Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Käre Gabriel och Valdemar 24 sept

Av Carina - 24 september 2010 20:30

Er syster var vaken tidigt även idag men er mamma ville inte gå upp. Till slut gav jag upp och tog upp henne i vår säng. La henne på min arm och sen somnade vi om. Er mamma blir så rädd för plötslig spädbarnsdöd då hon inte har andningslarm. Så jag vaknade med jämna mellan rum och kollade att hon andades. Vi gick upp vid åtta tiden och åt frukost. Vi ska köra till stugan idag då vi är klara så efter frukost började er mamma med att packa ihop det vi skulle ha med oss. Det går inte så snabbt på morgonen men halv elva var vi iväg.


Det öste ner mest hela vägen. Kom på att jag glömt tanka… och då kom tanken, har jag plånboken med mig? Det hade jag som tur var och stannade i Hammerdal. Då hade Signe inte sovit så länge men vaknade då och somnade inte om igen. Er pappa ringde och var klar med mötet. Er mamma har ju glömt lite som han får ta med sig då han kör. Vi stannade i Strömsund och åt, det var ingen vidare mat men Signe var nöjd med sin. Det var efterrätt men det hoppade er mamma över. Vägde mig i morse och det var riktigt rolig! Så det räcker med er farmors goda kakor. Vi hittade en klädesaffär som även hade barnkläder. Oj, så mycket fint där fanns. Jag hade ändå bestämt att inte handla förrän vi kommer till Sundsvall nästa vecka. Kunde dock inte motstå en overall som även var en åkpåse. Man kunde dra dragkedjor så det blev en overall, fiffigt. Den var inte heller så stor och varm som den andra vi köpte som blir mer till riktiga vintern. När det är som en åkpåse är det lättare att ta på med alla kläder under. Hon fick även en dregel lapp… det behövs nu.


Vi handlade på Ica och sen åkte vi vidare. Det slutade äntligen regna i Hoting och sen var det fin väder då vi kom fram. Farfar kom ut och mötte oss. Farmor kom strax efter, de hade inte fattat att vi kom så fort. Er farmor förstår inte alltid er mamma i telefon. Jag gjorde gröt till Signe och en kopp te till mig. Jag lyckades få er farmor att förstå att jag inte ville ha något till fikat. De tyckte Signe blivit så stor och det har hon ju. De var verkligen glada över att se henne. Efter fikat passade er farmor henne så er mamma kunde tömma bilen. Hon blev sen trött och somnade i er mammas famn och sov sen på soffan. Vi åt och då vi nästan var klara vaknade hon och ville också han mat. Hon fick mat och sen blev hon gnällig. Nästan otröstlig, hon blev rädd för farmor som hon gillat hela tiden. Troligen var hon trött så vi gick hem till oss.


Då la jag henne på golvet så jag kunde koppla in larmet. Då jag var klar låg hon där och var så nöjd så. Hon tar själv leksakerna nu som ligger på golvet kring henne. Där låg hon så jag kunde plocka i ordning lite. Tyckte det var så fint här så jag frågade er farmor om hon hade städat här, det gjorde du sist ni var här? Det mindes inte er mamma men kom nog på det sen att det var så. Det är jämt stökigt då vi kommer. Er farmor kom upp och hjälpte er mamma och hålla då jag skruvade ihop skötbordet. Signe låg och tjoade för sig själv. Farmor lekte lite med henne och nu gick det så bra så. Skötbordet kom på plats och lite annat också, slängde inte bara in det som vi brukar. Då farmor gick hem fick Signe bada, hon badade i er mammas gamla balja.


Nu har hon verkligen kommit på hur man gör då man skvätter. Er mamma blev blöt om byxorna som hon plaskade och skrattade. Lägger man henne ner är hon inte lika förtjust men då hon kom upp och satt igen var hon nöjd igen. Tog upp henne efter en stund och hon fick pyjamas på sig. Jag hade tänkt att hon skulle hålla sig vaken för klockan närmade sig åtta och jag hade tänkt hon skulle hålla sig vaken tills er pappa kom. La henne på golvet och försökte hålla henne glad men till slut fick jag göra välling. Hon har äntligen börjat äta riktig välling, hon ville inte det till en början men. Nu har vi köpt en napp som kanske passar bättre för välling. Hon somnade innan hon hade ätit upp allt. De sista dagarna har hon ätit först och somnat först en halvtimme efter. Så då er pappa kom tio minuter senare sov prinsessan gott.


Han gick in till er farmor och farfar en sväng men kom sen tillbaka in hit. Vi fikade lite och kollade tv. Vi pratade om hur vi skulle göra med väggen och barn rummet. Vår stuga är ju bara på 36 m2 så det är inte så mycket att spela på. Ska vi ha draperi eller dragdörr? Hur brett ska rummet vara? Då vi började kolla lite mer på det så bestämde vi oss för att göra det lika stort som hålet är och att vi sätter in en riktig dörr, en 70 cm bred. Då blev det ju genast mer jobb men och andra sidan ska det ju vara där för evigt. Det rummet ska ju rymma minst två barn, kanske gäster? Det ska ju också bli bra på utsidan i ”matrummet”.


Efter Skavlan blev det sovdags. Er pappa var trött efter att ha kört lastbil hela vägen upp. Den är från 1968 så det är inga säten med svankstöd i direkt… hårda säten utan säkerhetsbälten. Det var inte mer roligt på tv så er mamma gick också och la sig. Man vet ju inte när loppan vaknar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 5 februari 2022 16:42

Undra om jag skulle ta och uppta mitt bloggande igen. Jag har varit på gång några gånger men har inte kommit till skott. Tror att jag skulle må bättre av att skriva av mig här. Nu har det gått några år och vi har fått stora barn. Signe blir snart 1...

Av Carina - 3 april 2017 21:44

Ibland blir man extra glad över sina barn. Vi har ju ingen alls problematik med skärmtid i vår familj, förutom för mamman då… De kollar ju så klart på tv men använder inte varken telefon eller dator. Istället är våra barn gärna ute. Nu när det...

Av Carina - 2 april 2017 21:09

Imorgon ska jag på mammografi. Fy och usch, inte för att det är obehagligt utan för att jag är rädd. Jag är ju sällan sjuk knappt ens förkyld, fast jag har fått en släng nu för ovanlighetens skull. Har inga sjukdagar, knappt vab heller för den delen....

Av Carina - 21 mars 2017 22:00

Tänk att det är 9 år sen du föddes Gabriel, vårt efterlängtade barn. Jag hade längtat efter barn i många år och nu så äntligen skulle jag bli mamma och få mitt efterlängtade barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag fick mitt efterlängt...

Av Carina - 14 mars 2017 22:00

Det blev inte som jag tänkt mig men det blev bra ändå Nu har vi haft en veckas sportlov. Signes första sportlov och vi andra fick hänga på. Vi har ju alltid varit beredda, trodde vi, på att Thomas skulle kunna få jobb och att våra lov skulle gå om ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards