Alla inlägg under juni 2012

Av Carina - 21 juni 2012 12:30

Ännu en dag på dagis men idag fick jag kliva upp lite tidigare. Vi skulle redan åka med sju färjan för jag behövde sluta tidigare då jag äntligen ska till naprapaten idag. Fast jag gick och la mig sent igår så gick det bra att gå upp idag. Jag undrar om jag är lite piggare ändå nu för tiden. Signe var också pigg men hon vill inte ta av sig pyjamasen. Det är samma sak på kvällen, då vill hon inte ha pyjamasen på sig… men vi kom iväg i god tid. Vi fick frukost på dagis och jag åt en fin frukost. Gröt och äggmacka och så lite te, det är lyxigare än hemma. Det var fint väder idag men så vi var ute hela dagen. På eftermiddagen gick vi på utflykt ner till Storsjön. Barnen badade och det var varmt i solen och där det var lä. Alla barnen blev insmorda och det är förrädiskt då det blåser lite och man inte tycker det är varmt nog att bli solbränd. Vi kom hem lagom tills det att vi skulle köra hem. Signe ville inte sova i vagnen så hon slocknade i bilen istället. Er pappa stod ute vid vägen och tog Signe så jag kunde köra direkt till stan.

Jag kom lite tidigt till naprapaten men jag hade inte behövt stressa för sen fick jag sitta där en halvtimme innan det var min tur. Det var med lite spänning jag gick in där. Han är ju inte bara naprapat utan även kinesiologi och det tycker jag verkar spännande. Det handlar om det fysiska, psykiska, mentala och andliga. Jag fick börja med att berätta om varför jag var där och sen fick jag lägga mig på britsen. Jag fick ligga på rygg och det är ju min sämsta liggsida. Han började med att visa hur musklerna fungerade. Om jag tänkte på något roligt var jag stark men tänkte jag på något sorgligt så var jag svag. En häftig upplevelse. Han tryckte sen på min handled och räknade och sen tog han på foten ibland och så sa han lite mellan varven. Det som var tydligast för mig då det var då han sa att jag hade ett stort hjärta. Dels ett stort och starkt hjärta, rent fysiskt sätt. Dels har jag ett stort empatiskt hjärta. Du tänker mycket på andra och bryr sig mycket mer om dem än om dig själv. Du måste lära dig att sätta dig själv i första rummet. Du måste tänka på dig själv. Ändå tycker jag att jag gör det och mycket mer nu än innan. Jag sa till honom att fråga min man, han kanske inte tycker det samma. Jag sa att det är kanske tur att jag är lite rödstrumpa ändå. Det fick mig att tänka mycket. Hur ska jag göra för att tänka på mig själv då?

Vi pratade om sorg och det är min kropp fylld av men det kan man ju göra något gott av. Jag drar ju faktiskt nytta av min sorg och har lärt mig otroligt mycket av det. Jag är ju också konflikträdd och det undrar jag fortfarande var det kommer ifrån. Jag är mest konflikträdd då andra inte bråkar då jag själv blir utsatt. Det kan jag kontrollera men jag kan inte kontrollera andras känslor då de blir utsatta. Ofta mår de inte så dåligt som jag. Detta har kommit upp förut i mitt liv och jag har funderat mycket på det. Jag borde dricka mer vatten men jag hade 100 % vatten i kroppen men organen kanske skulle vilja ha mer? Lite D-vitamin skulle inte heller skada så jag får väl börja äta vitaminer igen. Han trodde inte att jag hade så mycket foglossningar men det tar ofta lika lång tid att läka kroppen som att förstöra den. Så nu har det gått nio månader och då ska det bli bättre. Däremot var mitt bäcken snett så det knäckte han till. Han knäckte även till uppe i nacken och så masserade han och stretchade han musklerna i ryggen. Jag hoppas på under! Jag fick en ny tid om tre veckor så vi får se vad som händer fram till dess.

På vägen hem körde jag inom Coop och handlade jordgubbar. Jag fick ju veta att våra midsommarvänner har fått vattenkoppor och er pappa är lite rädd för smitta så vi får fira för oss själva. Så vi kanske inte åker iväg imorgon så vi måste ha jordgubbar. Då jag kom hem hade resten av familjen ätit så jag värmde maten och åt. Det kändes skönt att ha varit iväg hela dagen. Trots att jag hade Signe med mig för jag var ju inte med henne hela tiden. Fröken sa att jag skulle vara stolt över henne. I vanliga fall då föräldrarna gör insats släpper inte barnen sina föräldrar men det gör Signe. Hon följde med henne igår då hon skulle lägga henne i vagnen. Jag hjälper ju alla andra barn och Signe kan inte få hjälp av mig hela tiden. Vi vet ju sen tidigare att hon är trygg i sig själv men visst känner man sig extra stolt över att fröken säger så. Jag har ju varit på dagis två dagar i rad. Först skulle vi ta var sin dag men så erbjöd jag mig att ta båda. Er pappa behöver vara hemma med småtjejerna så detta blev bäst. Det var bra att vara där två dagar i rad för då kom man in i det och lär känna barnen extra bra.

Er pappa har haft en tuff dag igår. Han skulle åka och handla med tjejerna och ringde då han var där. Hur ska jag göra, de är hungriga och ska jag bara handla hälften? Jag vet inte, du får göra som du vill för jag ska ha samling och kan inte prata med dig nu? Han hade handlat allt utom kyl och frysvaror. De gick ut och han gav dem tillägg, som jag inte gillar… de måst ha riktig mat. De somnade sen och jag tipsade om att han kunde åka till Max och äta. Därefter åkte han till Ica och handlade resten. Det tog honom hela dagen att handla. Tänk om det skulle vara så varje dag. Så det kändes bra att jag var på dagis. Jag kunde inte annat än le… det är inte så lätt att vara hemma. Det gick bättre nästa dag men då var de hemma. Han fick visserligen ha alla tre tjejerna då jag var hos naprapaten men det gick bra och Signe åt som en häst. Det gjorde att jag fick lite mindre mat men så får det vara.

Vi pratade om vad naprapaten sa på kvällen och som jag sa var vi inte överens om att jag var för snäll. Er pappa tyckte att jag kör med er ibland och tänker mer på mig själv än på andra. Vi diskuterade också vad vi ska göra imorgon. Det blir nog en picknick på Jamtli innan vi åker hem och äter midsommar mat.

Av Carina - 20 juni 2012 12:30

Idag ska jag vara fröken på Signes dagis. Jag gillar den idén att man ska vara delaktig på dagis. Alla barnen vet vem man är och tar hjälp av oss då vi kommer. Man vet vad som händer på dagarna och så lär man känna både barn, pedagoger och andra föräldrar mycket bättre. Vi skulle börja 8.15 så vi hade lite sovmorgon. Det gick lätt för er mamma att gå upp och Signe gick också upp med mig och åt frukost. Hon tyckte nog att det skulle bli spännande att jag skulle vara på dagis hela dagen. Det var fint väder, kanske inte så varmt men soligt. Så vi var ute mest hela dagen. Det är ju sommar så barnen har lite friare tid på dagis nu. Det är inte så inrutat utan de får leka fritt. Det passade både mig och barnen bra.

Efter lunchen följde Signe med en fröken och la sig i vagnen och somnade. Jag läste sagor för de större barnen. Det är tydligen ovanligt att barnen följer med fröknar då föräldrarna är här. Ni ska vara stolta över hur Signe är, hon är så trygg i sig själv och behöver inte vara med er hela tiden. Oftast är de andra barnen med sina föräldrar hela tiden, så är det inte med Signe. Hon är gärna med mig men försvinner ibland för att leka i sandlådan eller något annat. Vi fikade mellis ute och sen gick dagen fort och vips skulle vi åka hem.

Er pappa hade haft en tuffare dag hemma. Han skullemidsommar handla och det gick inte bra. Det var mycket som skulle handlas, han visste inte vart allt var och småtjejerna tröttnade. Han handlade allt som inte behövde vara i kyl och frys först på Coop. Han matade sen barnen med tillägg som er mamma inte gillar. De somnade och han var vilsen. Jag tipsade om att han kunde åka till Max och ta mat via drive in. Det gillade han och sen fortsatte han till Ica och handlade resten. Då åkte han till fel Ica som inte har dubbel kundvagn. Så han fick knappt plats med maten. Det tog honom 6 timmar att handla och äta. Jag kunde inget annat än le åt det. Det är inte så lätt att vara hemma med de små och få saker gjorda.

För min del kändes det bra att vara med Signe på dagis och vara lite vuxen en stund. För jag var ju fröken och inte mamma då jag var där. När det dessutom var fint väder ute blev det ju ännu bättre. Nu är det bara att ladda om för en ny dag på dagis imorgon igen.

Av Carina - 19 juni 2012 11:00

Idag har det blivit mycket gjort här hemma – äntligen! Vi kom upp ovanligt tidigt, redan sju var båda tjejerna vakna. Tur jag hade kommit i säng i bra tid igår. De små tjejerna sov redan halv åtta igår och sen Signe strax efter. Det regnade idag och det var ju bra för vår gräsmatta som fick gödning igår. Vi gör många försök nu för att få tjejerna att inte äta på nätterna. De verkar vara mätta på morgonen så idag fick de ligga på golvet tills de hade tröttnat och först då fick de gröt. Efter frukosten började jag röja, för det är vad som behövs hos oss. Vi har inte riktigt packat upp ännu sen Skåne resan utan istället har vi bara fyllt på med saker. Vi har fortfarande för lite förvaring. Alla våra saker har ingen plats att vara på utan de hänger lite i luften eller ligger på golvet eller i trappen. I trappen, på köksbordet, ena bänkskivan i köket, byrån i hallen och på skänken lägger vi sådant som vi inte vet vart det ska ligga. Nu började jag i tv ändan. Tog bort den ena babysittern som vi inte använder längre. Den ena har vi då vi matar på kvällen. Den klev Elvira ur häromkvällen. Hon är helt vild, hon drar sig fram överallt och räds inget. Hon är inte lik sin stora syster. Irma däremot bli bara arg då hon inte kommer någonstans. Tjejerna somnade ute i vagnen så jag passade på att städa så mycket jag kunde. Det blev dammsugit i vardagsrum, sovrum och uterum. Signes rum städades, jag redde ut alla leksaker, tog bort lite och dammsög där inne. Jag lägger nu allt jag inte vet var det ska vara framför skänken. Det blev lunch, tjejerna var vakna och fick vara i vardagsrummet och leka och det gillade dem. En helt ny värld.

Det blev inte så mycket mer gjort inne. Vi hämtade Signe istället. Jag tänkte att småtjejerna kunde sova i bilen men det tyckte inte dem. Signe blev glad då jag kom och så åkte vi hem och var ute istället. Det finns ju att göra där ute också. Vi fikade först på altanen och sen leker Signe jättebra själv där ute. Hon bara älskar att sitta i sandlådan, sen tar hon en tur på rutschkanan och så gungar hon. Hon får gunga för lite men hon är nöjd ändå. Er pappa jobbade lite längre för sen ska han vara föräldrar ledig onsdag och torsdag och sen är det midsommar. Det är skönt då vi är hemma alla, men imorgon ska jag och Signe vara på dagis hela dagen. Det ska bli jättekul.

Av Carina - 18 juni 2012 11:00

Då var det första dagen som är som vanlig… eller ganska ovanlig för oss just nu. Er pappa tog med Signe till dagis och det verkade gå bra. Jag hörde inte henne alls. Däremot så var Elvira vaken och kom inte till ro så vi var vaken i en timme innan hon äntligen somnade. Så vi hann sova lite till innan Irma vakande kvart i åtta. Det börjar vända för henne, innan vaknade hon så tidigt men nu har hon sovit länge några dagar men det ändras väl till imorgon! Vi gick upp och solen sken så när vi ätit frukost gick vi ut. Tjejerna var trötta men ville inte sova så vi gick till brevlådan och hämtade dagens och gårdagens tidning och en massa reklam. Därefter sov de gott och jag kunde ägna mig åt ogräs. Jordgubbslandet blev ogräsfritt och så klippte jag bort mycket gräs och ogräs i rabatten. Har funderat lite på hur jag ska ha det med rabatterna. Den jag har nu är helt full av ogräs och det går inte att få bort allt utan jag måste ta bort den jorden och lägga dig ny. Det är ju den gamla jorden som låg här från början men det måste vara bättre jord. Det är en slänt bakom så det borde vara någon skydd där bak. Får se vad vi kan hitta på eller om vi ska flytta rabatten. Jag skulle också vilja lägga ut sten överallt så man kan klippa gräset utan att efterklippa med kantsaxen. Det kommer även så mycket ogräs in bland buskar och träd. Men vi skulle behöva runda stenar? Får se vad vi kan hitta.

Vi åt lunch och sen fick tjejerna vara inne lite och leka på golvet. Elvira hon far omkring så när det blir dåligt väder ska vi städa ordentligt. Hon tar in allt i munnen och hittar nya saker hela tiden. Irma däremot sitter och är arg på sin plats. Hon försöker ta sig framåt och ibland går det men hon har inte knäckt koden ännu. Men arg kan hon bli… Jag bestämde mig för att köra och hämta Signe tidigt idag och vi tog två färjan. Färjan är sönder så detta var en lånefärja som såg annorlunda ut. Undra just när den ska bli lagad. Denna lät helt otroligt och var skrangligare. Signe lekte i sandlådan men blev glad då jag kom. Hon hade ätit bra idag och det känns bra. Kollade upp att vi ska jobba 8.15-16.15 på onsdag och torsdag då vi har insats på dagis. Nu verkar det som att vi har bestämd att jag tar båda då min träff blev inställd. På torsdag ska jag till naprapaten för mina foglossningar. Hoppas han hittar en lösning på detta. Jag är mycket bättre men har fortfarande vissa problem och det verkar inte gå över så fort. Jag har inte tid att vänta längre. Hoppas också att han kan fixa min axel och mina armbågar som jag har ont i.

Då vi kom hem fikade vi, dock utan kakor och godis. Tog sen tag i ogräset igen men sen var Elvira så ledsen och vi tog en tur med vagnen. Er pappa kom och han tog över barnen och jag lagade middag. Det har varit helt underbart väder idag men nu känns det att regnet är på väg. Jag klippte klart gräset och sen tog jag barnen med mig in och de fick pyjamas på sig. Då fick Signe för sig att hon ville bada. Er pappa gödslade gräsmattan, de har lovat mycket regn imorgon. Signe badade och sen badade jag. Små tjejerna somnade tidigt och sen somnade jag Signe. Alla barn sov innan nio, då hade ändå Elvira somnat om en gång till. Vi hann tom prata lite med varandra innan er pappa gick och la sig. Jag skrev lite i bloggen och la ut lite inlägg på bloggen. Nu ska jag sova och sen hoppas jag det blir regn imorgon så jag kan få lite gjort inne… kom just på att jag måste hänga tvätt!! Pust…

Av Carina - 17 juni 2012 09:30

Vilken bra dag detta blev då! Ibland blir man förvånad över hur dagar blir. Igår kändes det helt hopplöst att blir klar i vår trädgård under denna livstid men idag känns det bättre. Igår var vi mest ute i trädgården och slet och det kändes som ett evighetsjobb. Den är inte färdig på långa vägar men att det blev sol istället för regn gjorde det mycket enklare. Nu är alla träden nere i marken men imorgon får vi stoppa ner pinnarna som ska hålla träden på plats även i storm.

Småflickorna vakande tidigt idag men deras mamma var inte lika pigg. Vi låg ändå kvar tills klockan var nästan åtta. Signe sover bra nu om nätterna men vaknar en till två gånger men ofta behöver hon bara nappen. Ibland får man sitta kvar tills hon somnar och det går på max 10 minuter. Men i natt var det segt, eller i morse så då sov jag en timme på madrassen. Jag undrar just hur det ska gå då vi ska avvänja Irma och Elvira med nattmålet!! Då får man väl aldrig sova mer… då skulle en hård madrass kanske vara en dröm. De säger att det kan gå fort men i tanken på Irma skriker då hon är hungrig så undrar jag!! Efter frukosten gick vi ut, eller er pappa och småtjejerna gick ut först. Jag rensade lite i min garderob och la in all tvätt sen alla resor. Då Signe och jag kom ut var trädet planterat så nu är alla tre träden på plats. Jag hämtade gräsklipparen och fortsatte klippa (blev ändå inte klar idag, regnet kom emellan ibland). Nu tog er mammas turbo maskin hand om det höga gräset. Er pappa är så rädd om sin och rädd för stenar men jag körde och fick ner det höga gräset och nu ser man flera bärbuskar och lite annat.

Stina och barn kom på lunch. De hade tråkigt och det passade oss att de kom hit. Det är lättsamma gäster så vi kunde ändå hålla på med vårt. Jag tog dock chansen att vila lite… Vi åt en knytlunch och sen började er pappa sätta upp staketet. Det blev nästan färdigt. Jag trodde alla hela bräder var på men det saknas några. Därefter ska det kapas bräder och sätta i ändarna på varje fack och så ska det sättas en vit trälist. Vi bestämde oss för att inte ha någon grind vid nedgången fram på altanen. Vi får ha något där nu de första åren så barnen inte trillar ut. Jag fick även lite tid att ta bort ogräs. Börjar i många ändar men det känns som att jag är på väg. Nu ska det visst bli fint väder imorgon med och då ska vi vara ute mina små gryn och jag. Signe ska till dagis första dagen på länge.

Vi har bestämt oss för att bli smala… kanske inte i år men ändå. Nu ska vi göra en deal så vi tar oss i kragen. Vi har redan innan bestämt att vi ska öva oss på vårt nya leverne måndag till onsdag denna vecka. Alltså ska vi inte äta kakor och godis dessa dagar och därför sitter jag och vräker i mig godis nu. Jag är så otroligt godissugen. Vi ska betala straff avgift om vi går upp i vikt. Så jag lär väl bli fattig. Varför är då godis och kakor så otroligt gott? Det hade väl varit bättre om keso hade varit gott!

Jag känner mycket mer positiv energi i mig och vår familj idag. Undra om det är allt från resan som lagt sig. Det kan också bero på att er pappa varit hemma i två dagar och vi har varit tillsammans hela familjen. Hoppas det blir bättre för varje dag nu. Det känns verkligen som att det var en vändning idag, vi fick mycket gjort och trevligt sällskap. Dessutom ser jag botten på tvätt högen…

Av Carina - 15 juni 2012 20:30

Äntligen fick man vakna hemma! Dock på tok för tidig. Jag försökte ändå somna om dem men då båda småtjejerna var vakna så är det inte så lätt. De far omkring i sängen och man vågar ju inte blunda för vips är väl någon på golvet. Jag gav upp halv åtta och då hade vi väl legat där i 45 minuter. Signe däremot sov länge och det behövde hon. Vi åt frukost men mina små gryn är inte så intresserade av att äta vanlig mat. Ville knappt ha någon gröt alls. Signe kom upp och åt lite mat, betoning på lite… Jag var trött och orkade inte fixa något alls hemma. Borde satt igång en diskmaskin, städat, packat upp men jag sket i allt och dukade inte ens av frukosten. Bara det som skulle in i kylen. Däremot fixade jag lite fika. Vi ska till badhusparken med Anna och barnen idag. Irma och Elvira somnade i sina bilbarnstolar men hann vakna innan vi åkte. Det är helt underbart väder idag, kallt i luften men varmt i solen. Signes fantasi var igång idag igen. Vart är pappa? undrade Signe, ja, undra vart pappa är sa jag. Han är i trädet, sitter där uppe i trädet, buspappa sitter i trädet. Vi hade en diskussion senare under dagen om hur han skulle komma ner. Ambulansen får komma sa Signe.

Vi kom lite före och vi hann både åka rutschkana och gunga innan de kom, men sen lekte de stora tjejerna jättebra hela tiden. Vi var i lekparken först en stund. Vi drack kaffe och te och de stora tjejerna åt lite mellanmål. Irma och Elvira fick lite frukt yoghurt. Signe gör lite fula trick mot andra barn. Hon gick jättesakta upp för trappen till rutschkanan så de andra barnen fick vänta… fula unge. Vi gick sen och fikade och det var dåligt med lunch där så nästa gång blir det picknick. Signe åt lite av min sallad men sen gick tjejerna iväg och lekte. De var snälla och höll sig så vi såg dem hela tiden. De lekte vid fontänen men inte i och det uppskattade jag. Irma och Elvira sov sig igenom hela lunchen. De gick sen till bussen och vi tog en tur i stan. Handlade en sak till bilbarnstolen som gör att Signe inte kan få ut armarna ur bältena. Nu sitter hon ju ibland och viftar med armarna och vi måste stanna och sätta på henne bältet igen. Då vi kom hem sov Signe och jag packade in de andra barnen. Bytte blöja och fixade lite mat till tjejerna. Väckte Signe och så satt vi alla på altanen. Det är ju en helt underbar altan. Jag fick leta upp parasollen för det är ju mest sol hela tiden om det inte är några moln på himmeln.

Grannen ringde och bjöd på tårtkalas. Vi gick dit och er pappa kom strax efter. Hela byn var samlad och det var en god tårta. Irma och Elvira som inte ätit så mycket mat fick tillägg och somnade. Signe är nog inte helt pigg för hon var ovanligt mammig. Vi pratade om vår nya väg. Den är nu vidgjord och vi ska ha en vägförening och sköta den själv. Vem ska skotta? Er pappa hade gärna gjort det men vår halvdöda traktor som er pappa fått får vi inget liv i, i år. Vi har inte tid med det fast er pappa skulle velat. Därefter pratade vi fotboll. Sverige spelar ju i EM i kväll, möter England. Vi bestämde oss för att tippa. Vi la en tjuga var på resultat och vinner ingen går potten vidare till nästa match. Jag satte 1-1 och er pappa 1-3 till Englands fördel. Vi gick sen hem och då plockade vi blommor. Jag skulle göra blommor under stenen. Signe höll ena halvan av blommorna och jag resten. Då grannen kom med en tjuga för tipset så fick hon en tia av honom. Då gav hon honom blommorna jag skulle använda. Det var gulligt av henne och jag fick plocka nya. Han skulle sätta dem i en vas.

Vi gjorde mat, brände pommesen igen, som vanligt. Grillade kött och jag hittade ett recept på dressing som blev bra och gott. Jag planterade min nya pion och två andra blommor. Ska plantera träden imorgon och kanske göda gräsmattan då det ska regna. Vi skulle behöva finväder i flera veckor känns det som för att hinna med allt ute som jag vill. Jag tog kökstjänsten och er pappa bytte på alla barnen och tog på pyjamas. Signe är så mammig och står helt ovanpå mig. Jag blir så irriterad speciellt då jag är trött och lite stressad. Vi blir lätt ovänner. Ändå vill hon bara kramas hela tiden, hon är inte helt pigg det märks. Jag tog sen småtjejerna och er pappa somnade Signe. Hon skrek då han gick in med henne för att läsa saga. Det känns inte bra men sen tystnade hon och nu sover de gott båda två där inne. Jag har försökt väcka er pappa två gånger till slut blev jag sur och stängde dörren och släckte lampan. Här sitter man som en ensamstående. Har barnen själv hela dagen, er pappa kommer hem en sväng och sen sitter man här själv igen. Hade det inte varit för fotbollen hade jag lagt mig och surat men nu sitter jag här. Mitt tips höll ju sig flera minuter, den blev det grannen som ledde men nu kommer pengarna att gå vidare. Alltid något att se framemot, så nästa gång kan man vinna 200 kr. Undra just vart Signe gjorde av sin tia hon fick av grannen?

Av Carina - 14 juni 2012 20:30

Då ska vi äntligen få komma hem idag. Irma vaknade då er pappa gick upp. Lyckades somna henne men då vaknade Elvira. Bytte barn och till slut somnade även hon och vi sov till halv nio. Det var inte bra för jag blev helt konstig i kroppen. Vi gick ner och åt frukost och idag fick vi serverat två barnstolar. Efter frukosten gick vi upp och gjorde oss i ordning. Efter en stund kom Kristin och Britta och hälsade på. Det var trevligt. De lekte med tjejerna och pratade med mig om vad som händer i Bollnäs. Det är alltid kul att höra hur det går för dem som man träffat under så många år och extra kul är det då det gått bra. Britta och jag utbytte en del barnfrågor och det är alltid skönt att få veta att andra har det likadant.

Vi åt lunch på Scandic och det var både gott och praktiskt. Synd bara att vi inte kommer ut idag men så får det bli. De gick iväg efter lunch och vi gick upp för att packa. Jag hade tyckt att Signe var varm innan lunchen och nu la hon sig frivilligt och somnade i soffan. Hon var kallsvettig så hon hade nog feber. Jag gav Irma och Elvira mat för de sov sig genom lunchen. Då er pappa kom var allt packat och det var bara att gå ut. Vi fick väcka Signe men hon blev snabbt pigg och vi åkte till Mobackes. Vi skulle ju hämta det långa trädet… det var päronträdet som var så långt. Vi gick hjälp där att packa in det och sen spände vi fast det på takräcket. Precis då började det regna… men trädet kom på plats och vi körde norrut. Det började regna ännu mer och vi stannade i Färila och åt middag. Då vi åkte öste det ner så vi fick snabbt ta ut barnen innan vi blev helt genomblöta. Signe var lite gnällig i baksätet och vips så kräktes hon. All middag kom upp, det hade som tur var slutat regna. Vi fick ta av henne kläderna och så fick hon en av småtjejernas tröjor. Den var liten men gick på henne. Vi hade ju kläderna i takboxen och där hade vi spänt fast trädet mot… hon fick sitta på en filt och ha en över benen. Hon blev mycket piggare och gladare efter det. Det var nog febern och kanske är hon slut efter allt resande. Jag hade redan ringt dagis att hon ska vara ledig imorgon och det blir nog bra.

Vi stannade i Ytterhogdal och handlade fika och sen körde vi hem.  Vägen mellan Färila och Ytterhogdal blev det många stop. Det skulle ätas, först den ena och sen den andra. På vägen dit köpte jag bomullsband och band fast en napp till Signe för hon kastar bara bort alla. Hon är inte så glad för den men hon har den i reserv om hon slänger de andra. Dessutom var det kräk stoppet. Men efter Ytterhogdal körde vi i ett svep och vad skönt det var att komma hem. Er mamma tog tjejerna och er pappa packade ut. Signe åt en hel vuxenportion gröt och det var bra. Jag somnade henne och mig själv och er pappa somnade Irma och så blev Elvira kvar till mig. Jag tittade lite på tv och sen sov vi också.

Av Carina - 13 juni 2012 20:30

Ännu en dag i Bollnäs och i Kilafors. Barnen vaknade redan sju idag, först Irma och en såg jag att Signe stod upp i sängen och då hörde jag Elvira… det var bara mamman som ville sova. Det var bara att lägga på smilet. Signe undrade vart pappa var? Hon somnade innan han kom hem igår och nu var han borta igen. Fast vi kom upp tidigt så kommer vi ändå inte iväg i tid. Jag tror att folk blir imponerade då jag kommer med alla små tjejer ner till frukosten på hotellet. Det märks skillnad då er pappa är med. Nu tittar folk med imponerade ögon… kul! Vi packade vagnen och där skulle ovanligt mycket med. Vi ska ju åka till kilafors och vara borta hela dagen. Vi kom försent men vi fick också stanna på vägen för Elvira ville ha mer mat. Idag träffade vi fyra av mina gamla anställda och det var kul, två av dem var det längesen jag såg. Vi satt ute för även idag var det fint väder. Signe sprang omkring och hade roligt för sig själv. Hon busade också med Britt-Inger. Småtjejerna sov hela tiden, så Anneli fick inte känna på dem innan hon behövde gå iväg. Kristin kom en sväng innan vi gick så vi hade följe med henne till hotellet. Då jag skulle ge småtjejerna mat upptäckte jag att jag hade glömt haklapparna på hotellet. Jag hade även glömt barnstolen så det var bara till att gå hem.

Innan tåget gick var vi på rea, men det var inte mycket på ena stället men hittade två klänningar/tunikor. Köpte en röd och en blå som Signe kan ha nu och småtjejerna sen. Där fanns kläder till mig med men jag orkade inte. Tänkte fika lite men vi gick till stationen istället. Irma och Elvira var hungriga och fick lite flaska och sen handlade jag fika till Signe och mig och sen satte vi oss på en filt på perrongen och fikade. De gillade Signe, hon sa: Vi fikar ute, det är musit! Det är spännande med tåg och hon tjatade så otroligt innan väl tåget kom. Vi hoppade på och tio minuter är lagom att åka tåg på. Hon pratade oavbrutet om det utanför tåget och att vi åkte tåg. Vi gick inom Ica då vi kom till Kilafors och handlade barnmat. Signe började trötta och blev gnällig och till slut blev vi ovänner som vanligt genom att hon vill styra vagnen men att det inte fungerar. Denna gång var det uppför och hon höll på att stupa då vagnen kom mot henne men hon förstår ju inte. Så jag satte mig igen på filten och väntade på att hon skulle komma och sätta sig. Då kom Inga-Britt i slutet av gatan och vi satt och väntade in henne. Därefter gick det bra igen, hon kände ju igen henne nu och kunde direkt busa med henne.

Precis innan vi kom fram började det regna och vi skyndade oss in. Vi satt först på altanen men sen då det började ösregna så gick vi in. Vi hörde ju knappt vad vi tänkte där ute. Småtjejerna hade ju sovit och for omkring på golvet. Irma drog sig ju lite fram igår men inte idag. Elvira ska åt allt utom det hon får ha, henne måste vi nästan ha i hagen då vi kommer hem.  Kjell kom hem och vi åt mat, spagetti och köttfärsås och Signe åt tre portioner! Det var längesen sist, duktig tjej. Jag pratade med BVC idag om småtjejerna och deras dåliga matätande. Hon trodde helt det berodde på att de fortfarande äter mycket på natten. Ska inte ge dem välling eller tillägg under dagen om de håller sig några timmar. Vi har redan innan bestämt att vi ska försöka minska matätandet under semestern och det måste vi nu satsa på. Nu på kvällen åt Irma bra men inte Elvira, men orkar inte bry mig så mycket nu. Vi fikade sen och då kunde vi sitta i uterummet för det hade slutat regna. Signe körde rejält med Inga-Britt innan vi skulle åka hem. Klockan gick fort och vips fick vi ta oss ner till stationen. Då kom ju Elvira på att hon var hungrig. Fick stanna en gång och se henne mat men vi var i god tid. Vilken kväll, det var så där fingervarmt i luften. Det var somrigt i luften och så hade det ju regnat så det var så friskt, helt underbart. Tåget kom och vi åkte till Bollnäs. Signe kollade ut hela tiden och berättade små historier hela vägen.

Signe börjar få fantasi och de gillar jag. Hon hittar på lite här och där. Det är mitt hus, där bor jag… det är mitt hotell och så är hon lite kyrklig. Signe bor i sörkan, inte mamma bara Signe. Det är mycket om att hon är själv. Mamma bor där och pappa där och Signe bor själv, bara jag.  Då vi åkte tåg sa jag, undrar om vi ser några djur. Där är björnar i skogen! Hon hittade på massor då vi åkte där och det var så roligt att höra på henne. Jag har längtat efter detta att hon kan börja hitta på saker och vi kan göra egna sagor och nu börjar vi. Hon var duktig och stod på stå brädan hela vägen till hotellet och vi hade inte varit där så långe förrän er pappa kom. Jag och Signe duschade, hon ville duscha men ångrade sig nog då kom in i duschen då hon skrek mest hela tiden. Vi blev i alla fall rena, hade visst glömt att ta med tillräckligt med trosor så jag fick köpa nya idag men det gjorde inget. Jag har vissa som knappt håller ihop som jag nu ska kasta. Er mamma och pappa la sig samtidigt idag men jag låg och skrev lite i bloggen innan jag somnade.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards