Alla inlägg den 16 juli 2014

Av Carina - 16 juli 2014 22:57

Igår hörde jag på P4 extra och Pamela Andersson var dagens gäst. Hon berättade om sin cancer och hur hon har behövt kämpa för att komma tillbaka. Att hon just igår hade fått ett positivt besked om att cancern höll sig i schack. Hon har hjärntumör och det går inte att operera. Hon har en tumör som hon inte kan påverka själv. Hon har fått cellgifter i 1½ år men nu visar det sig att tumören ligger stilla och nu slipper hon cellgifter. Hur länge vet de inte. De kan inte heller operera den för då kommer hon att bli ett kolli. De har opererat bort en liten bit men den är stor som ett ägg. Hon får hela tiden leva med rädslan av att den kommer att börja växa.

Jag tror inte jag riktigt har fattat att jag har eller har haft cancer. Jag vet faktiskt inte hur jag ska säga, har jag haft cancer eller har jag cancer?  Jag lever som vanligt förutom att jag inte är pigg men tänker inte att jag har cancer. Det har blivit lite av en vardag att inte vara pigg. Man vänjer sig vid att må så här. Det är som att vara gravid.  Jag har inte behövt kämpa, jag gick bara till doktorn och hamnade i karusellen. Blev opererad och så försvann allt? Bara att pigga på sig nu då och så är allt över. Är det så enkelt?

Jag kommer att bli kontrollerad livet ut så risken finns att det kommer tillbaka? Jag kan få polyper som senare blir cancer. När är man cancer fri? Är jag friskförklarad nu eller? Ska jag behöva gå och oroa mig för att det ska komma tillbaka? Det kommer säkert att bli jobbigt varje gång jag ska gå på kontroll. Har det kommit något nytt? Är detta en engångsföreteelse? Borde jag nu även boka tid hos huddoktorn? Har tagit bort godartade fläckar. Borde jag boka tid för cellprovskontroll hos barnmorskan? Undra om man ser bröstcancer via skiktröntgen? Doktorn sa att risken inte var större för mig att få cancer någon annanstans men är det verkligen så? Är det ärftligt? Visserligen är inte mina barn mina biologiska men mitt blod har gått runt i deras kroppar och jag har burit dem. Kan jag smitta dem?

Det är många tankar som dyker upp men som jag inte tänker på i vanliga fall. Hade jag inte hört henne igår hade detta inte kommit i mina tankar. Vad hade hänt om mitt hade spridit sig? Man vill helst inte tänka tanken men gör det ändå? Jag var så säker på att det inte hade spridit sig men nu kan jag känna att jag är mer orolig. Det kommer inte att bli kul att gå på kontroller!!

Idag har vi varit hemma. Thomas har fått hålla på i garaget. Astrid och Magnus körde vid sju tiden och Thomas gick upp då och fick egentid i garaget. Han kom och väckte mig kvart i tio!! Vi la oss sent igår hela familjen så det behövdes. Sen låg vi och drog oss alla i vår säng. Vi är lite morgontrötta hela högen tror jag. Så vi åt frukost efter klockan 11. Det blev frukost och lunch i ett. Barnen och jag gick till brevlådan och hämtade posten och plockade smultron. Jag förberedde maten och tömde diskmaskinen. Det överraskade Thomas men han blev glad över att jag gör lite nytta. Plockade även ihop lite kläder, borde tvätta men det får blir en annan dag. Idag åt vi riktigt mat. Signe undrade igår över varför de inte får riktig mat.

Thomas gjorde chokladbullar så det blev det och jordgubbar till kvällsfika. Barnen badade så nu är de rena tills imorgon då vi ska på utflykt. Ikväll var alla tjejer med och kollade då jag bytte stomipåse. Det är konstigt att det tycker allt är naturligt. Det har gått bra idag fast jag inte åt pilla igår kväll. Jag var vaken en stund i natt men det var då Thomas hämtade Elvira och de höll på att bråka om vem som skulle sova var! Elvira har ovanligt långa sparkande ben. Så jag hoppar pillan idag med, och jag hade inte ont i morse så jag ska se om jag kanske slutar med pillerna snart.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards