Alla inlägg den 2 september 2014

Av Carina - 2 september 2014 13:56

Igår utmanade jag ödet! Efter att ha varit iväg i några dagar skulle jag behöva vila. Jag hade verkligen sett framemot det men då kräks Signe i söndags. Helt kallt kom hon ner på morgonen och sa: jag har kräks på toaletten, jag har spolat och torkat munnen. Det verkade ju inte helt sant men en stund senare var det dags igen och sen en gång till. Så nog var det sant. Hon var dock inte särskilt sjuk utan vars om vanligt resten av dagen. Vi fick ha barnen hemma igår och det blev jag som tog dem, fast jag borde fått vila. Vi var tvungna att åka och handla för det var tomt i kylskåpet.

Elvira hade klagat på att hon hade ont i magen på förmiddagen. Hon sa, ta bort min mage, såga bort den. Kanske lite drastiskt men det var väl så hon kände. Vi packade in oss i bilen, finklädda för affärsbesök. Då vi kom halvvägs började Elvira kräkas. Det var bara att vända. In och tvätta av henne och så fick Signe sätta sig fram i bilen på en kudde och de andra två där bak. Den stolen Elvira satt i var full med kräk och där kunde ingen sitta. Vi åkte till Ica Maxi och började med lunch. Irma åt korv men varken Elvira eller Signe åt. Handlade och Elvira såg inte pigg ut. De fick var sin banan på fruktavdelningen som de åt.

Vi körde hem och då skrek Irma som en stucken gris. Då kräktes Elvira igen och Irma fick en droppe kräk på armen… det var bara att skynda hem och få Elvira ren igen… När Thomas kom hem fick han ta ut båda stolarna och städa dem. Tur vi har flera stolar att ta till.

Jag var helt slut efter handlingen. Jag gav mina små söta tjejer mellis och sen gick jag och vilade. Elvira fick på sig pyjamas och la sig i soffan och somnade direkt. Irma och Signe målade i sina målarböcker och läste böckerna som de fick idag. Förr fick man ofta en serietidning då man var sjuk. Idag är det nästan samma pris för en bok som man kan använda mycket längre så det är prisvärdare.  De var så pass lugna en stund att jag fick vila. Jag tog ändå en värktablett för att överleva kvällen. Signe skulle egentligen ha lagat soppa efter recept i sin egen kokbok men jag orkade inte så det bli imorgon.

Efter middagen tippade vi av lastbilen. Thomas hade varit och köpt sand som vi ska blanda ut trädgårdslandet med. Det är hårt som betong… det kostar 65 kr/ton. Det är nästan gratis. Jag klippte sen halva gräsmattan. Jag har längtat efter att klippa gräset men jag kände då jag klippte att det var jobbigt för mig. Man ska dra och släpa på den klipparen då vi har lite ogänglig terräng ibland. Andra halvan som jag ska ta idag är lättare.

Elvira somnade på eftermiddagen på soffan. Hon ville dock ha middag och kom och satte sig. Efter några tuggor kräktes hon igen. Hon hade även feber. Polis Irma satt och sa bestämt: man får inte kräkas på bordet!! Lätt att säga! Hon sov sen ända tills klockan nio i morse. Nu är febern borta. De har ju slutat med välling. Vi var i Kilafors förra veckan och då vi kom fram på tisdag kväll var de helt slut och tom Signe sa att hon ville lägga sig. Då somnade de utan välling. Nästa kväll erbjöd vi ingen välling men då ville Elvira ha. Hon som sällan dricker upp sin. De fick välling den kvällen. Nästa kväll sov de utan välling men nästa kväll var de omöjliga. De skulle kissa och dricka välling hela tiden så Thomas gav efter men sen dess har de inte druckit någon välling. Så på en vecka har de druckit två kvällar men nu är det slut med det. De har redan börjat prata om att sluta med napp. De ska ge dem till tomten. Får se hur enkelt det går?

Vi hade det bra i Hälsingland. Vi hade husvagnen på Inga-Britts infart och Thomas fick åka tåg till Gävle. Han skulle ju jobba. Vi hade bilen och kunde ta oss omkring. På onsdagen åkte vi till storstaden Bollnäs. Vi shoppade lite och sen åt vi lunch med Inga-Britt. Vi handlade lite blommor och åkte och lekte på en stor lekplats.  Därefter åkte vi till Anneli en kompis som jag inte sett på flera år. Det har aldrig passat tidigare då vi varit där. Då vi kom tillbaka till Inga-Britt var Thomas redan där och vi åt. Barnen fick titta på Emil och lekte men de var trötta. Vi sover gott i husvagnen och det är skönt att ha sitt eget. Vi äter frukost i husvagnen men får mat på kvällen av Inga-Britt. På torsdagen latade vi oss. Körde lite och skulle hitta något fik men vi hade istället picknick på tomten och det var mysigt. Vi kollade på film och ritade och bara mös. På kvällen kom även Britt-Marie och Svante till Inga-Britt. Det var trevligt för vi ses ju inte så ofta längre.

På fredagen tog barnen och jag tåget till Ljusdal. Det är kul med tåg och det fungerar så bra. Vi gick till Finess och åt lunch med Linda. Mamma har längtat efter deras nachotallrik. Efter lunchen kom Maggan och Sigge och fikade med oss. Jag handlade lite kläder och ett tyg med Fem myror är fler än fyra elefanter. Tänk att jag köpte det samma dag som Brasse dog! Jag och småtjejerna var hos Birgit en stund då Maggan åkte hem med de andra barnen. Thomas kom och hämtade oss.

Vi åt middag hos Maggan. Barnen lekte och jag drack massa te. Undra om det är ett friskhetstecken eller om de är för jag blivit förkyld? Dagen efter åkte vi till Järvzoo. Jag undrar vem vi åkte dit där för? Jag tyckte det skulle bli kul att ta med barnen till en djurpark. De gillade myrstacken bäst!! De hade ont i benen och var hungriga mest hela tiden och undrade när vi skulle åka till Sigges hus? Vi fick i alla fall se många djur och järven som sällan syns såg vi alla tre. Jag var nöjd med utflykten. Jag hade dock inte tänkt till innan om att det är 3 km lång och upp och ner. Jag hade ont, ändå hade jag tagit värktablett innan. Ibland tänker jag inte före!! Vi åkte sen hem via Hanna i Ljusdal. Thomas gick och handlade pizza som vi åt där och sen fikade innan vi åkte. Borta bra men hemma bäst!!

I morse då jag skulle fixa gröt till tjejerna fick jag mitt första stomiläckage. Jag stod vid spisen och plötsligt kändes det inte rätt. Kollade ner och då såg jag genom nattlinnet att det var bajs där. Trodde stomin hade släppt men det hade bara öppnats nertill och bajset hade åkt ut. Jag for i på toan men två flickor i hälarna. Usch vad det luktar bajs!!! Jag fick byta stomipåse då den var helt nerbajsad. Klädde på mig och skulle fortsätta med frukosten. Då jag gick bort till spisen trampade jag i bajs… det hade runnit ut och ner på golvet. Det blev till att städa!! Jag var glad över att detta hände hemma och inte borta!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards