Alla inlägg under februari 2011

Av Carina - 20 februari 2011 12:00

Idag hade vi inte ställt klockan utan vi behövde inte gå upp tidigare än piller tid. Er mamma var uppe tre gånger och gav er syster nappen i natt. Hon har ju ändå sovit bra för att ha feber och vara krasslig. Hon sov då er mamma och pappa vaknade. Er mamma åt piller och sen kramades vi en stund och pratade om gårdagen. Det känns fortfarande mycket bättre än förra försöket och nu hoppas vi så. Det gör alla andra också, vi får så mycket hejar rop från alla håll och det värmer långt in i själen. Vi väckte Signe och gav henne lite välling men hon ville inte ha så mycket men drack kanske hälften men även idag var hon så kär i flaskan, kan ju undra hur det ska bli i framtiden…


Vi gick ner och åt frukost. Då fick Signe lite gröt och det åt hon, men hon fick ingen macka idag måste tänka på hennes mage. Då vi ätit gick vi upp och började packa. Er syster har feber idag med 39,2 och hon fick en supp idag igen så hon klarar flygresan. Vi hade beställt taxi till halv elva och vi blev klara strax innan. Er pappa sköljde ju upp massa kläder igår och det mesta hade torkat tills idag och det var bra. Det var ju overall, filt och fleece kläderna som vi behöver idag. För säkerhets skull tog vi med två ombyten idag man vet aldrig. Vi fick vänta lite på taxin och idag hade de en annan bilbarnstol. Hon fick sitta framåt men den verkade säkrare. Det är ju konstigt för på tåg och buss har man inga bilbarnstolar och i bilar kan man inte tänka sig att åka utan. Det gick fort till flygplatsen för det är söndag och det var ingen trafik.  Det är konstigt, vi har varit så mycket i Riga men vi har inte sett så mycket. vi kan gamla stan men vi har inte sett några sevärdheter bara gator och torg. Det får bli då vi åker dit på semester.


Er mamma handlade upp de sista lettiska pengarna på flygplatsen och det blev ju till Signe så klart. Hon fick burkar som man ställer ovanpå varandra och det var åtta olika så det blir ett högt torn och hon tog dem en och en. Hon fick också ett par tights och så köpte jag ett Riga choklad. Så nu är de pengarna slut. Vi åt pizza och er syster fick lite mat, men det var det lilla. Då det var dags att gå på  flygbussen som tar en ut till flyget bajsade Signe.. Det luktade inte gott så det var tur att hon gjorde det då och inte fem minuter senare. Väl på flyget så somnade hon ganska fort. Hon var så trött. Hon fick lite leksaker och var vaken ibland men sov det mesta av resan.  Hon är så för förtjust i Tiger som hon fick och gosar med honom. Det var is på nästan hela havet och resan gick fort. Då vi kom fram checkade vi ut bagaget och sen checkade vi in igen. Då vi kom upp till inrikeshallen tog er mamma ett fika bord och er pappa bytte på henne som ännu en gång luktade illa. Då de kom tillbaka gav er pappa henne välling och hon åt med god aptit och det kändes bra. Jag fick henne så er pappa kunde dricka sitt kaffe innan det blev kallt. Då kräktes hon igen, en kaskad kräkning över henne och mig. stackars ungen… det var bara att ta av henne kläderna. Hon var varm och det gjorde inget att hon inte hade kläder på sig. Det som var synd var att hon blev fuktig av att min kjol var blöt. Hon somnade direkt i min famn och så satt vi tills vi fikat klart. Då gick vi bort till gaten och klädde henne. Hon var slö och er mamma blev så orolig för henne.


Vi fick två filtar så vi kunde skydda inredningen om hon skulle bli dålig igen. Hon sov hela vägen hem till Östersund men det kom mer bajs. Vi trodde det hade gått helt igenom men det klarade sig från det allra värsta. Vi fick filten så vi kunde ha den runt henne då vi gick ut. Er mamma bar henne och vi gick direkt till skötbordet då vi kom av. Vilken tur att vi hade ytterligare ett ombyte kvar. Vi hämtade alla väskor och grannen stod där ute med en varm bil och det var skönt. Vi packade in oss och tog vägen förbi affären. Vi handlade lite mild välling och gröt till er syster och mjölk och lite mat till era föräldrar. Väl hemma tog er mamma hand om er syster. Vi myste lite och er mamma trodde inte att hon ville ha så mycket mat. Hon drack  lite välling och jag tog sen ner en filt som hon kunde ligga på då vi åt men det vill hon inte. Så jag gjorde lite gröt till henne och hon åt det och det var skönt.


Idag är det årsmöte i byalaget och det har vi aldrig lyckats vara på så er pappa åkte på det. Signe och jag satte oss i soffan och myste. Hon somnade ganska fort men släppte inte nappflaskan så hon fick den med sig så hon somnade. Men hon ville inte sova så länge så jag tog upp henne igen och vi mös i soffan lite till. Det var mysigt och hon bara låg där och var loj. Det är jobbigt då ens barn är sjuk, man kan ju inte göra så mycket för att hon ska bli frisk. Tänkte inte ge henne mer Alvedon, men somnar hon inte så kommer hon att få en. På flygplanet var jag så rädd att hon skulle sluta andas, hon var så slut och sov med halv öppna ögon men jag hade handen på magen hela tiden så jag märke att hon andades. Till slut gick jag och la henne och då somnade hon. Jag fick hjälpa henne så hon hamnade på mage, hon vill inte ligga på rygg längre.


Er mamma fikade, jag orkade inte plocka undan det får jag göra imorgon. Känner mig så ovanligt trött. Skrev i bloggen och kollade på tv. Er pappa kom inte hem förrän efter tio. Det hade varit en föreläsare där och berättat om Sunne. Han hade pratat med lite olika folk och för vissa hade han berättat att vi varit i Riga. Alla önskade oss lycka till. De vill flytta by skylten så vi också innefattas i byn och så vill de ha gatlysen till oss. Det är i alla fall bra att vi visar upp oss och att vi visar intresse. Vi fikade lite på våra chokladhjärtan som vi glömde äta i lördagskväll för att fira, Signes sjuka förvillade oss. Er mamma tog en dusch och vi pratade lite om hur det känns innan er pappa somnade. Vi känner fortfarande båda två att det känns så mycket bättre denna gång och det känns bra. Er mamma räknade ut lite i vilken vecka jag är i då vi ska göra ultraljud, ska vänta några dagar så vi är helt säkra på att få se något. Ska ringa till barnmorskan imorgon och meddela att jag behöver ta blodprov. Skrev lite mer i bloggen men orkade inte vara vaken längre och sängen lockade. Signe hade inte vaknat en enda gång men jag var där inne och kollade henne med jämna mellanrum.

Av Carina - 19 februari 2011 12:00

Er mamma vaknade en gång i natt då er syster behövde nappen men annars sov jag bra. De har konstiga kuddar och så var det ju så kallt men det är ju värst då man ska gå upp på morgonen. Vi låg och mös en stund och Signe bara sov till slut fick vi väcka henne. Vi gick ner och åt frukost, det var lite mer folk idag men det var inte många. Februari är inte Rigas bästa månad om man så säger. Vi klagade lite mer på värmen och de skulle skicka dit en tekniker som skulle fixa elementet. Vi klädde oss och gjorde oss i ordning för att gå till kliniken. Nu hittar vi bra här och behövde ingen karta. Efter halva vägen kom er mamma på att jag inte hade fört över pengar och inte hade jag någon bankdosa med mig heller. Er pappa fick vända om och hämta den. Jag visste inte ens vart jag hade den men det visste er pappa. Er mamma är hur förvirrad som helst. Jag kommer inte ihåg något, hittar inte saker och är mycket förvirrad.


Vi kom precis i lagom tid till kliniken. Er mamma och syster kom först och fick hjälp med vagnen upp. Signe hade somnat kanske en kvart innan vi kom dit men vaknade då och ville inte sova mer. Er pappa kom och vi fick gå in i Lenas rum och där kom häxdoktorn som skulle ge mig akupunktur. Hon var ledig förra gången så jag var glad över att hon var tillbaka igen. Det gjorde lite ont då hon stack i nålarna i ländryggen men sen var det bara skönt. Jag blev helt avslappnad. Vi fick komma in till doktorn och hon sa att hon hade mycket bra nyheter. Det hade blivit 19 befruktade embryo, ett ägg hade inte blivit befruktade. Av dessa hade 13 överlevt men idag hade de sållat ut så det blev två till oss idag och fem till frysen. Det tyckte er mamma var lite dålig utdelning. Det är mindre än hälften som blev kvar… doktorn tyckte det var bra och även er pappa. Det var lite dåligt med er pappas springare men de piggade på dem och det gick ju bra. Nu hade de valt ut ett 10-celligt 3 top embryo och ett 8-celligt embryo klass 2. Så nu är det bara till att hoppas på dem. Vi pratade medicin och hon tyckte att det var duktigt av er mamma att ta egna initiativ då det gäller medicinen. Hon sa att jag skulle ta 10 stycken piller om dagen av den ena sorten men er mamma erkände att jag redan tog 12, väldigt bra sa hon. Vilka bra patienter jag har som har så bra koll själv. Jag ska även ta trombyl denna gång. Vi ska ta Hcg test den 4 och 7 mars och så ett ultraljud kring den 25 mars om jag blir gravid, vilket jag kommer att bli… Er mamma kanske tycker att det är lite tidigt och framförallt tycker doktorerna det i Sverige. Men tydligen behöver jag bara göra ett ultraljud denna gång så efter det ultraljudet får jag en nedtrappning. Er mamma kommer att säga att jag inte kunde få en tid då utan vänta lite till så vi är säkra på få se ett pickande hjärta. Tar man ultraljud för tidigt är det inte alltid man ser det. Er mamma frågade lite om lyft men hon sa att det är klart att du ska lyfta din dotter. Det är svårt att säga vad man får lyfta och inte lyfta men man ska vara försiktig och så ska man inte lyfta mer än vad man brukar.


Vi gick sen in till rummet där de gör insättningen. Signe var inte pigg och var lite gnällig men det gick ändå bra att ha henne där inne. Er mamma ville ju att de skulle vara med. Jag bad om att få bilder på de små liven och det skulle jag få. Det gick bra med insättningen och allt såg bra ut. Jag fick sen ligga kvar en 10 minuter och under tiden fick jag även akupunktur. Denna gång på magen, fyra nålar kring naveln, en under varje knä och en i varje hand. När jag legat där tiden ut och nålarna var borta fick vi komma in till Lena. Där fick vi ändringar i medicinen. Då doktorn kollade innan insättningen frågade hon om jag kunde tänka mig att ta sprutor på mig själv varje dag. Er mamma sa att det kan jag nog om jag måste. Då ändrade hon medicineringen. Så jag ska ta en Fragmin spruta varje dag i alla fall fram till första ultraljudet. Det som att ta en insulin spruta, så det ska inte göra så ont. Jag köpte 20 sådana och sen ska jag se om jag kan få en doktor att skriva ut sådana till mig. Nu behöver jag inte ta trombyl. Hade räknat ut hur många andra piller jag behövde. Vi kunde inte låna datorn så vi ska få en räkning på mailen på måndag. Innan vi gick visade hon hur man tog sprutan och så gav hon den till mig.


Signe var inte så glad under besöket på kliniken idag. Hon ser så varm ut men det var varmt speciellt i sista rummet hos Lena. Hon somnade direkt då vi kom ut. Vi gick till Double Coffee, vårt speciella fik. Där åt vi lunch och er syster sov så gott i vagnen. Det kändes helt annorlunda mot förra gången men mycket mer som första gången. Jag fick akupunktur, det är ett färskförsök, Lena var koordinator och vi fikade på Double Coffee och allt är så lugnt. Det var mycket som var sig likt som första gången. Er mamma är inte skrockfull men nu känns det viktigt att man kan hitta samband. Förra gången fick vi dels ett tråkigt besked, fick ta donerade embryo, jag blev sjuk och sen direkt till flygplatsen. Nu gick vi med småsteg försiktigt till kaféet och det kändes mycket bättre.


Vi hade tänkt döpa dem till Krakel och Spektakel men vi har ändrat oss till Humle och Dumle. De får heta Krakel och Spektakel i efternamn, det var för långt och krångligt namn, dessutom är det en och samma person. Så nu blev det Humle och Dumle och det känns bra. Så er mamma pratade med dem direkt och hoppades att det skulle komma lite bebiskänningar då Signe vaknade och satt i mitt knä. Jag satt och skrev upp lite hur vi tänkte nu men det var mycket som det var då Knoll och Tott flyttade in och det känns bra. Nu måste det ju bara gå bra. Nästa gång vi åker till Riga ska vi hit på semester!


Er pappa pratar bilar hela tiden. Det är många dyra och fina bilar här och er pappa är helt fascinerad. Nu är vi nog i de finare kvarteren för det är här alla ambassaderna ligger så det är kanske inte så konstigt men ändå. Han kan inte koncentrera sig på så mycket annat för det kommer fina, stora och dyra bilar hela tiden. Då vi ätit klart, det blev även efterrätt och Signe fick också mat gick vi till hotellet. Er mamma var så avslappnad av akupunkturen så jag orkade knappt vara vaken. Er mamma tänkte skriva i bloggen hur det hade gått idag men jag orkade inte. Istället sov jag i 1½ timme och Signe sov mellan oss lika länge, det var bara er pappa som sov lite mindre. Det visade sig att Signe hade feber då vi kom hem, 39,1 grader så hon fick en Alvedon supp innan vi gick ut igen. Hon var ju ändå pigg. Vi gick genom gamla stan och till ett köpcentrum. Er mamma ville hitta något till er syster, vi har ju redan köpt till de små liven i magen. Vi hittade en leksak till henne som hon ska få i födelsedagspresent och så handlade er mamma en blus och lite mer trosor. Det var på Lindex och då kunde man se att det var billigare, kanske inte blusen men den var slut i den färgen hemma för jag har kollat in den tidigare.


Rätt som det var bara kräktes Signe, inte bara en gång utan två gånger. Så vi letade upp ett skötbord, det var en speciellt rum och man var tvungen att ringa på någon som öppnade den dörren. Vi fick plats hela familjen och det var bra, för vi behövde hjälpas åt. Det var kräk överallt, er pappa fick tvätta bort på vissa saker för även vagnen var ner kräkts. Signe var ledsen och hon hade ju även bajsat rejält. Tur att vi hade med extra kläder men det är ju inte kul att ta på en ner kräkts overall men vad hade vi för val. Signe åt inte lunch idag, för första gången nekade hon en barnmatsburk. Så hon fick frukt istället, vi tänkte att det var problemet så vi gick ner för att äta. Vi tänkte ju inte äta på hotellet idag eftersom det var så dyrt. Vi gick in och fick ett bord och redan efter någon tugga kräktes Signe igen, så vi tackade för oss. Vi fick byta lite kläder igen men denna gång var det mest på byxorna för hon hade haklapp på sig. Er mamma sprang in och handlade, vi behövde välling. Så jag handlade det och lite annat men det var inte lätt att hitta välling. Förra gången var allt på svenska men inte denna gång… jag fick kolla baksidan. Där var bilder på hur man gjorde och en bild på en nappflaska. Vi gick raka vägen hem. Hon somnade i vagnen och er mamma ska inte gå så fort, vår egen idé samtidigt som man vill hem fort.


Då vi kom hem fick Signe välling och åt bara några klunkar men sen åt hon nästan allt. Hon släppte inte flaskan sen, höll i den som ett gosedjur. Hon piggnade till igen och hon hade bajsat ännu mer och fick pyjamas på sig tidigt idag. Hon satt och lekte på golvet, er pappa hade beställt roomservice så de kom upp. Vi åt samma mat idag som igår, den var otroligt gott med den Club Sandwich de gjorde här. Signe satt och kollade på oss och ville också ha mat, så hon fick lite bröd. Hon var så trött men ville inte sova, provade lägga henne i sängen utan resultat och inte ville hon ligga hos er mamma heller. Vi provade dessa två några gånger och då er pappa släckte ljuset så somnade hon på två sekunder… vi blev helt snopna.


Er mamma kom på att vi kunde se Melodifestivalen på svt play. Så vi satte igång er pappas dator som har större skärm och kollade. Det var bra bidrag denna gång tyckte er mamma. Precis då andra chansen skulle börja så dog datorn och det var inte så många vägguttag så vi fick nöja oss med att få veta att Saade gick vidare direkt. Er mamma försökte skriva i bloggen men jag var trött och så ville jag prata med er pappa. Vi hade inte haft tid till det idag efter kaféet då Signe blev sjuk. Vi hoppas så att detta kommer att lyckas. Vi pratade om hur vi hade upplevt det idag och vi tycker och tänker ganska lika. Båda känner att det känns mycket bättre denna gång. Er pappa tyckte inte vi hade tid förra försöket. Det var så mycket runt om oss då och vi var inte i fas i livet. Er pappa somnade före er mamma och innan jag somnade så pratade jag ganska länge med Humle och Dumle och det kändes bra. Förra gången glömde jag helt bort Piff och Puff då  jag var så sjuk.

Av Carina - 18 februari 2011 12:00

Er mamma dricker för mycket te hos Anna och i natt var jag uppe på toa, det händer nästan aldrig. Er syster sov gott i natt men vaknade lite väl tidigt enligt er mamma men då jag var uppe låg hon och höll om tigern hon fick i födelsedagspresent, det såg så gulligt ut. Jag tog upp henne då hon vaknade och vi låg och myste en stund innan vi gick upp. De andra satt och åt frukost och vi gjorde dem sällskap. Signe är så fascinerad av de andra barnen, hon gillar nog att få syskon. Er mamma kollade mailen och även idag är det 13 embryon och det hade ju varit häftigt om vi fick behålla alla. Det är ju en dag till de ska klara sig… men förra gången var det ju mindre än hälften så detta känns bra.


Er pappa hade tagit resväskan med sig och åkt till jobbet. Det blir då lite mindre packning för er mamma idag. Efter frukosten lekte Signe och Alice en stund innan hon gick iväg till förskolan. Signe lekte själv en stund men sen ville hon sova och somnade direkt då jag la henne i sängen, det tar på krafterna att leka med anda barn. Det var dock inte långvarigt utan efter en kvart, tjugo minuter senare satt hon i sängen och tjoade. Blev så glad då hon såg er mamma och ville komma upp. Så då hade jag två barn och passa. Signe, Ingrid och jag satte oss på golvet. Signe är så nyfiken på henne. Hon lutade sin panna mot Ingrid och gosade med henne, det såg så gulligt ut. Hon är ju lite hård hänt så det gäller att ha koll på henne. Hon tittar så på Ingrid och vill så gärna ta i henne. Hon tycker nog att Alice är lite väl vild och bestämmande medan Ingrid är lugn. Anna kom hem och en kompis till henne, Pernilla jobbad hemifrån så vi tog oss en fika. De skulle iväg på mässa och vi gick samtidigt med dem. Vi tog tunnelbanan till stan och träffade er pappa på centralen.


Där blev er mamma förbannad. I Stockholm ska allt finnas, det är så bra att bo i Stockholm för här finns allt… inte det. Vi skulle värma en barnmatsburk till Signe men det kunde ingen hjälpa oss med. Vi får inte värma mat som inte är vår… bullskit! I Jämtland häller de upp maten i en skål, värmer och serverar med en sked till. Under Stockholmsvistelsen har ingen hällt upp maten i en skål och värmt. Till slut var det en tjej som sa att jag vet att vi inte får men jag skiter i det så jag värmer till er ändå. Att det finns änglar är underbart. Så vi kunde äta vår lunch varm.


Vi tog flygbussen till Arlanda och kom dit i god tid. Vi checkade in och så tog vi en fika innan vi åkte iväg med planet. Det var ett litet plan men det gick bra. Signe sov det mesta av resan och det var skönt. Vår vagns påse fungerar hur bra som helst. Hade även ytterkläderna i den. Packad vagnen upp då vi kom av planet och hade hämtat bagaget. Letade oss sen till taxi och beställde en taxi med barnstol. Vi fick barnstolen med oss och gick ut till taxi raden. Då vi körde därifrån kom det fullt med poliser, det verkade vara något diplomatiskt för det kom sen säkert 10-15 svarta bilar och er mamma tyckte sig se en svensk flagga. Vi blev körda till hotellet och nu känner man ju igen sig och vet vart man ska. Det verkade vara ett lugnt hotell… tyst och dyrt. Vi bodde precis vid hissen och de hade inte fått veta att vi behövde en säng, men det gick inte så lång tid förrän de kom med en. Signe lekte på golvet och verkade trivas. Vi kollade lite i papperna i väntan på sängen och de hade roomservice. Det var kallt på rummet och det drog från fönstret. Vi kollade upp och elementet var kallt. Vi får klaga då vi går ner.


Då sängen hade kommit gick vi ner till restaurangen. Vi var de enda gästerna… och då vi kollade menyn var det hur dyrt som helst. Vi frågade efter en bar meny och den fanns så vi beställde två club sandwichs och fick Signes mat värm. Det var den godaste maten jag ätit på länge! Drack Fanta till och kom då på att det ska man inte göra här, den är en utblandad sörja och inte alls gott. Då vi ätit gick vi upp på rummet. Signe och jag badade, min sista chans på länge… vi softade sen alla tre. Det kom en kille och skulle ordna med värmen men de fick inte igång elementet. Det blev i alla fall varmare så vi skulle se hur det blev tills imorgon. Ja, imorgon är den stora dagen och det känns spännande. Äntligen… och undra hur många ägg som är kvar nu då? Er mamma har med sig ett ägg i fickan. Jag hittade det då jag rotade i mina gamla grejer. Jag kommer ihåg det, om jag köpt det själv eller om jag fått det vet jag inte. Det känns som att det vore ett marmor ägg, det är tungt. Nu har jag det i fickan och tror att det kan hjälpa till. jag är så vidskeplig då det gäller äggdonation, det är precis som att jag tror att det är en högre makt som bestämmer. Vi somnade i alla fall gott alla tre.

Av Carina - 17 februari 2011 12:00

Oj, vad er mamma har sovit i natt och även er syster. Hon var vaken vid två men somnade om och sen vaknade hon kvart i åtta. Er mamma var helt slut i kroppen men kom upp och Signe tyckte det var kul att hon såg mig genom nätet. Vi gick upp och där var det full action. Er pappa hade åkt till jobbet, han ska jobba på kontoret här, träffa lite folk och så. Vi åt frukost och sen lekte Signe med Alice. Tänk att hon sover så länge och mycket och ändå är hon trött. Har nu lagt henne får se om hon somnar. Det gjorde hon inte istället tog er mamma ett bad då Anna hade kommit tillbaka från förskolan. Det visade sig att jag hade glömt trosorna hemma och fick ta en av er pappas kalsonger… så det blir till att handla nya idag. Då er mamma låg i badet blev Signe så ledsen, hon var ju trött ändå.


Hon somnade nästan innan jag lagt henne i vagnen. Vi gick till tunnelbanan och åkte in till stan. Då kom er mamma på att plånbok, var ligger den? Hemma så klart, jag hade den igår men lämnade den nog i en kasse… så idag får Anna betala. Hon handlade te och sen gick vi genom hela stan och det var inte varmt. Det blåste så och vi höll på att frysa ihjäl, tur att barnen ligger inbäddade. Det inte heller kul att köra vagn för det var så otroligt moddigt överallt. Er mamma blev trött, men det är bra med motion och det får er mamma här för Anna drar ut mig. Vi var och hämtade en stol som Anna hade köpt och sen gick vi in till stan och åt lunch. Er mamma gick sen för att leta en mössa, för vi hade glömde den i bilen. Jag hittade en, likadan som Anna har. Anna fick betala. Det var skitväder… aprilväder… snö, sol, storm…


Vi tog tunnelbanan till Liljeholmen och sen åkte vi buss därifrån. Det var för att er mamma ska kunna ta bussen. Den är nämligen gratis och vi ska träffa er pappa på eftermiddagen. Det är konstigt men att åka buss med barnvagn är gratis men inte att åka tunnelbana. Er mamma blev lite åksjuk men det gick bra. Vi var inte hemma så länge men det var skönt att komma hem och så Signe kunde få leka lite på golvet. Hon har ju mycket spring i sig. Samtidigt som Anna hämtade Alice gick vi till bussen. Precis då vi stod där och väntade så ringde pillerklockan. Tänk att jag blir lika förvånad varje gång, speciellt tre piller ringningen. Vi hade tydligen missat den första bussen så jag tog lite rån av Signe och svalde pillerna så det var gjort. Det var lättare innan då jag bara hade den lilla blå… men de andra fyra runda sväljer jag inte så lätt.


Då vi kom fram var redan er pappa där och vi gick rejält om varandra. Han hamnade helt fel, men till slut hittade vi varandra. Signe hade somnat så vi gick och kollade i affärer först, er mamma skulle handla lite till Anna och så skulle jag kolla efter ett par byxor till Signe som var slut i Östersund. De var de även här tyvärr… vi satte oss sen och fikade. Er pappa fick en semla och er mamma smusslade undan en bit bröd till Signe. Hon fick fruktpuré och bröd och var hur nöjd som helst men hon börjar kolla lite på vad vi äter. Då vi fikat klart gick vi hem till Anna. Det tar tjugo minuter och det kan vara skönt för Signe att vila innan hon ska leka med vilda Alice. Signe verkar gilla Ingrid mer men det är väl för hon är så lugn och stilla.


Vi åt mat, god mat som vanligt och så lekte barnen av sig. Signe skulle så gärna vilja ha syskon tror jag. Hon är så glad då hon är tillsammans med andra barn. Vi satt och pratade länge i köket och fikade lite. Anna hade fixat lite efterrätt som vanlig. Barnen fick bada idag igen och nu blev det er pappas tur att hjälpa till. Er mamma packade, för er pappa måste ta med sig resväskan imorgon bitti till jobbet för jag kan inte ta allt. Så det som packas ner där ska inte vi behöva. Signe sover gott och nu verkar hon inte bry sig så mycket om barnen att de låter. Vi blev inte helt sena men er pappa somnade först. Er mamma läste lite i kurslitteraturen innan jag somnade och tänkte sen på lördag. Er mamma hoppas så… hoppas så… det måste bara gå bra.

Av Carina - 16 februari 2011 11:45

Vilken natt, det var kallt. Det drog från fönstret och er mamma frös rejält i natt men orkade inte göra så mycket åt det. Hittade dock en filt och la över mig. Signe vakade vid tolv och bara skrek, fick somna om henne flera gånger innan hon väl somnade. Er pappa väckte mig då han gick upp, det var tidigt. Önskade han en trevlig resa och flyttade över tills hans säng för den var varmare. Somnade om och sov gott efter det. Vaknade innan Signe och hon sov till halv åtta. Det var ju bra på ett nytt ställe och med nya ljud. Vi låg och myste en stund innan vi gick upp. Alice var redan uppe och Signe och hon lekte en stund innan frukost.


Fick ett sms från er pappa. Han behövde visst pass för det kräver flygbolaget. Så han hade fått ta taxi till passpolisen och sen få ett tillfälligt pass. Så det var tur att han var på Arlanda i tid. Denna lilla fadäs kostade 1500 kr. Det gick i alla fall att ordna och det var väl det viktigaste. Hoppas våra riktiga pass kommer idag.


Vi åt frukost och sen klädde jag Signe, hon lekte med Ingrid en stund då Alice gick till förskolan. Blev sen trött och gnällig och jag la henne i sängen. Hon somnade utan problem, det känns bra. Kan undra om det barnet är tryggt? Då hon vaknat och Anna kommit tillbaka klädde vi oss och gick iväg. Vi tog en långpromenad och Signe låg och småmyste hela tiden i vagnen och till slut somnade hon. Det var skönt att få gå men det var varmt om kroppen och kallt om hakan. Vi hamnade på Liljeholmens shoppingcenter, och er mamma och syster var hungriga så vi började med att äta. Vi kollade lite i affärer men sen gick vi hem igen, nu tog vi en kortare tur. Vi gick till ett kafé och åt onyttigheter men det var åtminstone ekologiskt… Då vi var klara där så gick vi och hämtade Alice. Signe var så glad över att se alla barnen, var helt lyriskt. Alice fick åka pulka hem och Signe satt och tjoade i vagnen, hon var inte sur för hon inte fick åka utan tyckte det var kul att Alice åkte. Då vi kom hem var det lek en stund och sen somnade Signe gott, hon var trött, sov ju inget igår nästan. Dessutom blir hon ju trött av allt lek här med barnen.


Er pappa har det tråkigt i Riga men har gjort det han skulle där. Han ska ju ändå vara där i 10 timmar… hade sin bok med sig och roar sig på kafé. Forskare ringde och sa att hon kanske kunde komma loss och komma till Riga. Hon vill ju intervjua oss i direkt samband med vår transfer. Hoppas nu bara er pappas springare mår bra, er mamma är lite orolig för dem. Att de inte ska ha så bra kvalitet så det blir bra embryo. Jag undrar också hur många embryon det blir? Jag hoppas på minst tio så vi har i reserv. Visserligen behöver vi förhoppningsvis bara två bra men ändå, det skulle känna tryggare.


Vi fikade då er pappa kom hem och sen blev det en ganska tidig kväll. Er mamma måste ju vara uppe till klockan tio och ta alla piller. Idag vände vi på oss och han huvudet åt andra hållet och det var mycket bättre. Er mamma fick så även bo inners och de kändes inte alls lika kallt. Er pappa hade höjt värmen och er mamma hade lagt en filt i fönstret.

Av Carina - 15 februari 2011 11:45

Då klockan ringde somnade er mamma om och ställde om den till halv nio. Då var även er syster vaken så då var det bara att knalla upp. Er mamma packade lite innan vi åkt frukost. Er mamma kände sig ändå helt lugn, undra hur det kan vara så. Visserligen hade jag packat mycket innan men er mamma brukar ha resfeber. Kanske är det för att vi bara ska till Stockholm först. Så vi softade lite hemma och er pappa kom hem lite före som var tänkt. Er pappa ordnade lunch medan er mamma gjorde klart det sista. Grannen körde oss dit, eller vi körde och han tog hem bilen.


Vår nysydda påse till vagnen var perfekt. Enkelt att checka in med den. Då vi stod där kom er mamma på att vi inte har några pass med oss. Er mamma har kommit ihåg allt annat tror jag men vi ska väl inte behöva pass eftersom Lettland tillhör EU. Däremot har inte Signe någon legitimation så hon måste ha pass. Så jag ringde hem till grannen och bad dem skicka dem till Anna idag som det kommer fram imorgon. Er pappa får åka utan pass imorgon. Signe sov inte så mycket på flyget utan istället gnällde hon i slutet då vi skulle gå ner. Jag undrar om hon hade ont i öronen. Er mamma tycker inte att det är så kul då hon skriker på planet för jag vet själv att jag inte gillar då andras barn skriker.


Då vi landade satt Signe och kollade ut genom fönstret på alla bussar och bilar medan er pappa hämtade bagaget. Det var mycket spännande som hände där ute. Eftersom Signe inte hade sovit så mycket på planet hade jag tänkt att hon kunde sova på bussen. Nu fick vagnen åka bland bagaget och Signe sitta i mitt knä. Då hade hon inte tid att sova. Det var ju hur mycket som helst som hände utanför fönstret. Det var även så spännande på centralen så hon somnade först då vi kom ut ur tunnelbane huset och då var det fem minuter tills vi var framme. De bor mycket större nu och ungefär lika långt från tunnelbanestationen. Anna och barnen var hemma då vi kom. Signe blev så glad över att se barnen. Vi åt middag och packade in oss i rummet. Vi kan ju bo alla i gästrummet och det är ju bra. Pernilla var iväg med jobbet och kom hem sent. Barnen badade, Signe får ju inte bada hemma nu så det är ju en höjdpunkt då hon kommer till Stockholm. Förhoppningsvis är ju vårt vatten okej då vi kommer hem igen. Barnen lekte och vi fikade. Er pappa gick och la sig tidigt för han ska ju upp mycket tidigt imorgon. Vi somnade Signe på sängen tillsammans, så hon blev lite soft och sen somnade hon gott. Pernilla kom hem innan er mamma gick och la sig. Jag började läsa i kurslitteraturen innan jag somnade.


Det känns lite spännande nu att er pappa ska åka iväg imorgon. Tycker synd om honom att han måste roa sig själv i Riga hela dagen. Nu vågade vi inte låta honom åka hem tidigare fall ifall han skulle ta längre tid på sig. Det känns också konstigt att han ska åka dit själv… att inte vi ska följa med men vi ska roa oss med Anna och Ingrid så oss är det inget synd om. Hoppas Signe sover länge nu så hon inte vaknar av alla som går upp innan åtta. Imorgon börjar ju även er mamma äta alla piller igen… har dosetten med mig som jag fyllt.

Av Carina - 14 februari 2011 11:45

I dag är er mamma trött. Jag hörde er pappas klocka och tänkte, bara en timme kvar att sova. Jag var nästan medvetslös… orkade knappt prata med er pappa. Somnade om och sov gott då klockan ringde. Er syster sov också bra så vi sov till halv nio innan vi gick upp. Det var bara att gå upp direkt och inte ta in loppan till sängen. Hon satte sig på golvet i sitt rum och lyssnade på musik och lekte. Då hon hörde att jag gick in på toa kom hon dock som en raket. Hon klarade helt plötsligt att kliva över dammsugarsladden själv. Vi åt frukost och sen plockade mamma undan i köket som er pappa skulle ha gjort… nu ser det representativt ut här hemma. Ringde till grannen och undrade om vi kunde få skjuts till flygplatsen nu när vi ska iväg. Det trodde han men vi ska höras imorgon. Er pappa behöver inte köpa någon blomma till er mamma idag för vi åker ju imorgon men en liten god kaka hade väl inte skadat. Er mamma ska ju ändå bli tjock nu hade jag tänkt…


Flyget var försenat men sen körde vi iväg och hämtade forskaren. Er pappa kom hem samtidigt som oss. Det var meningen att vi skulle träffas lite först och att er pappa skulle komma hem på lunchen men nu blev allt försenat. Vi pratade lite allmänt och sen åt vi lunch. Hon tyckte vi började diskutera så bra saker att hon ville sätta på bandspelaren så vi fick hålla oss lite tills vi ätit klart. Då somnade dessutom Signe så det blev lite lugnare för oss att prata. När man pratar så här om äggdonation så får man en massa flash backs från hela denna tid. Man upptäcker att man kan otroligt mycket och så mycket som jag lärt mig från familjeliv. Hon frågade ofta hur det du det? Och svaret blev nästan alltid familjeliv. Vi som håller till där i äggdonationstrådarna kan verkligen mycket och det känner ju er mamma ibland då jag är här på sjukhuset också. Hon är ju etnolog så hon funderar ju i andra banor än själva ingreppet. Hon ville dock veta hur mediciner och sånt såg ut. Ja, hon frågade en massa bra saker tyckte jag. Hon ställde relevanta frågor som fick er mamma att tänka efter.


Tiden gick fort och er pappa åkte till jobbet långt efter det han hade tänkt. Det blev en lång lunch för honom idag. Signe vaknade och fick lite mat och sen körde vi henne till flygplatsen igen. Vi hade ingen mat hemma så vi bestämde träff på Spader Dam. Er mamma och syster var för tidiga så vi var inom Ica och handlade lite. Vi satt sen och väntade på er pappa. Då han kom tog han med sig barnstolen med sig in så Signe kunde sitta själv. Vi åt och det var gott. Då vi kom hem packade vi. Er mamma hade letat upp en lagom resväska och denna gång ska vi inte överpacka så vi inte kan handla något i Riga.


Vi diskuterade lite om intervjun idag men vi tyckte båda att det kändes bra. Er mamma är ju mer öppen än er pappa men han är också med på er mammas påhitt. Hon ska ev komma med till Riga och intervjua oss i samband med insättningen men det får vi se hur det blir med det då allt blev så tidigt. Er mamma börjar få lite fjärilar i magen. Jag har ingen resfeber men det känns ändå lite pirrigt.

Av Carina - 13 februari 2011 11:45

Idag var er mamma helt slut i kropp och själ. Då piller klockan ringde ville jag inte gå upp. Er pappa låg och läste. Han har köpt en bok… hör och häpna, han som aldrig läser böcker. Han har köpt en bok från en föreläsning han varit på. Signe sov till halv nio och kom sen in till oss. Då er pappa gick på toa tjoade Signe efter honom. Hon vet att hon får följa med honom och göra frukost. Han kom tillbaka sen och hämtade henne och hon blev nöjd.


Signe kryper nu in och ut på sitt rum. Innan kröp hon bara ut och var sen i köket eller vardagsrummet men nu kryper hon in där och leker igen och det är bra. Hon rör sig mycket mer och det är ju sunt. Hon vill inte stå, bara om vi håller i henne men hon reser sig till knästående men nöjer sig med det. Går vi med henne så flyttar hon inte fötterna utan dem får vi putta på. Diskmaskin och kylskåp är det som är mest spännande nu. Varför stänger ni dessa, det måste ju innebära massa hemligheter? Jag har försökt lägga henne på magen men hon kryper inte då. Hon hasar sig fram med armarna men det går mycket fortare då hon sitter och tar sig fram. Hon hittar allt…


Idag var det grått ute och det ska bli snö. Er pappa gick ut direkt efter frukost och fortsatte med kälken. Den ska bli klar idag så vi kan ut och åka en sväng. Imorgon kommer forskaren och vi måste städa. Så er mamma började plocka undan, jag skrev också lite i bloggen. Er syster somnade, undra om hon håller på att utvecklas. Hon sover hur mycket som helst nu igen… Det blev också lite tvättat, vi måste ha tvättat allt innan vi åker. Vi åt lunch och sen förberedde vi oss för utflykten. Vi skulle fika så vi gjorde varm choklad och er syster fick gröt på burk som vi hade i mattermosen. Efter Signe hade sovit lite åkte vi ut på sjön i vår nya skoterkälke. Det gick jättebra men vi skulle ha haft så man kunde ha ett stöd för benen. Skulle också haft en sjal som man satte fast Signe i tillsammans med mig. Hon var hal som en ål med hennes overall. Det var inget skönt väder. Det blåste och snöade. Vi tog oss en tur på sjön och åkte bort till kyrkoruinen. Där stannade vi vid fika stället och satte oss på en bänk. Vi hade med oss liggunderlag. Det var inte skönt alls, vi borde ha haft hittat ett ställe som var i lä men vi hittar ju inte här ännu så vi fick nöja oss. Vi var i alla fall fika sugna. Er syster har ett sten ansikte så man vet inte om hon gillar det eller inte. Vi skulle ha haft en sjal och bundit fast Signe i mig för vi var hala. Min jacka och hennes overall gör att hon kasar ner hela tiden. Det är meningen att hon ska ha en egen plats framför er mamma men det har vi inte hunnit få klart ännu.


Då vi körde hem körde vi förbi några bekanta nere i byn. De var ute och åkte skidor på sjön. Pratade lite med dem och berättade då att det inte blir något kyrkis för oss denna vecka då vi åker till Stockholm och Riga. Vi åkte sen direkt hem och då fick vi se husen nedan för oss från sjön och det var spännande. Vi ser ju inte så mycket från baksidan. Vi var alla nöjda då vi kom in. Er pappa var speciellt nöjd med att kälken var så lätt att dra och att man satt så bra och att det var mjukt att åka där bak. Nu hann vi i alla fall åka skoter och skoterkälke innan vi åker till Riga.


Kvällen var lugn och vi börjar få lite fjärilar i magen inför resan. Det känns härligt att äntligen var på gång igen samtidigt ska man behöva oroa sig hela tiden. Så det är på gott och ont. Vi kollade lite på tv men var rätt så slut så det blev en tidig kväll. Signe lärde sig klappa händerna idag och hon var så nöjd. klappade och skrattade och kollade så vi såg henne. Hon var så söt.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards