Alla inlägg den 8 januari 2010

Av Carina - 8 januari 2010 13:30

Fin mamma var uppe i natt på toa och då kunde jag inte hosta och snyta mig utan att det högg rejält i revbenen. Det känns som om revbenet är av men troligen är det inte så. Fick lägga mig på rygg sen och det tog lite tid innan jag somnade igen. Vaknade nästa gång då klockan ringde kl åtta så jag hade i alla fall sovit gott sen.


Idag kom din pappa upp lite tidigare för han ville städa av plattorna i uterummet innan vi skulle iväg till barnmorskan. Efter vi ätit frukost och din pappa börjat jobba kom målaren. Han har ju lite till att måla i lilla rummet så idag blir all målning klar och det ska bli skönt. I det rummet ska vi sätta in frysen och ha lite förvaring. Det är välbehövligt då vi flyttar runt allt nu eftersom vi ska göra saker.


Vi åkte iväg till barnmorskan och målaren fick låsa efter sig. Då vi körde visade det sig att det var -31 grader ute! Vi har inte satt upp vår termometer ute och solpanelernas temperatur mätare på taket inte ger rätt utslag. Det är alltid lite varmare där uppe. Men vi är välklädda så då vi kom till barnmorskan så var det till att klä av sig… Hon beklagade det som hade hänt, vi har ju inte setts sen dess och hon har ju inte pratat med din pappa. Hon är helt underbar vår barnmorska, nästan som en kurator. Hon kramade om oss då vi kom och frågade hur det var med oss. Vi berättade hur det var och din pappa berättade hur han upplevt det för jag har ju redan pratat med henne. Din pappa berättade att han känt sig så osocial och att det kändes bra att få vara sjukskriven. Då du föddes Gabriel förstod inte din pappa vilken påverkan det skulle göra på dig, nu vet han bättre. Vi bygger ju lite och så men inte alls på den nivån som innan och vi myser mycket. Det är viktigt, lite marsvinstid!


Vi berättade att jag legat inne och det såg hon i journalen. Jag lämnade urinprov som var 0.3 äggvita och det är då det är 1 som man kan bli inlagd. Blodtrycket var bra 140/82 och SF måttet, hur stor livmodern är var samma som sist 31 men din mamma ligger ju fortfarande över kurvan. Nästan gång har det kanske ökat men nu när Totta inte växer så blir det ju lite stagnation, den bebisen blir ju lite mindre istället. Hon kände hur Knoll låg för att lyssna på hjärtljuden och då fick din mamma och pappa känna på Knolls huvud. Det var lite häftigt. Hjärtljuden hittade hon direkt och det lät bra, vi hade väl irriterat lite för de var uppe på 160 men gick sen ner till de normala 135-145. Dessutom sparkade Knoll så att hela magen skakade, två gånger tom men din pappa missade båda gångerna. Det var häftigt!


Eftersom din mamma varit på sjukhus i Lund var jag tvungen att ta prover för att kolla om jag hade fått resistenta baciller med mig hem. Skulle ta halsprov men det sa din mamma att det går inte! Tog istället i näsan och det gick bra. Hon tog även ett prov i ljumsken och sen fick din mamma gå på toa och ta två i ändtarmsöppningen. Då vi var klara där skulle vi även gå på provtagningen.


Vi pratade om simning och din mamma ska kolla med doktorn. Din mamma hade inte gått upp i vikt men det syns i ansiktet att jag minskat av mig själv. Det är tur att ha extra lager nu sa barnmorskan. Vi pratade om att din mamma måste äta mer. Hon föreslog att jag skulle äta mellanmål, gröt vore bra men det kan bli lite mycket för mig. Så din mamma bestämde mig för att äta barngröt, typ äpplegröt som din moster och morbror åt då de var små.  Barnmorskan fick även kolla på sträckningen din mamma har i ryggsidan. Hon konstaterade att det var en sträckning, precis där ligamentet kommer.


Vi bestämde att hon ska höra av sig den 13 januari på eftermiddagen då vi varit på ultraljud om nästa träff. Din mamma och pappa har blivit inbjudna till föräldrar grupp nu i januari och det känns bra. Första träffen är den 25 januari och den sista den 15 februari och så länge ska Knoll minsann stanna kvar där inne. Nu känns det faktiskt inte som om det blir så jättetidigt men man vet ju inte.


Det gick fort på provtagningen och hon som sticker där är bra. Det gick på första försöket och blodet flödade ur kroppen och det var bra. Din mammas Hb var 127 och det ska man ju inte klaga på.


Vi åkte till stan och skulle äta lunch, där vi hade tänkt äta hade stängt så vi provade ett nytt ställe. Vi åkte sen till Jula och Rusta och handlade lite och sen vidare för barnvagnskoll. Vi hade ju koll på barnvagn då du föddes Gabriel och nu tänkte vi ta samma. Vi ville dock kolla så den gick in i bilen. Nu visade det sig att den var så låg och dessutom kunde man köpa en liggdel till den och det visste inte vi. Vi provade en Emmaljunga sport med liggdel och den gick att få in om vi tar bort insynsskyddet. Din pappa frågade massor om alla vagnar och så fick vi med oss kataloger hem.


Vi kollade även in sängar, skötbord och så hittade din mamma bebiskläder i storlek 38! Oj, vilka pyttekläder. Visade din pappa några Laban kläder som din pappa skulle kunna åka och handla om vi behöver.


Tog Ica på vägen hem och handlade nu barngröt. Då vi kom hem fikade vi och sen var din mamma helt slut. Gick upp och la mig och det kändes skönt. Skulle ha gjort köttbullar idag men det blev korv och mos. Gjorde även risgrynsgröt som vi kan ha till frukost eller lunch någon dag. Din mamma gjorde ett litet ryck där nere idag medan din pappa lusläste alla barnvagnskataloger.


Vi kollade på Let´s Dance, jag kollade och din pappa läste kataloger. Imorgon ska vi inte ställa klockan så vi märker skillnad på vardag och helg. Ska åka till gamla stationen nästa vecka, skulle ha gjort det idag men det var för kallt för att tina upp låset. Ska då hämta hem lite bebiskläder och sängkläder till bebiskorgen så vi har det på plats. Vi ska nämligen packa en BB väska som vi kan ha även om din mamma blir inlagd, så den ska men varje gång vi åker på koll på sjukhuset.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards