Alla inlägg den 1 mars 2011

Av Carina - 1 mars 2011 21:15

Er pappa sov ända till klockan ringde och det är inte vanligt, det var skönt både för honom och för oss. Er mamma pratade lite med honom innan han gick upp. I natt har Signe vaknat två tre gånger men somnat om igen utan att jag behövt gå upp. Då piller klockan ringde var jag helt slut… men fick till slut orka mig upp. Gick på toa och då var det färskt blod… inte kul. Det var kul med en liten blödning men nu tycker jag det räcker. Både igår kväll och nu, det känns också för mycket. Förra gången då det inte tog sig kom ju mensen en vecka sent och nu blöder jag tidigt, vad händer? Jag skickade ett mail till Riga igår kväll och skickade ett nytt nu igen och hoppas på svar snart. Det som var lite roligare var att jag nått mitt viktmål… jag trodde er pappa skulle nå sitt först men inte det inte… hur kul som helst. Jag sa till er pappa igår att då jag når det vill jag ha present så vi får se vad som händer.


Signe vaknade också och där fick jag byta till nya kläder direkt. Jag gick in med henne på rummet och vi kollade lite på kläderna hon fick igår. De verkar passa bra så nu ska jag tvätta dem så de är klara. Tog på henne kläder och så lagade vi frukost. Hon åt gröt och macka och hon verkar vara som vanligt nu igen och det är skönt. Hon är glad, äter med god aptit och så skrattar hon och leker bra själv. Efter frukost försökte jag lägga henne men omgång två gick bra. Hon skulle behöva sova igen det hon missade igår. Jag ringde till Ann-Catrin och tackade för paketet, hon fick en sådan fin bok av dem och en klänning. Hade då fått svar från Riga och jag ska sluta med sprutorna med Fragmin. De är ju blodförtunnande så kanske är de dem som gör att jag blöder. Synd bara att jag precis innan hade tagit dagens ranson. Så jag skickade det mailet till er pappa för att även lugna honom. Pratade också med Ingegärd och tackade för paketet.


Idag är det härligt väder, några minusgrader och strålande solsken. Vi ska gå ut efter lunch och kolla brevlådan. Tar nog bara turen till brevlådan nu när jag blöder lite. Jag la ut nästan hela februari i bloggen och det känns inte helt bra i magen. Jag tycker att jag har molande värk, lite oroligt i magen, precis som då mensen ska komma. Pratade extra mycket med Humle och Dumle och jag vill ju så gärna att de stannar kvar i magen. Signe sov länge på förmiddagen men vakande glad och go. Nu är hon som vanligt igen och det är härligt. Vi åt lunch och sen gick vi ut. Vi gick bara till brevlådan och det räckte. Jag hade haft lite chatt på familjeliv och de tycker att man ska ligga still och äta piller. Det är inte lätt med en ettåring i huset. Det kändes som blodet rann ur mig då vi gick till brevlådan så vi gick sen sakta hem igen. Nu var det ju inte så men det kändes så. Det har ju avtagit men inte helt borta.


Idag kom det nya paket till Signe, ett från er mammas kusin och en från Helena. Hon fick också ett födelsedagskort från er mammas moster. Det var lite kläder och ett par skinntofflor. De var bra att öppna så de kommer er pappa att gilla. Ibland är det lite jobbigt med stövlarna men då passar dessa bra. Vi kollade på skidor men det gick inget vidare. Er mammas adept ringde så jag pratade lite med henne. Signe var trött men ville inte sova. Vi lekte lite och sen tröttnade både er mamma och syster. Då klockan närmade sig tre så åt vi mellis och sen la jag henne och då fick hon sova varken hon ville eller ej…


Er mamma känner oro i magen. Det är för mycket mensvärk för att jag kan ta det lugnt. Jag har inte städat upp efter kalaset som jag borde utan det ändå jag har gjort är burit på Signe och gått till brevlådan. Hon somnade och er mamma gjorde ingenting. Satt i uterummet och efter en stund kom er pappa hem. Han kom ut och höll mig sällskap. Er mamma tog kort på delar av Signes födelsedagspresenter. Jag kommer aldrig annars att komma ihåg dem. Er pappa var trött och hungrig, han behöver mer mat då han åker skidor på lunchen. Idag körde han 8 km och det är ju bra, han har ju inte åkt på flera år. Er mamma berättade om hur jag mått idag och att det inte känns så bra. Det tycker däremot er pappa, han tänker att händer det något är det bra. Förra gången så hände inget… och då blev det inget. Han kan ju naturligtvis inte känna hur det känns men han tänker mer logiskt och klokt än vad er mamma gör. Er mamma är duktig på katastroftankar, tror alltid det värsta.


 Till slut väckte er mamma Signe och så gjorde jag mat. Det var enkel mat, lax i ungen och så broccoli mos. Er pappa städade i köket efter kalaset. Signe ville inte sitta själv på golvet utan jag satte upp henne i stolen så hon kunde se vad er pappa gjorde. Er mamma la in en maskin tvätt, vi behövde tvätta nu. Fast nu blir det inte lika mycket tvätt längre men vi ska ju tvätta alla kläder hon fick i födelsedagspresent. Vi åt och Signe var hungrig som en varg. Hon ville inte äta upp all frukt men ville ha skeden och rota i burken. Hon är inte så noga med att hon får mat på skeden utan det räcker med att doppa den och slicka på den sen. Er mamma tog på henne pyjamas och hon var trött men hon får inte lägga sig före halv åtta och nu var klockan sju. Vi drack kaffe direkt på maten för annars blir det för sent för er pappa.


Er mamma tycker sig må lite illa idag… inbillning? Er mamma är så nära gråt idag. Till slut kom de… er mamma tycker att det är så jobbigt nu när jag helst inte ska göra något och så ska er pappa bara. Er mamma känner att jag inte kan slappna och speciellt nu när jag får blödning att jag borde ligga ner istället. Jag kommer aldrig heller hinna läsa mina böcker till skolan. Jag har börjat i två men har inte kommit långt alls. Det är bara tre veckor kvar till tenta. Signe ville inte heller sova och hon kryper gärna till er mamma och er pappa verkar tycka det är praktiskt. Då er mammas tårar kommer tar de inte slut. För att er pappas dåliga energi inte ska ta över så gör er mamma sakerna istället. Eftersom att Signe inte sov var det inte läge för diskussioner heller. Er pappa fick byta på henne för hon hade bajsat igen och sen provade vi att lägga henne säkert två gånger var utan resultat. Till slut la er pappa sig på golvet med henne sidan om och så lekte hon. Efter en stund tog er mamma henne och somnade henne i famnen, eller nästan. Hon var halv vaken men klagade inte då jag la ner henne. Hon tjoade någon gång sen men det var nog som hon drömde.


Er pappa värmde er mammas te och er mamma gick bort och kramades med er pappa i köket. Det är jobbigt nu men er pappa är som i en bubbla. Det är säkert för han har haft deadlines på jobbet och så har vi byggt klart… klart och klart men färdigställt i alla fall. Det var ju lite stress för att bli klara så vi kunde sätta lånen. Nu när vi väl slutat bygga kommer ju problemen. För nu slappar man av och då hinner verkligheten i fatt oss. Vi har ju även varit iväg två gånger till Riga, den ena gången utan resultat mer er mamma blev så sjuk. Nu hoppas vi att det går bättre men det blev jobbigt för er pappa. Som var tvungen att jobba igen för att bli klar till den sista februari. Dessutom fyllde Signe år mitt i allt, som dessutom varit sjuk i en vecka. Det är mycket nu och samtidigt släpper vi på allt och då kommer de i fatt oss. Er pappa är som i en bubbla. Idag har han ju åkt skidor och det tror jag på. Han behöver få ut lite ur kroppen. Det är ju ändå tur att vi kan prata. Vi bestämde att vi ska sätta silikon i köket och sen ska vi prioritera klädkammaren. Det blir gipstak där istället och så konsoler med hyllor på. Då kan vi flytta dem hur vi vill. Er mamma saknar förvaring så mycket. Nästa gång igen er pappa ska till Sundsvall, vill vi följa med och kolla på hallmöbel och byrå till Signe.


Er pappa undrar ofta hur det ska bli om det kommer syskon när er mamma gråter jämt och klagar då vi bara har ett. Förhoppningsvis har vi om ett halvår kommit en bit till på huset. Det er mamma saknar mest är förvaring. Vi har saker överallt, er pappa hittade inte sitt undeställ, det ligger i en sopsäck någonstans i garaget. Det är så hela tiden, var är sakerna? Det börjar gå er mamma på nerverna. Om ett halvår har vi fritid och behöver inte bygga hela tiden och det är en otrolig skillnad. Då våren kommer och det blir varmare ska er farmor och farfar göra kallförrådet, isolera golvet och lägga golv, det ska upp tak och sen kan vi sätta upp hyllor och fylla de med saker. Då kommer det även att tömmas mycket i garaget. Vi ska stå på loppis och sälja saker och då kommer tio, femton kartonger försvinna. Det kommer att bli mycket bättre och vi kan ägna oss åt våra barn.


Er pappa gick och la sig och er mamma stannade uppe och kollade på tv. Det gick inte att plugga idag för er mamma tänker mycket på Humle och Dumle. Hur har de där inne? Lever dem? När ska vi testa? Er mamma är full med hormoner och det är ju därför er mamma reagerar som jag gör. Er mamma har haft en idé och det är att åka bort då er mamma och pappa ska vara lediga samtidigt i juni. Bara för att er pappa ska få känna på hur det är att vara hemma själv med Signe dygnet runt. Jag tror inte att han förstår hur det är. Jag är ofta ensam men henne då han är iväg och jobbar. Vet inte bara vad jag skulle göra. Er mamma kommer nog ändå att somna gott i natt. Jag är trött…

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards