Alla inlägg den 12 januari 2011

Av Carina - 12 januari 2011 23:00

Oj, idag blev det tidigt. Signe vaknade redan kvart över sju och då är ju knappt er mamma vaken. Hon hade tydligen legat och pratat då er pappa åkte men hon brukar ju somna om. Jag tog in henne till mig och tänkte att hon kanske ville somna om. Hon var trött men efter en stund så gav jag upp, jag satte henne upp och hon gav er mamma ett rejält leende och er mammas hjärta värmdes rejält. Vi gick upp och åt frukost. Idag snöar det, underbart, er mamma blir så glad då det snöar. Efter frukosten somnade er syster, hon vaknade ju så tidigt. Er mamma passade på att stryka handdukar och örngott. Lyssnade på min mp3 spelare, det är lite spännande nu, ändå är jag bara halvvägs in i boken. Det är Frälsaren med Jo Nesbö och han skriver mycket bra.


Då Signe vaknade hade även er pappa lagt lite julsaker i sovrummet som ska ut i uterummet och stoppat in mer i det bruna skåpet. Er mamma var hungrig och det verkade er syster också vara så vi åt lunch. Er mamma åt fil och macka och då er syster hade ätit klart sin mat fick hon också lite macka. Hon satt sen på golvet och lekte. May Gull ringde och jag pratade med henne. Fick flytta saker för nu flyttar Signe sig längre och längre bort. Hon pratade med May Gull och det var högljutt, hon tycker det är spännande med telefon. Då vi lagt på tog jag på Signe och vi gick till brevlådan. Det hade snöat så pass mycket att vi tog pulkan, måste göra ett längre snöre i den och ett som man kan ha runt midjan. Vi gick bara till brevlådan idag men då vi kom hem så skottade vi lite. Er mamma tog in ved och provade lägga er syster men det vill inte hon. Vi har letat fram klossarna hon fick av er morbror i doppresent och de gillade hon. Hon kastade omkring dem i rummet. Efter mellanmålet så somnade Signe, efter att ha legat och pratat en lång stund. Er mamma satte sig framför tv och kollade skidskytte.


Er mamma tror hela tiden att er syster ska dö. Jag är förvånad över föräldrar som inte har andningslarm till sina barn och ändå klarar av att låta dem ligga och sova i vagnen i flera timmar. Er mamma är orolig fast vi har andningslarm. Jag måste hela tiden kolla så det fungerar och ibland är jag inne och kollar henne. Vad skulle jag göra om hon inte fanns längre? Jag borde inte ens fundera på det med det gör jag ofta. Jag har ju även egen dödsångest, tror att jag har cancer varje dag. Skulle jag däremot dö nu så dör jag i alla fall lycklig och så får man ju hoppas man kan sitta på ett moln tillsammans med er grabbar och kolla ner. Jag tror inte heller att det blir bättre för jag söker för det. Jag kämpar på egen hand, jag är ju medveten om det och försöker låta bli att kolla henne hela tiden.


Grannen ringde och undrade om vi ville komma dit en sväng. Ja, sa er mamma jag tror att Signe håller på att vakna. Fick ringa och säga att vi inte kommer ännu för hon sover fortfarande men till slut fick jag väcka henne. Vi klädde på oss och så satte jag er syster i bärsäcken och gick dit. Det var enkelt att ha henne där, skulle kunna ha henne där även då vi går till brevlådan om det är mycket snö. Er mamma drack te med grannen och er syster var på golvet och lekte. Hon var lite försiktig men var snäll och satt där och lekte. Innan vi gick fick hon komma upp till er mamma och få lite vindruvor. Det gillade hon och hon åt med skal och allt.


Er pappa hade kommit hem då vi kom och han var igång i badrummet. Idag ska badkaret komma på plats. Vi ska ha en trä kant mot väggen för det behövs plats för vattenkopplingar, den kanske kan vi även ställa schampo på. Vi ska nog se om vi kan hitta något plåtbricka som de kan stå på. Er mamma lagade mat, er pappa hade beställt pannbiff med lök och det blev mycket gott. Signe åt med mycket god aptit och det är skönt, hon kan vara lite gnällig på hemlagad mat. efter maten tog er mamma tag i disken, jag rensade ut bland frukten. Kokade äpplemos till er syster, pressade apelsinjuice till er pappa. jag lyssnade på mp3 spelaren samtidigt. Nu har vi inte vår dotter där vi sätter henne längre. Vips är hon iväg någon annanstans, med något i munnen. Hon var med er pappa en stund men sen var hon i köket. Hon verkade inte så trött så vi fikade med henne mellan oss i soffan. Hon ville inte sova och till slut gav er mamma upp och satte henne på golvet. Då hittade hon massa böcker som er mamma hade på golvet och verkade inte alls så sugen på att somna.


Er mamma lämnade över henne till er pappa och så gick jag och tog ett bad. Er pappa ville sova men det får han vänta med annars kommer jag ju aldrig i säng. Tänkte ringa till Ingela idag men det hinner jag ju inte. Då jag låg i badet tänkte jag på att ibland är det som att man är ensamstående eller har ett plåster på sig, ett mycket sött och älskvärt plåster. Jag har ansvaret för Signe hela dagen, då er pappa kommer hem har jag ändå nästan hela ansvaret, han ska bara… fast han har koll på henne så måste ofta ändå ha ett öga på henne. Då han bygger är han så ofta inne i det så han missar Signe och då måste er mamma vara stand by. Jag vet att er pappa vill och behöver bygga då han kommer hem men er mamma skulle vilja lägga ansvarsmanteln på er pappa på kvällarna, ibland. Nu är det inte så utan jag tar väl på mig ansvaret själv också naturligtvis. Er pappa kan ju låta bli att svara i telefon på jobbet om han vill men er mamma kan inte stänga av Signe om det är mycket. Det är inte bara att vara hemma. Undra om er mamma är ovanligt bråkigt, är det för mycket röda strumpor hos er mamma? Vi pratade om det och er pappa förstår och han gör ju sitt bästa. Imorgon ska han nog få ta läggningen själv, då får er mamma hålla sig borta men jag får väl göra något i köket. Den enda tid er mamma får för sig själv är då jag ligger i badet. För då jag är själv då mina små älsklingar sover är jag ändå stand by om er syster vaknar.


Till slut fick er mamma er syster att sova, hon var ju helst slut. Nu kommer hon att sova länge imorgon bitti sa er pappa. Så är det inte, utan ofta precis tvärtom. Somnar hon sent så sover hon ofta oroligare. Er mamma kollade lite på tv innan jag gick och la mig. Antingen ska jag lägga mig samtidigt som er pappa eller då han somnat. Igår la jag mig precis så han hade släkt. Då kommer jag in och väsnas och tänker lampan och stökar på. Så idag får jag vänta tills han har somnat.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards