Alla inlägg den 20 april 2015

Av Carina - 20 april 2015 22:29

Då jag somnade igår kändes det skönt. Äntligen skulle jag bli opererad och slippa stomin. Dessutom passade det bra i tid. Thomas ska ju iväg vecka 19 och sen ska vi till Skåne på kalas vecka 23-24. Thomas tog barnen själv i morse så jag slapp gå upp och bli hungrig. Anna som skulle passa barnen ringde och checkade av allt vid halv åtta tiden. Jag somnade en liten stund och vaknade av att telefonen ringde. Det stod Uppringnings ID och det kan vara sjukhuset. Det var det. Operationen var inställd!!!!

Detta misstänkte jag visst redan i februari då jag frågade doktorn hur stor risk det var att operationen blev inställd. Han kunde inte säga emot men sa att det inte var vanligt. Det stod på kallelsen att man skulle vara anträffbar på söndag eftermiddag om det skulle bli ändringar inför operationen. Nu ringer de 1½ timme innan jag skulle vara där. Doktorn hade tydligen kommit uppspringande och det hade hänt något så de fick ställa in min operation. Kanske ställde de in fler det vet jag inte!

Så jag ringde till Anna och ställde in och gick upp och berättade för Thomas. Jag var arg och besviken. Vi svor tillsammans rätt så länge. Jag ringde och beklagade mig för mamma. Hörde av mig till maria och sa att jag kunde ta tillbaka vår insats på dagis idag om det passade. Det gick bra så jag slängde in en maskin tvätt och sen gick jag och Thomas ut en sväng innan jag tog färjan till dagis. Jag måste ju fortsätta hålla mig i form, hinner kanske bli smal innan jag får en ny operationstid??

Det var skönt att få komma till dagis och bara vara… barnen blev mycket förvånade och även fröknarna. Elvira hade sagt där kommer min pappa. För de var ute på skräpjakt då jag kom. Nej, sa fröken din pappa kommer inte idag. Men så rätt hon hade, det var pappas bil men mamman som körde. Det gnagde i mig hela tiden så efter lunch ringde jag till operationssköterskan. Hon beklagade och sa att hon hade ingen ny tid för mig. Så ingen operation denna eller nästa vecka. Veckan efter är det den veckan som Thomas är borta tisdag-fredag. Vilket betyder en mycket dålig vecka! Ska jag behöva vänta ända tills vecka 20?

Det är inte så lätt att ställa för en operation för en småbarnsfamilj som inte har sina närmaste här. Nu har vi ändå tur att Thomas är hemma, förutom vecka 19 då. Det är inte lätt att leja bort tre små flickor, gärna till samma… alla vi känner här har minst två egna barn så tre till är inte helt enkelt. Nu visade sig vid förra operationen att vi har många som vill hjälpa oss och många bäckar små. Anna sa att jag är standby till nästa gång du behöver mig. Det känns bra att hon kan ta första kvällen så thomas kan vara hos mig utan att behöva tänka på att åka hem.

Det krävs en del förberedelser praktiskt då man ska opereras och ligga inne några dagar. Jag är inte ett dugg orolig för hur thomas ska fixa det hemma. Han sköter det bättre om jag inte är hemma! Flickorna blir klädda, får mat och sover gott om natten. Det behövs dock ett mentalt förberedande. Det är ändå ett rejält ingrepp de ska göra och allt kan hända. Då de då ringer 1½ timme innan och säger att det blir inställt rasar livet lite. Jag var så arg! Jag var också besviken! Världen rasar lite för en stund.

Det var skönt att jag kunde åka till dagis och skingra tankarna lite. Fast jag var arg och besviken även då men hade jag varit hemma hade jag bara ältat hela tiden. Känner inte alls för att jobba men det måste jag ju men jag väntar tills på onsdag. Jag behöver verkligen landa i detta. Det känns inte alls bra att det blev inställt. Allt var så perfekt fixat. Nästa vecka kunde också fungerat bra men inte vecka 19 som nu verkar mest aktuellt. Jag har ju sett framemot att åka till mamma och fira hennes födelsedag och att vara pigg!! Nu vet jag inte…

Då jag pratat med doktorn om denna operation verkar det nästan något de gör i förbifarten. Sen visade sig att det var inläggning på tre till fem dagar. Jag trodde från början att jag skulle åka hem samma dag. Narkosläkaren sa att jag inte skulle få någon ryggmärgsbedövning men skulle jag behöva sätter de en i efterhand. Oj, ska jag ha så ont? Mår du illa vid operationer gör du troligen det även denna gång?  Så jag vet inte om det är en så enkel operation som jag trodde från början. Opereras jag vecka 20 har jag fyra veckor på mig att bli pigg och gå på kalas i skåne!!

Hoppas jag känner mig bättre imorgon…

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards