Alla inlägg under augusti 2014

Av Carina - 8 augusti 2014 18:48

Då gästerna åkt hem så vilade jag. Det blev dock inte så mycket vila för vi skulle åka och kolla älgarna på Moosegarden nära oss. Jag hade fått entré, fika och två älgprodukter i julklapp av Östersunds kommun. Sista dagen de hade öppet var på söndag så vi fick passa på. Skulle åkt med familjen Fridhs på lördag men farmor ringde och sa att hallonen snart var övermogna så vi fick åka upp tidigare.

Vi åkte till Moosegarden efter lunch och var med på visning. De har fått tvillingälgkalvar som heter Signe och Kjell. Vår Signe fick ge älgkalvs Signe mat och det var lite häftigt. Inga av våra barn var så tuffa att de ville mata så de kastade mer maten till dem. Vi stannade där en stund innan vi gick vidare till de stora älgarna. I båda fallen ropade guiden bara på älgarna och de kom. Där träffade vi Stig, Bosse, Bettan och en älg till som jag inte minns namnet på. Vi gick in alla fem i hägnet och barnen fick kolla på de stora älgarna. De tröttnade dock rätt så fort men Signe var med mig inne. Jag fotograferade mycket och de är mäktiga. De är Bettan som bestämmer för hon är äldst men Stig är störst. Efter att han hade ätit la han sig ner för att idissla och då kunde man gå fram och klappa honom. Det ville Irma så hon fick komma in och klappa.

Vi fikade innan vi åkte hem. Jag fick även välja två älgprodukter och vi valde en älgkudde och en älgtavla. Där de tryckt på älgpapper. Det är dyrt och de säljer det till hela världen och tjänar rejält med pengar. Vi har en ny lek i familjen – byta glass. Barnen är så säkra då de väljer glass men sen då de väl ska äta vill de ha en annan som någon annan i familjen har. Ibland har vi fått byta glass på affären då de hunnit ändra sig innan de öppnat. All glass för Irma är chokladglass, oavsett om det är piggelin. För Elvira är allt päronglass, även GB-sandwich. Så det är inte alltid lätt att förstå vilken glass de vill ha.

Då vi åkte därifrån släppte Thomas av mig och Signe hemma och sen åkte de andra och handlade saker vi ska ha med till stugan för att bygga. Jag fick vila. Det märks att jag har varit aktiv. Jag har ont nu i magen. Jag har fått ett litet bakslag men inte alls som de jag haft tidigare men jag har använt värktabletter nu när vi haft gäster och jag skulle vara mer aktiv. Det var skönt att få vila en stund. Därefter tog jag hand om kläderna. Barnens kläder har inte varit i garderoben sen jag blev sjuk. Nu är allt på sin plats och så har jag rensat ut det som är för litet.

Dagen efter åkte vi till stugan. Jag tvättade lite så vi fick äta lunch hemma innan vi åkte. Det tog dock så mycket tid att packa att vi inte kom iväg förrän på eftermiddagen. Det blir nästan alltid så, det tar tid att packa. Vi åkte förbi apoteket för att hämta piller till mig. Jag tar piller på kvällen som gör att magen arbetar saktare och påsen inte är sprängfull på morgonen då jag vaknar. Det är ofta så att jag vaknar av att det gör ont i magen. Då är påsen överfull och det skulle ju kunna bli så att den släpper och jag har bajs i hela sängen. Så nu tar jag piller på kvällen och det blir mycket bättre. Vidare till Ica Maxi och Thomas åkte till mekonomen. Han ska fixa farfars bil. Signe och jag var på Ica och vi gick runt och handlade. Vi hörde hur det regnade ute och det regnade rejält. När vi vara nära kassan gick strömmen men den kom direkt igen och vi skyndade oss att betala. Thomas fick backa in bilen under taket på Ica för att det vräkte ner. Det åskade och blixtrade och öste ner, ett riktigt oväder. Det visade sig sen att det regnat in i många hus och källare, vägen vid stationen var nästan okörbar av allt vatten. Vi packade in och körde norrut. Fördelen med att äta hemma är att vi kan köra i ett sträck. Vi stannade bara till efter Hoting för att fika lite, men vi fikade i bilen. Det vore dock bättre för mig att stanna så jag kunde lägga mig ner en stund men vi kom ändå upp så sent så det var bara att åka.

Vi fick middag då vi kom upp och sen stannade vi kvar hos farmor och farfar tills Thomas packat ur bilen. Vi gick sen upp till oss och barnen fick se lite på film och sen somnade de ganska bra tillsammans i stora sängen i deras rum. De var väl trötta men vi har ganska enkla läggningar. Vi satt uppe en stund till och kollade tv innan vi somnade gott. Jag behöver vila…

Av Carina - 7 augusti 2014 16:02

Nu har jag haft lite paus här, vi har haft trevliga skånegäster så jag har inte haft tid. Har umgåtts från morgon till kväll. Vi har gått upp lite tidigare… lite tidigare. Frukost har varit vid nio tiden och det är lite tidigt för oss. Nu är vi i stugan och kommer nog att ändra dygnet lite mer då vi äter middag tidigare här och därmed kommer i säng tidigare.

Vi har varit iväg på lite utflykter. Vi var i stan och shoppade lite och åt på stråket. Är faktiskt lite besviken på stråket. Det är mest dyrt. Inte trevligt serverat och som sagt dyrt. Nu har vi varit där i alla fall. Vi lekte länge på lekplatsen efter åt och för första gången sen midsommar kändes det kallt i luften. Det har ju varit så otroligt varmt nu en månad och idag skulle jag vilja haft en kofta på mig. Det mullrade och började regna, men det blev inte så mycket av det. Efter vi fikat åkte vi hem igen. Det har blivit lite grillat trots att vädret inte varit lika varmt men det har varit som en vanlig sommar och kanske tom varmare.

Vi har även varit på Hara brygga. Vi träffade pirater ena dagen men våra barn förstod inte riktigt så stortjejerna Elin och Maja gjorde en egen liten skattjakt hemma. De gjorde en skattkarta och hade gömt guldpengar. Det var mycket mer uppskattat. Att umgås med dessa tonåringar var nog bland det bästa för barnen. Bara Signe fick vara nära dem var hon överlycklig. Vi var även på Hara brygga en annan eftermiddag då det blev en liten värmebölja och graderna gick över 30. Vi fick dock åka hem sen då åskan kom dit. Det har åskat mycket men inte så nära oss utan mest mot fjällen. Vi var på Verkön och åt lunch en dag. Vi hade då tur med vädret och grabbarna uppskattade båtturen mer än besöket på Verkön tror jag. Vi hann även med Storsjöbadet. Det var verkligen uppskattat av alla utom möjligen Thomas men han badar på med barnen. Det var första gången som jag provade med badgördel ordentligt. Det gick bra. Stomin blev blöt men det luckrades inte upp utan jag kunde bara byta den sen då vi badat klart. Den var ju rejält blöt.

Vi har haft mycket trevligt och tiden gick alldeles för fort. Det blir så då man har lättsamma gäster, det känns liksom som att de tillhör inredningen. De bara är! Jag ha lyckats skaffa mig många sådana vänner och det är jag nöjd med. Det finns nackdelar med att bo så långt ifrån Skåne. Jag längtar ofta efter mina skånevänner. Det går ju bättre att umgås nu också då våra barn är större och kan klara sig mer själva. Så jag tackar så mycket för visiten, den betyder mycket för mig. Kram på er   

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards