Direktlänk till inlägg 9 februari 2015

Isvägspanik

Av Carina - 9 februari 2015 22:53

Lika mycket som jag älskar isvägen då de är bra hatar jag den då den är dålig. Det började redan i morse. Thomas skulle köra barnen till dagis för jag vill inte köra isväg då det är plusgrader. Nu blev det plusgrader redan igår kväll och det har varit plusgrader hela natten och nu på morgonen var det 3 grader varmt. Då blir isvägen blöt och jag gillar inte det.

Han körde iväg och jag låg kvar och vilade lite. Vi skulle äta frukost tillsammans så jag låg och väntade tills han skulle komma. Jag fick ett sms och då var han fortfarande kvar på dagis. Isvägen hade inte varit kul. Det gick knappt att styra och det var verkligen is på isvägen men blött och sörjigt. En av personalen kom inte upp från isvägen. Det är en kort brant backe upp till den riktiga vägen.

Då han blev sen fixade jag frukost och sen satt jag åt och fil och tänkte på vad skulle kunna hända. Tänk om alla mina min fyra guldklimpar skulle åkt ner och försvunnit i djupet. Vilken skräck! Satt och skrämde upp mig själv och då Thomas kom tillbaka sa han att det inte var kul att köra. Jag kom då på den briljanta idén att vi kunde åka tillsammans på eftermiddagen.

Jag skulle på möte på förmiddagen och vi gjorde en gemensam färd. Han släppte av mig på Frösön och sen åkte han och slängde skräp och handlade lite och sen kom han och hämtade mig igen då jag hade handlat efter mötet. Vi åt lunch och sen städade jag lite hemma. Jag är fortfarande trött så jag vilade en stund på eftermiddagen innan vi åkte till dagis.

Hjälp vilken färd… det var blött och isen såg så tunn ut. Thomas berättade hur det fungerar och det är säkert men jag fick nästan panik där i bilen. Jag ville inte titta med var tvungen. Jag tror att jag skrämde upp honom en del och jag var livrädd precis hela tiden. Fast jag förstår att det är säkert att köra där så vill jag inte. Jag bara önskar att de ska stänga den. Pulsen var flera hundra och jag hade sådan hjärtklappning och sa till Thomas jag åker inte tillbaka över isen. Jag har aldrig haft någon panikångestattack men så här nära har jag inte varit sen jag körde isväg då Signe skulle fylla två år.

Jag tvingade Thomas att ringa till färjan så vi kunde få åka med färjan hem igen. Han gjorde det och det gick bra. Han sa som det var att jag var panikslagen. De som bor på ön är mycket lugnare. Isen blir segare om det är plusgrader! Så länge det är vatten på isen är det lugnt? Men inget lugnar mig. Jag vill samtidigt inte skrämma upp barnen. Då vi satt och väntade på färjan fick jag säga att jag tyckte att var lite läskigt att åka på isvägen men att det inte var farligt. Då sa Irma: mamma du ska inte vara rädd för isen!! Gulliga unge J

Då vi ätit middag och barnen kollade på tv satt vi och pratade om hur man skulle göra om bilen gick igenom isen. Dessutom gick en traktor genom isen idag inne i stan på medvinden. Han gick först igenom isen och det var dubbelis och han hann hoppa ur innan den gick igenom den riktiga isen och sjönk till botten. Jag har funderat på att ha flytväst med snöre i till barnen. Åker man ser så tror jag inte bilen vattenfylls direkt. Då kan man hinna ta på sig flytväst och försöka ta sig upp till hålet. Annars är det ju god natt. En annan tröst jag har är att färjegubbarna ser att man åker i och räddar en.

Nu har de stängt den långa isvägen och jag hoppas så att de stänger vår imorgon. Annars vet jag inte om jag vill skicka ut min familj på isen. Thomas ska ringa och kolla om de kan få åka med skolbussen på färjan. Om de kommer samtidigt och kan hänga på. Annars får de vara hemma. Tyvärr måste jag ju jobba men jag fixar inte att de åker på isen. Jag får nog söka för detta tror jag…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 5 februari 2022 16:42

Undra om jag skulle ta och uppta mitt bloggande igen. Jag har varit på gång några gånger men har inte kommit till skott. Tror att jag skulle må bättre av att skriva av mig här. Nu har det gått några år och vi har fått stora barn. Signe blir snart 1...

Av Carina - 3 april 2017 21:44

Ibland blir man extra glad över sina barn. Vi har ju ingen alls problematik med skärmtid i vår familj, förutom för mamman då… De kollar ju så klart på tv men använder inte varken telefon eller dator. Istället är våra barn gärna ute. Nu när det...

Av Carina - 2 april 2017 21:09

Imorgon ska jag på mammografi. Fy och usch, inte för att det är obehagligt utan för att jag är rädd. Jag är ju sällan sjuk knappt ens förkyld, fast jag har fått en släng nu för ovanlighetens skull. Har inga sjukdagar, knappt vab heller för den delen....

Av Carina - 21 mars 2017 22:00

Tänk att det är 9 år sen du föddes Gabriel, vårt efterlängtade barn. Jag hade längtat efter barn i många år och nu så äntligen skulle jag bli mamma och få mitt efterlängtade barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag fick mitt efterlängt...

Av Carina - 14 mars 2017 22:00

Det blev inte som jag tänkt mig men det blev bra ändå Nu har vi haft en veckas sportlov. Signes första sportlov och vi andra fick hänga på. Vi har ju alltid varit beredda, trodde vi, på att Thomas skulle kunna få jobb och att våra lov skulle gå om ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards