Alla inlägg den 4 september 2010

Av Carina - 4 september 2010 10:00

Min dotter har lärt sig av sin mamma… idag vakande hon 07.21 och låg och pratade för fullt med Laban och Labolina. Er pappa kröp intill er mamma men jag orkade inte ens säga god morgon. Så er pappa gav upp och gick upp men er väluppfostrade systers somnade om. Så vi sov i en timme till medan er pappa var i badrummet och jobbade. Då vi vaknade ropade vi på er pappa så han kom och mös med oss.


Vi åt frukost och sen fortsatte er pappa i badrummet. Er mamma bakade och löste melodikrysset. Jag undrar om melodikrysset har blivit lättare eller jag äldre. Er morfar löste alltid det på lördagsförmiddagarna då er mamma var liten, ha hela hans liv. Då var man tvungen att vara tyst om det inte var så att man kunde en fråga och det kunde man aldrig. Det hände en gång per år att jag kunde en Ledin fråga eller någon annan pop fråga. Nu kan jag ju nästa allt. Det var en fråga jag inte kunde idag men det gjorde inget. Jag tvättade också, tänk att det aldrig tar slut med tvätt…


Det var helt underbart väder idag, så då er syster somnade satte vi oss och fikade ute. Er mamma flyttade fram det lilla bordet och stolarna framför köksfönstret och så satt vi där och fikade. Det var så varmt, kanske 12 grader men där kunde man lätt ha haft bikini. Jag hade linne och det var varmt. Det är ändå september… härligt. Då er pappa gick in hörde han Signe sjunga där inne och er mamma gick för att hämta er.


Då vi satt där ute sa er mamma, jaha, nu ska vi ha mat igen! Vad ska vi äta idag? Jag skulle gärna vilja leja bort matlagning. Inte bara själva lagningen utan även att hitta på vad vi ska äta. Er pappa sa att jag såg en burk med Sibylla korv i kylen, ta det och pulvermos. Det var ju enkelt och då Signe vaknade fick det ju lagas lunch. Hon håller tag i rutinerna som er mamma inte har. Hon ser till att vi äter mat flera gånger om dagen. Nu när hon äter samtidigt som vi så gäller det att vi äter då hon är hungrig. Idag satt vi ute på altanen och åt lunch. Det var faktiskt er pappas idé så vi gjorde i ordning så er syster skulle kunna sitta i skuggan. Vi måste fixa en parasoll fot så vi kan ta upp vår parasoll. Vi har ju en solig tomt och är det sol så är det på hela vår altan. Vi satt där och njöt, speciellt er mamma. Tänk att vi kan bo så här fint.


Pratade med Helena en stund och sen gick vi in. Satte i bröden i ugnen, undra hur det kommer att gå då de inte verkar vilja jäsa upp. Er syster sov en liten stund till men det var den lilla… er pappa var i badrummet och jag var i köket med er syster. Gav henne sen mat och efter det somnade hon igen. Vi satte oss på altanen och fikade, hon somnade inte direkt utan pratade för sig själv. Jag var inne en gång och gav henne nappen och till slut så somnade hon. Er mamma sa igen, vi bor så bra här. Det är så tyst och fint här, ljuvligt, jag är så glad över att vi bor här.


Er morbror fyller 30 nästa vecka och då har er moster fixat en resa till Barcelona till honom. Det är fullt med vänner till honom, er moster och mormor och Thomas som ska dit. Er mamma kände idag att vi borde ha varit där, men samtidigt vet jag att det kommer att bli mycket party och det är inte kul med en 6 månaders bebis. Ibland känns det som om jag har kommit en bit ifrån min familj, mer nu sen Signe föddes. Er pappa sa att han kände likadant, men det är väl för vi har vår egen familj nu. Så är det säkert men det har alltid varit er mamma, moster, morbror och mormor men så är det inte längre. Dels bor de så långt borta och sen är det väl att er mamma har bildat en egen familj. Det kändes konstig men det är väl så, att nu är det vår lilla familj som är centrum hos oss.


Då vi fikade fortsatte er pappa med sitt och er mamma pratade med Mia. Hängde tvätt och städade i tvättstugan samtidigt, man är ju kvinna… Er pappa fick order om att inte hamra så er syster kunde sova rejält. Innan har hon bara sovit en halvtimme eller så. Nu sov hon i över tre timmar, en gång trodde vi hon vaknade med då gick er pappa in men hon sov. Till slut gick er mamma in och väckte henne, även er pappa kom in. Vilket uppvaknade… er mamma hade tagit fram älg gryta från frysen och kokt potatis. Tog lite kött till er syster och en potatis och blandade med turkisk yoghurt och rapsolja. Då kom er mamma på att vi har kallpressad rapsolja och det smakar lite annorlunda. Vi måste nog köpa vanlig rapsolja för det kan vara därför hon inte gillar den hemma lagade maten. Hon åt lite i alla fall men fick en flaska tillägg efter maten.


Er pappa hade jobbat klart och er mamma skulle isolera men jag ska göra det imorgon istället. Vi satte oss i stället i soffan och kollade lite på inspelat. Annika Lantz var ju på gokväll igår och det är er mammas favorit. Kunde inte höra det igår då er syster sjöng… så jag spelade in det. Er mamma hoppade sen in i badet. Vi kollade sen på Här är ditt liv. Er syster låg där och var så sur. Er mamma tog av henne kläderna och hon fick ligga nakenfis och det var hon nöjd med. Kissade ganska fort men er mammas handduk fick agera underlägg. Så hon fick ligga där tills hon blev sur igen och då fixade er pappa mat till henne. Hon åt och somnade gott i er mammas famn. Vi kollade färdigt på tv och sen gick även vi och la oss. Först låg er pappa i er mammas knä… vi myser för lite…

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards