Alla inlägg den 26 maj 2010

Av Carina - 26 maj 2010 19:45

Signe sov dåligt i natt igen… somnade inte förrän 12 och sen vaknade hon lite efter fyra. Egentligen ska din pappa ta det passet men jag gjorde det för han ska ju köra motorcykel till Sundsvall och då vill jag att han ska vara pigg och vaken. Hon var vaken till halv sex och sen klockan sju var det dags igen. Nu tog jag upp henne i sängen och vi låg där tills klockan var över åtta men hon vaknade var femte minut så det var inte mycket till sömn. Vilade ju ändå då vi låg där.


Då vi gick upp var Linda redan inne och satt vid köksbordet. Vi åt frukost och Signe var på toppenhumör. Hon låg i babysittern och log och pratade. Vi fotade och filmade. Då jag ätit upp min frukost fick Signe sin. Sen gjorde vi oss i ordning för att åka till bvc. Vi klädde på er syster det hon fått av Linda med familj men innan vi hunnit iväg hade hon kräkts ner tröjan så jag tog en ny så vi kunde byta på bvc.


Vi pratade om hur det är med er syster nu. Hur dåligt hon sover men hon går upp som hon ska och växer som hon ska. Nu är hon 59 cm lång och väger 5,6 kg är inte riktigt uppe på normal kurvan men följer sin egen. Vi pratade också sömn, att din mamma inte orkar vara uppe så mycket på nätterna. Er pappa borde vara med och lyssna på sköterskan. Så nästa tid ska han följa med på, det har er mamma bestämt. Jag bestämde också i natt att då han kommer i helgen ska jag sova i friggeboden en natt. Jag ska göra som han gör, sätta på pyjamas och göra mat vid åtta och sen ska jag gå ut dit och sova. Först tänkte jag inte komma in förrän kl fem på eftermiddagen men sen ångrade jag mig. Men i alla fall till nio ska jag hålla ut. Jag vet inte om jag klara mig utan Signe så länge men er pappa måste upptäcka hur slut man blir av att vara uppe på nätterna. Sköterskan sa att alla barn inte sover på dagarna. De kan slumra några minuter och sen vara vakna. De somnar till då vi inte märker det och sover inte alltid i sträck. Det märker er mamma för ibland känns det som att er syster inte sover något på dagen. Hon sa också att barn kan låta förkylda fast de inte är det för det är brosket bak i näsan som inte växt färdigt.


Hon fick även sina första vaccinationer idag en i varje ben. Det gjorde ont och hon gallskrek, stackars unge. Jag fick hålla i henne och hennes armar så skötte sköterskan benen och nålen. Hon fick plåster på men de blödde fort igenom så hon fick nya. Hon fick sen vara i sin mammas famn och bli tröstad. Då hon var nöjd kräktes hon ner er mamma och lite på sig själv innan vi kom iväg.


Vi åkte till Svenssons och där träffade vi Maria. Vi åt lunch där och sladdrade lite, tiden gick fort och Maria och jag sa att vi skulle göra om det snart igen. Hon har fortfarande inte fått hålla i Signe för hon träffade mest henne då hon var helt ny och så sen sover hon jämt då hon träffar Maria. Undra om jag ska bjuda hem henne en natt?


Vi gick in till stan och äntligen hittade jag en mobil som vi ska ha ovanför skötbordet. Den första jag hittat i trä och den var dessutom billigare än skräpet i plast. Jag valde en med bilar på. Hon i affären kände igen oss och vagnen, där är sådan proffsig personal på Baby Proffsen i Östersund. Vi handlade canvas tavlor som vi ska göra hand och fot avtryck på och så fikade vi. Då vi fikat klart vaknade Signe och var hungrig. Hon hade nästan sovit i tre timmar och var ledsen men fick i sig lite mat och sen somnade hon igen då jag la ner henne. Vi handlade lite kläder innan vi åkte hem.


Linda hade ombestämt och valde att åka hem så vi var bara hem om och hämtade hennes kläder och sen körde vi in henne till stationen. Er pappa ringde men jag ringde upp honom sen igen. Jag fick först mata er syster som var hungrig och gallskrek. Din mamma blev ledsen igen då jag pratade mer er pappa. Han är alltid tröttast och behöver sova mest. Imorse kom han ut och sa att jag vaknade visst inte och pussade mig. Han var säkert tacksam men er mamma var lite sur. Varför ska bara jag gå upp. Jag får inte gå och lägga mig förrän hon somnar och sen ska jag upp igen och ta alla andra mål helst. Men jag måste sova säger er pappa, men jag då? Jag behöver ju också sova. Du ser aldrig så trött ut! Nej, men vad hjälper det, jag måste ju ändå vara uppe. Signe kan ju inte klara sig själv och är er pappa så trött så måste någon annan ta Signe och det blev jag. Nu pratade er pappa mer om motorcykeln än om att Signe var och vaccinerade sig. Hoppar innerligen att hon inte blir krasslig av den… Er pappa sa också och sen måste jag ju komma hem i tid så jag får sova… ja, sov du. Till slut orkade jag inte prata med honom utan jag sa att jag är snart hemma och la på. Då kom tårarna. När ska er mamma få sova? Jag fick ett papper av sköterskan där som står frågor hur man ska dela upp arbetet hemma. Hon säger också att vara hemma är att jobba heltid. Det förstår inte er pappa.


Då vi kom hem sov er syster så jag passade på att äta mat och hänga tvätt. Sitter nu och dricker te och Signe håller på att vakna. Ska nog lägga in en maskin tvätt och sen ska vi mysa i ute rummet min älskade dotter och jag. Det blev lite mer tårar under kvällen men jag visste ju att jag skulle ha gäster imorgon och fick tänka på ögonen. Jag undrar varför jag reagerar så mycket och lätt? Det känns som om jag är ensam om att känna så här. Jag känner mig ensam och så övergiven ibland. Ändå har ju älskade Signe hos mig jämt. Kan det bero på alla dödsfall och att din död Gabriel och även din morfars som spökar, eller har jag blivit känslig med åren. Alla andra verkar ju finna sig så bra i livet som småbarns mamma.


Mia har äntligen beställt biljetter så hon och Ebbe kommer upp till dopet de med. Det ska bli kul. De har varit på väg upp länge och nu blir det äntligen. Det som är synd är ju att alla kommer samtidigt men jag har ju bjudit dem till dopet så jag får väl själv skylla mig. Pratade med din pappa och lovade honom att gå och lägga mig då Signe somnade. Hon somnade nämligen då jag pratade med honom men då jag lagt på vaknade hon. Det var väl sövande med mammas röst. Hon somnade till slut klockan elva och jag sa till henne att hon kunde ju sova till fem åtminstone då jag sa god natt till henne.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards