Direktlänk till inlägg 29 oktober 2014

Har börjat jobba

Av Carina - 29 oktober 2014 22:09

Nu har jag börjat jobba och det känns bra. Det var ju med nervösa steg jag klev in förra veckan men nu känns det som att jag inte varit borta så länge. Personalen är glad över att se mg igen och vissa har frågat lite men de flesta frågar bara om jag mår bra.

Hur svarar man egentligen på det? Bra J  Det är ett mycket förenklat svar. För så enkelt är det inte. Hur jag mår beror på vart jag är? Vad jag har haft för mig? Vad jag har gjort tidigare?

Är jag tillsammans med vänner eller andra människor mår jag som bäst eller visar mitt bästa jag åtminstone. På jobbet är jag nog precis som vanligt. Jag pratar öppet om min stomi och frågar någon så svarar jag. Det är lite nya ansikten på jobbet och till dem har jag inte sagt något. De vet kanske redan. Det känns konstigt att presentera sig: Jag heter Carina och jag har cancer. Än så länge har jag inte behövt tömma stomin på jobbet och kommer inte att kännas bra. Lukten håller i sig länge och luktar sött på något vis men inte gott! Jag har fått en spray att använda men lukten tränger sig igenom ändå.

Jag har fått en uppgift som jag ska göra nu under min sjukskrivning. Det är inte alltid så lätt då data systemen inte är på min sida. Det är inte så lätt att komma i kontakt med de man behöver hjälp av. Nu kommer jag in i alla system. Hade nästan 600 olästa e-postmeddelanden. De flesta kan jag bara kasta men de sista måste jag gå igenom för det finns bland en chefsdag som är obligatorisk som jag ska gå på. Hade tänkt ha semester då men mamma är här då så får de ta barnen.

Det systemet jag ska jobba specifikt med nu har jag en för gammal version av och kan inte använda det. Får hoppas personalen har en rätt version. Första dagen var jag bara där… pratade med personalen och min kollega. Tiden gick fort och det kändes bra. Då jag kom hem var jag helt slut. Jag satte mig med en kopp te i soffan och var mycket nära att somna. Gick istället ut och gick i 40 minuter. Det gjorde gott.

Igår åkte Thomas till Bollnäs men tog barnen till dagis. Jag har varit van vid att somna om då de har åkt. Nu två morgnar i rad har jag fått vara uppe. Jag har åkt till jobbet halv nio. Måste göra lite på morgonen för att inte somna… det blir mest tvätt jobb. Igår var jag in på stan för att handla tyg till häxorna till på torsdag. Hämtade sen barnen redan halv två då Tobbe var tvungen att åka över då. Så slapp jag åka och hämta själv. Detta var kanske inte så klokt. Jag som var så trött hade barnen själva hela eftermiddagen, kvällen och i natt. Elaka mamma kom fram igår igen… jag är så trött på henne. Vi bakade lite kakor men jag känner att de inte får hjälpa till. Jag orkar inte det och det gör mig ledsen. Jag hoppas de får baka med mormor då hon kommer. Vi åt middag tidigt så det blev en lång väntan på Bolibompa. Det är som en räddning i nöden. De var sjövilda (nu vet jag att våra barn inte är så vilda men för att vara dem så var de vilda). Så när Bolibompa väl började blev jag så glad. Jag satte mig där med mina barn och mös med dem innan jag tog tag i disken.

Det gick bra att få dem i säng till slut då de sprungit färdigt. Vi läste massa sagor. Det är en av mina starkare sidor, att läsa böcker. Mina barn kommer att bli kloka så mycket sagor vi läser för dem. Men det gulligast av allt igår var då jag kom upp satt Signe och läste Guldlock för Irma och Elvira. Det är kärlek!! Jag blev så glad och satte mig sidan om och lyssnade jag med. Hon ville sen läsa fler böcker men det fick räcka för jag ville ha dem i säng. De somnade bra och jag satte mig och kollade tv.

På kvällen hade jag ont och det var även så på förmiddagen idag. Det är inte så ofta som jag har ont nu för tiden. Däremot har jag problem med höga flöden i stomin på nätterna. Dessutom är det ofta löst, jag har medicin för det men ska ta det 30 minuter innan jag äter. Jag fixar inte det… jag kommer ju på då jag ska äta att jag borde haft ätit piller. Tömmer ofta påsen innan maten och det är då jag upptäcker det.  Det är lite jobbigt. Jag undrar ibland hur det kommer sig att jag vaknar av att påsen är full. För det gör jag oavsett vilken tid på natten det är. Den har ju ibland blivit full redan tidigt på natten. Den blir ju full även på dagen ibland då jag glömmer att tömma. Är inte alltid så klok att jag tömmer innan jag åker iväg…

Elvira vaknade redan vid tolv och fick sova hos mig. Det gick även bra i morse fast jag var själv men jag blir så lätt arg. Undra just när det ska avta?! Då jag hade lämnat barnen gick jag och la mig och sov till tio. Det var skönt. Det behövde jag. Sen tog det tid att komma igång igen… jag tog det lugnt och sen gick jag ut en sväng. Jag tänkte gå den långa rundan men nu blev det lite kortare men ändå 35 minuter. Det känns bra. Idag gjorde jag lite intervaller, gick fort och långsamt mellan snöpinnar. Jag provar lite olika strategier. Ibland springer jag en liten bit där det är nedför. Jag funderade lite idag över hur jag ska komma igång med träning. Om jag ska göra en halvtimme varje dag, det blir 3,5 timmar i veckan. Det kommer jag inte att lyckas med. För det finns dagar då jag inte har en chans som igår då jag jobbade och sen kom barnen och Thomas inte var hemma. Men klarar jag 2 timmar är det bra. Funderade också på att jag och barnen ska ha lite jympa här hemma. Hörde på radion en dag att det är viktigt för barn att veta att föräldrar rör på sig. Att det är ett naturligt inslag i vardagen, det gör att de också troligen kommer att röra på sig i framtiden. Det är svårt att ut och promenera med dem för de går inte så fort.

Idag har jag sytt häxkläder till barnen. De har fått var sin cape och en kjol. Har plockat fram svarta kläder till dem, imorgon är det Halloween disco på dagis. Det kommer inte nog inte så många barn men det gör inget för mina barn. Signe som aldrig har velat klä ut sig är på hugget i år. Nu ville hon även ha låtsaständer. Det kan jag inte fixa i år men det är ju kul att hon vill gå in för det. Elvira vill ha som Signe men Irma vill inget… hon hade tandvärk idag. Hon grät hela tiden och hade så ont. Fick ge henne Alvedon och sen somnade hon kvar över fem. hon har sovit sen dess… fick på sig pyjamas och somnade om direkt.

Lagade lasagne idag och Signe var glad för det tycker jag om. Då hon väl smakade så sa hon att den inte smakar så bra som dagis…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 5 februari 2022 16:42

Undra om jag skulle ta och uppta mitt bloggande igen. Jag har varit på gång några gånger men har inte kommit till skott. Tror att jag skulle må bättre av att skriva av mig här. Nu har det gått några år och vi har fått stora barn. Signe blir snart 1...

Av Carina - 3 april 2017 21:44

Ibland blir man extra glad över sina barn. Vi har ju ingen alls problematik med skärmtid i vår familj, förutom för mamman då… De kollar ju så klart på tv men använder inte varken telefon eller dator. Istället är våra barn gärna ute. Nu när det...

Av Carina - 2 april 2017 21:09

Imorgon ska jag på mammografi. Fy och usch, inte för att det är obehagligt utan för att jag är rädd. Jag är ju sällan sjuk knappt ens förkyld, fast jag har fått en släng nu för ovanlighetens skull. Har inga sjukdagar, knappt vab heller för den delen....

Av Carina - 21 mars 2017 22:00

Tänk att det är 9 år sen du föddes Gabriel, vårt efterlängtade barn. Jag hade längtat efter barn i många år och nu så äntligen skulle jag bli mamma och få mitt efterlängtade barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag fick mitt efterlängt...

Av Carina - 14 mars 2017 22:00

Det blev inte som jag tänkt mig men det blev bra ändå Nu har vi haft en veckas sportlov. Signes första sportlov och vi andra fick hänga på. Vi har ju alltid varit beredda, trodde vi, på att Thomas skulle kunna få jobb och att våra lov skulle gå om ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards