Alla inlägg den 23 januari 2015

Av Carina - 23 januari 2015 23:02

Jag har funderat lite på föräldrar utbildningen jag gick på i tisdags. Där pratade vi om fem-ettan. Att den positiva uppmärksamheten måste överväga. Fem gånger mer kärlek. Det behövs fem gånger mer positiv uppmärksamhet än negativ för att skapa balans.  Jag tror och känner att jag ger mer beröm än vad jag ger kritik. Det känns bra. Jag berättar ofta för mina barn att jag älskar dem och att de är det finaste jag vet. Vi säger ofta hur snygga vi är i vår familj. Idag läste vi en bok där någon sa till någon annan att den var ful. Då tänkte jag att så säger aldrig vi. Vi är snyggast och bäst.

Utbildningen får verkligen mig att fundera på hur vi har det och jag tror att vi har det bra. Däremot borde vi vuxna i familjen bli snällare till varandra. Vi ser rätt så ofta våra dåliga sidor. Vi försöker bli bättre men det går sådär…

Det var en tuff dag på jobbet igår. Jag jobbar ju dessutom inte så många timmar. Jag känner att jag gör nytta då jag är där men ibland skulle jag vilja vara där längre men tycker ändå att jag har fått in en bra rutin nu. Men jag känner mig dåligt på att snabba beslut. Det är ju min styrka i vanliga fall. Det är kanske inte så konstigt då jag varit borta så länge och dessutom har tänkt på så mycket annat. Jag jobbar ju också så lite så jag hinner inte komma in i jobbet. Det blir kanske bättre då jag börjar jobba mer. Det känns rätt nu att börja jobba 50 %.  Det känns frustrerande men samtidigt det känns bra att kunna gå därifrån när tiden är slut. Men jag känner att jag inte fixar att göra för mycket för då går tankarna isär. Jag måste hitta tillbaka till min hjärna. Undrar just hur jag gör det?

Signe var hos tandläkaren igår morse. Thomas tog med alla tre barnen och de skulle vara där redan 07.00 hon hade ett hål. Hon säger själv att hon kan känna med tungan att det är ett hål. Så hon fick en tid nästa vecka då hon ska laga. Sköterskan visade henne borren idag och berättade hur det gick till. Hon verkar känna sig lite stor över att ha hål i tanden. Hoppas detta är det sista hålet hon får. Jag tror att hon gnisslar tänder. Emaljen är skadad och det kan ju bero på det.  De åkte sen till förskolan där Thomas hade insats idag. Jag vet att det inte är Thomas favorit sysselsättning att vara på dagis men barnen älskar det. De tycker det är så roligt då vi är där och jobbar. De är även överlyckliga då vi hämtar och lämnar på förskolan.

Då de kom hem hade jag sytt klart deras prinsessmantlar. Som jag började med för ett år sen eller mer… Signe ville ha på sin direkt men inte de andra. Då har man lagt ner massa tid i onödan. Men det hade jag inte för de har använt dem flera gånger efter det. Jag är mycket stolt över dem.

Jag köpte en Röris dvd på Friskis och Svettis och i onsdags körde vi den för första gången. Det gillade Signe. Irma och Elvira blev nog lite besvikna för att vi inte skulle dansa och hålla varandra i handen för det hade de sett framemot. Vi försökte göra alla rörelser men det gick så där men vi blev bättre och bättre. Det var riktigt roligt och nyttigt framförallt för mig. Vi körde även bonus dansen. Signe hade gärna tagit om det igen men jag sa att vi får göra om det en annan dag. Det har blivit mycket träning för mig nu…

Idag åkte vi skridsko igen. Det blev dock inte så mycket skridsko för mig. Det var kallt -15 grader och lite blåsigt. Så vi frös hela familjen. Vi åt lunch först för vi kom iväg så sent och barnen frös. Signe fick på sig skridskorna och vi åkte lite men sen fick jag hjälpa Irma som också ville åka. Hon kan åka och har bra balans men vill att man ska hålla henne i båda händerna hela tiden och då kan inte jag åka. Thomas fick några varv men sen fick han åka med Elvira i famnen. Barnen frös så och då är det perfekt med dieselvärmare på bilen. Tog av de overallen och stövlarna. Stoppade in dem i bilen och nu har de fått var sin filt som jag la över dem. De fick sen sitta där och äta ur matsäcken medan vi andra packade ihop. Då vi sen åkte var de glada igen i baksätet.

Vi åkte och handlade mat på Ica och där fikade vi innan vi åkte hem. Thomas var in och handlade lite till vår nya bil och jag tog en tur till Polarn och Pyret. Jag gillar deras rea. Nu var det ännu mer rea och jag fick mycket för pengarna. En jacka, vantar, fyra par jeans och fem klänningar för 1400 kr. Så jag var nöjd. Hämtade också lite böcker från bokus. Jag har köpt så vi har alla sångböckers om Kruusval har gjort. Irma vill att vi sjunger hela tiden. Så igår sjöng jag nog 20 sånger istället för att läsa saga.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards