Alla inlägg den 16 april 2015

Av Carina - 16 april 2015 23:40

Idag har jag varit på sjukhuset mellan 9-15 och träffat tre personer, eller jag hade möte med tre olika personer. Jag var i god tid för Thomas skulle på ett möte. Denna dag var full av väntan. Jag skulle vara där kl 09.00 men fick veta att vi var tre olika som hade fått samma tid så vi jag fick vänta lite. Det kom en 83 årig gubbe och satte sig vid mig och vi pratades vid mest hela förmiddagen. Tänkte då på att förra gången jag satt i det väntrummet så var jag verkligen i min egna lilla bubbla. Jag ville inte prata med någon och ville helst bara försvinna. Nu pratade jag gärna men några andra för att få tiden att gå. Han hade mycket att berätta så det var trevligt.

Jag fick först träffa sköterskan. Hon gick igenom lite vad som skulle hända. Hon berättade att det är samma doktor som ska operera mig nu som opererarede förra gången. Det känns tryggt och skönt. Frågade om stomin, hur det hade fungerat och lite annat om hur jag hade det. Hon tog även blodtryck som var 139/90. Helt normalt enligt henne men enligt mig är det skyhögt. Stress tryck, kallade hon det. Hon tog även ett nytt blodprov. Det hade blivit förstört av någon anledning. Nu hade hon tur att hon kunde ta ett nytt prov i samma ven som de tog i innan i veckan.

Jag fick sen sitta ner och vänta igen, ganska länge innan jag fick träffa doktorn. Tur jag hade gubben och fin utsikt över Storsjön. Jag fick inte träffa ”min” doktor utan en som jobbar på kvinnokliniken. Det kändes lite konstigt för hon frågade om jag hade några frågor. Jo, jag undrar hur länge operationen varar? Det kan jag inte svara på för jag vet inte det. Jag jobbar ju på kvinnokliniken i vanliga fall… varför fråga då? Hon sa att alla mina prover var bra. 141 i hb och mina salter var helt normala. Trodde de skulle vara felande då jag dricker för lite och äter för lite salt. Tydligen så är det min melodi. Hon kollade lungor och hjärta och jag gick igenom besiktningen. Hon skrev in mig och jag ska inställa mig på kirugslussen på måndag kl 08.00

Jag pratade med sköterskan igen och kunde komma tillbaka nästan två timmar senare… för på narkosen har de lunch till halvtvå. Ringde Thomas och han kom till stan och höll mig sällskap under lunchen. Väl tillbaka så gick jag ner till centraloperationen där jag skulle träffa narkosläkaren. Jag träffade tydligen honom förra gången också och då tyckte jag inte att han lyssnade på mig. Det hade han visst gjort. Jag sa att jag behövde extra allt för att jag inte vill kräkas i en månad denna gång också. Du fick nästan extra allt förra gången, det finns bara något mer vi kan testa. Vi pratade om illamåendet. Han sa att första dygnet kunde läkemedlet påverka och de första två veckorna kunde det vara på grund av att man opererar i tarmarna. Därefter kanske det kan bero på ångest. Jag har försökt inbilla mig att det blir bättre denna gång men han sa att man mår ofta lika bra eller illa oavsett hur lång och stor operationen är. Tröstande…

Jag skulle ta magmedicin kvällen innan och på morgonen samt alvedon på morgonen. Jag sa att jag kan ta på kvällen men får jag inte äta kan jag inte svälja piller. Okej, då fixar jag det ändå till dig. Jag ska vara fastande från midnatt och ingen laxering. Till tio ska jag väl klara mig utan mat. Jag tänkte inte gå upp och hjälpa till med barnen men sak pussa och krama på dem i massor innan de åker till dagis. Man vet inte vad som händer.

Jag känner mig redo för operation nu. Jag tror inte jag skulle varit det förut. Man vet inte hur det blir, bara hur man har det. Jag har ju faktiskt inte haft några problem med stomin. Förutom att jag ser gravid ut på ena sidan av magen…

Jag räknar ner nu. Har bara klippt upp exakt antal stomipåsar. Nu tänker jag att snart kan jag lägga undan min gravidbyxor. Vilken tur jag hade kvar dem. Nu har jag kunnat se respektabel ut trots stomin. Det är jag glad för.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards