lägligt nu att det blir snö för vi vill helst ha upp skorstenen först innan snön kommer. Men din mamma blir likväl glad när det snöar. Din mamma lånade duschen och kände sig som en ny människa. Din mamma hjälpte sen Mona att göra scones som hon skulle bjuda på. Det var trevligt att träffa lite nya människor. De är ett gäng som träffas ibland och fikar. Denna gång hade de även bokbytardag. Alla fick ta med sig var sin bok och så bytte vi med varandra.

En av tjejernas svärmor känner din mamma. Det är lite lustigt att din mamma har lite anknytningar här och där fast jag inte har bott här någon gång.

 

Det blev sent innan din mamma kom iväg. Då din mamma kom ut visade det sig att det var snö, den hade lagt sig och det var helt vitt. Underbart, men då din mamma körde iväg kasade jag lite. Vilken tur att din pappa har satt på vinterdäck till din mamma. Din pappa var vaken då din mamma kom hem och din mamma kröp ner till din varma pappa.

 
 
Ingen bild

Linda

4 november 2008 18:59

Hittade den här fina dikten och tänkte på Er och Gabriel. Sköt om er, Kram.

Bortom överlevnad!
Du kan gråta varje dag över att han är borta.

Eller du kan le för att han har levt i dig.

Du kan sluta dina ögon och be att han kommer tillbaks.

Eller du kan öppna dina ögon och gråta över att han lämnade dig.

Ditt hjärta kan vara tomt för att du inte kan se honom

Eller det kan vara fullt av den kärlek du kände

Glädjen över att du har känt honom.

Du kan vända dig från morgondagen och sörja gårdagen

Eller du kan vara lycklig imorgon för att han var en del av ditt liv igår.

Du kan komma ihåg honom med ledsamhet att han är borta.

Eller du kan ära hans minne och låta det leva vidare

Du kan gråta, stänga din själ, vara tom och vända ryggen mot livet.

Eller du kan göra det han ville - Le, öppna dina ögon, älska och gå vidare.

 
Ingen bild

anci

10 november 2008 15:32

Jag blev alldeles tårögd när jag läste denna vackra dikt.

Tänker ofta på er
Ann-Catrin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 5 februari 2022 16:42

Undra om jag skulle ta och uppta mitt bloggande igen. Jag har varit på gång några gånger men har inte kommit till skott. Tror att jag skulle må bättre av att skriva av mig här. Nu har det gått några år och vi har fått stora barn. Signe blir snart 1...

Av Carina - 3 april 2017 21:44

Ibland blir man extra glad över sina barn. Vi har ju ingen alls problematik med skärmtid i vår familj, förutom för mamman då… De kollar ju så klart på tv men använder inte varken telefon eller dator. Istället är våra barn gärna ute. Nu när det...

Av Carina - 2 april 2017 21:09

Imorgon ska jag på mammografi. Fy och usch, inte för att det är obehagligt utan för att jag är rädd. Jag är ju sällan sjuk knappt ens förkyld, fast jag har fått en släng nu för ovanlighetens skull. Har inga sjukdagar, knappt vab heller för den delen....

Av Carina - 21 mars 2017 22:00

Tänk att det är 9 år sen du föddes Gabriel, vårt efterlängtade barn. Jag hade längtat efter barn i många år och nu så äntligen skulle jag bli mamma och få mitt efterlängtade barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag fick mitt efterlängt...

Av Carina - 14 mars 2017 22:00

Det blev inte som jag tänkt mig men det blev bra ändå Nu har vi haft en veckas sportlov. Signes första sportlov och vi andra fick hänga på. Vi har ju alltid varit beredda, trodde vi, på att Thomas skulle kunna få jobb och att våra lov skulle gå om ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards