Alla inlägg den 28 maj 2014

Av Carina - 28 maj 2014 22:20

Jag är lite orolig över att jag är så lugn. Jag borde väl vara otroligt orolig så som jag har varit tills nu. Undra om jag har oroat mig färdigt? Jag hade ju letat upp lite guldkorn med att bli sjuk och få behandlingar för att överleva så nu känner jag mig nästan snuvad på konfekten. Jag hade tänkt mig att åka till Umeå, strålas lite om dag och sen njuta och utbilda mig, sova ensam och gott om natten. Det skulle säkert vara trevligt i en vecka… Jag hittade inte något positivt till cellgift förutom att jag kanske skulle få tjockare hår! Nu kan det ju bli cellgift så jag får väl gräva djupare efter fördelar med det. Jag har fått mycket till mig att tänk inte så nattsvart men det precis det som varit så bra. Det kunde inte bli så mycket sämre än vad det var i mina tankar. Ändå blev jag skämd av den var elakartad och att det var spridningsrisk. Det är tydligen alltid det då den är elakartad. Det verkade ändå inte på doktorn som att det var nattsvart om det hade spritt sig men ändå. Det är ju det som är den stora skräcken. Jag kan tänka även nu att tänk om? Så nu känner jag mig mest lättad över att det inte har spritt sig. Jag har ju inte kunnat påverka detta själv och har ju inte kunnat känna att jag varit sjuk. Frågade om de kunde se på CRP om jag var sjuk men tydligen finns det inget prov man kan ta för att se om man har cancer. Det hade ju varit en bra grej annars. Ingen som vill forska på det?

Jag undrade om jag skulle kunna bli sjukskriven redan från nu men det var bra att jobba och leva som vanligt innan dess. Då känner han inte mig! För det första är det inte lätt att vara chef och stötta andra då ens egna tankar är någon helt annanstans. För det andra så har jag så mycket jag vill ha gjort innan jag blir handikappad. Jag måste hinna så och rensa upp allt ogräs. Vi ska sätta potatis, göra ett större jordgubbsland och så mycket mer i trädgården. Så jag får nog ta lite ledigt nästa vecka. Jag ska jobba minst en dag då vi ska till Sundsvall på studiebesök med jobbet. Nu har vi tagit en liten minisemester och vi skulle kunna vara ute längre men vi behöver hem och arbeta hemma. Thomas ska göra en lekställning till barnen och jag ska vara i trädgården.

Jag måste erkänna att vår nya vagn är helt suverän. Den är stor och rymlig. Nu sitter jag i ”vardagsrummet” Thomas läser Gittan och fårskallarna för barnen. Han sitter i dubbelsängen och de ligger i våningssängen. Signe var ledsen igår och det var för hon inte ville sova i ovansängen men då klev gärna Elvira upp och la sig, så Irma och Signe sov nere och Elvira uppe. Jag sov gott i natt och fick sova nära min man för ovanlighetensskull. Vi har för bred säng hemma då det bara är han och jag som sover där. Vi har mycket förvaring och allt fungerar vilket det inte gjorde i förra vagnen. Vi hade tänkt bo på camping men det blev inte så. Det får vi göra nästa gång. Signe vill inte åka hem imorgon utan hon vill vara iväg fler nätter. Det låter ju lovande. Nu verkar de inte lika trötta nu som igår kväll… får se hur det går för pappa. Nu sjunger de alla fyra! Tänk att jag älskar min lilla familj så otroligt mycket. Jag berättar jämt för mina barn hur mycket jag älskar dem och tycker om dem, kanske så mycket så de blir less. Idag har vi varit uppe i skogen och klättrat i bergen och de knallar på och tycker det är lika kul som jag. Tjejerna har varit så duktiga idag i Sundsvall. Vi behöver ingen vagn längre. De går hur långt som helst och sover inget på dagen. De håller varandra i handen, åker rulltrappor, stannar då jag säger stopp och jag kan vara själv med dem utan problem på IKEA. Vi var där mest hela dagen, det var inte meningen men Thomas behövde gå på ett möte på jobbet och vi valde att hänga med till stan. Denna gång var inte ens jag så intresserad av IKEA men det är ju aldrig fel. Jag hade hellre varit med mina barn på en riktig camping, varit nere vid vattnet eller i skogen. Vi tänkte grilla och inviga vår grill men det blev till att steka kycklingen på järnet och vi åt ändå inte förrän kl. sju. Så barnen fick även ikväll somna sent. Vi ville ju ut och klättra i berg innan sovdags. Så dagen blev inte som jag tänkt mig men den blev ändå bra. Nu ska vi försöka sov här, min familj sover redan men det är full aktivitet här så vi får se hur det går! Troligen hur bra som helst då sömn inte är något problem hos oss. Vi sover som stockar!!

Det blev lite inköp även denna gång fast jag inget behövde. Hur blir det så? Men vi lekte mer än vad vi handlade och det var ju tur. Irma fick sig ett par gympa skor men det fanns inga till Elvira. Hon är kortare, väger mindre men har större fötter. Får se om jag hittar i Östersund i veckan. Ja, det ska jag också hinna innan den 9 juni.

Jag kommer ju att få en påse på magen, stomi och Thomas undrade varför jag inte verkade bry mig så mycket om det. Det undrar jag med? Undra om jag undermedvetet har tänkt att det blir så! Jag blev varken förvånad eller besviken över det. Jag har dessutom hört att de fungera så mycket bättre nu än för tjugo år sen då jag bytte sådana påsar. Materialet har blivit så mycket bättre.  De kommer de att ta bort sen då det är färdigläkt i baken. Därefter är det bara att hoppas att det fungerar igen, hur lång tid det tar vet jag inte. Detta är ju anledningen till att jag får stanna så länge på sjukhuset. För jag ska kunna sköta den själv. Farmor och farfar kommer ner medan jag är på sjukhuset. De skulle kommit ner och passat dem men nu får de stanna kvar. den dagen jag opereras är det ju skönt att Thomas inte behöver tänka på att hämta barnen utan att farmor och farfar få hem dem så Thomas kan sitta hos mig då jag vaknar. Jag hoppas ju verkligen att man vaknar och att de inte hittar något som de inte borde hitta där. Operationen är redan från början komplicerad då det är mycket nerver och blodkärl som finns där. Dessutom är det nära till andra delar av kroppen. Det kan bli komplikationer på urinrör och blåsa, på livmoder, på sexlivet då nerverna kan påverkas. Han sa att insidan kommer att se annorlunda ut men inte utsidan, däremot känseln kan påverkas. Vi diskuterade idag vad händer med tomrummet så blir då de tar bort knölen och tarmar? Jag kanske får platt magen äntligen!!

Det gäller att se det med glimten i ögat annars blir det för allvarligt. Man måste ha lite galghumor. Jag vet inte om alla gillar det men de har väl redan slutat läsa för längesen… Jag får många kommentarer om att jag ska ta det lugnt och tänka på mig själv. Det gör jag om jag är aktiv. Jag mår bäst då jag har folk i kring mig och flera bollar i luften. Däremot gillar jag inte att vi har det så rörigt och skitigt, ovanligt skitigt hemma så jag ska nog beställa storstäd så jag kan göra annat kul. Att bra vila mig i form är inte min grej. Så när jag far iväg så här på en liten minisemester eller annat kul så är det för jag vill. Thomas tycker också det är roligt men skulle nog hellre byggt lekställningen hemma och möjligtvis bott i husvagnen på uppfarten.

Är det någon som undrar något så är det bara att fråga. Skicka ett meddelande till mig på FB eller på mail. Det finns inga dumma frågor, jag svara på allt i princip annars säger jag till. Det är samma sak med att höra av sig till mig. Jag ringer inte så ofta och kommer inte heller att göra nu den närmaste tiden men vill ni ringa så gör det. Jag blir ofta glad men har jag inte lust att prata eller inte kan svara så gör jag inte det heller och då är det bara att höra av sig till mig igen. Jag vill gärna att folk hör av sig. Hoppas även att jag får besök då jag ligger på sjukhuset. Thomas kan ju inte vara är hela tiden… där kommer jag att lida av tristess!!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards