Alla inlägg den 4 juli 2015

Av Carina - 4 juli 2015 22:30

Jag ställde tre olika tider på väckarklockan så jag inte skulle missa att gå upp. Jag hade packat dagen innan förutom kylväskan som ska med. Jag bredde lite mackor, fixade varmt vatten i en termos, tepåsar, packade klart och gjorde te. Jag visste inte hur fort bussen skulle komma och ville inte komma försent så jag kom till bussen med andan i halsen en kvart innan den kom. Jag hann pusta ut kan man säga…

Då jag kom upp till brevlådan kom det en polis bil och stannade. De undrade om jag hade sett en kille komma gående förbi. Nej, jag hade inte sett någon alls förutom i bilar. Han skulle visst ha tuppkam. Det var en dam i byn som hade ringt. Efter en stund kom de tillbaka igen och körde mot byn. Linda kom också och skulle åka med bussen. Så jag fick lite sällskap. Vi stod en stund innan bussen kom. Det var ganska mycket folk på bussen ändå, det var ju både sommarlov och semester. Det var smidigt att betala. Det hade en kortläsare så jag bara satte i mitt kort och betalade. Jag kom i god tid till nästa buss. Det var lite lustigt att det var billigare att betala via SJ än via Länstrafiken som kör bussen.

Handlade lite tuggummi som jag hade glömt och väntade på bussen. Det var mycket folk som skulle åka, många hade resväskor. Jag fick tränga in mig sidan om en tant längst fram. Jag är ju åksjuk så det kändes bättre att sitta längst fram. Det var wi-fi på bussen så jag passade på att ladda ner lite podcast avsnitt som jag kan lyssna på i stugan. Där finns det knappt internet…

Farmor och farfar hämtade mig på busstationen i Dorotea. Vi åkte sen och handlade på ICA och jag storhandlade verkligen. Vi ska grilla på lördag så till det handlade jag en del men sen visste jag dåligt vad som fanns i stugan. Det var soligt och varmt i Dorotea och vi träffade även Astrid och Magnus. Vi tänkte äta mat på hotellet men det var stängt för dagen i brist på personal. Så vi körde hem direkt. Då vi kom fram var det fyra stycken som hade längtat mycket efter mig. Jag hade tre klistermärken på mig sen resten av dagen. Barnen var så glada över att jag var här igen. Vi fick lite blodpudding som Thomas hade stekt till lunch. Jag gick upp till stugan för att fixa lite men jag hade en skock barn med mig. De såg på film och jag vilade mig i form. Hade ju gått upp innan sex på morgonen och det är inte jag van vid!

Det blev precis som jag trodde. Thomas är iväg hela dagen, vi ser knappt röken av honom. Jag får sköta hem, barn, mat och disk och sen kommer han hem slut på kvällen och vill lägga sig tidigt. Det är massa mygg ute fast det är soligt och fint. Irma är helt sönderbiten i nacken. Barnen är ute och leker rätt så mycket men de är samtidigt som plåster på mig. De är helt plötsligt så blyga att inte ens kan gå in till farmor själva utan att jag ska följa med.

Vi har ju problem med myror och vi har nog provat allt som går att prova och ändå har vi dem inne. Nu har vi upptäckt att de går in på ena sidan av huset och där häller vi på alla möjliga gifter varje dag. Det har minskat mycket inne men det dyker upp en myra då och då. Första natten vägrade barnen sova i stugan. De stod och grät i hallen och ville inte sova här. Så Thomas fick sova med dem hos farmor en natt till. Jag vägrade, så jag fick lotten att handskura golvet i stugan. Hann det mesta i det stora rummet men sen orkade jag inte längre.

Nästa natt sov vi här för jag hade mutat barnen med torsdagsgodis och de fick popcorn. Men de vägrade sova i sitt rum så de sov i vår säng och vi i deras. Den är inte så lång så man måste sova på diagonalen men det gjorde att jag fick ligga i ena hörnet. Jag fick sen flytta in till barnen då de skrek på natten. Det var jättevarmt inne och de hade myggbett som kliade.

På dagarna är barnen ute och leker och jag städar lite inne men det är så varmt inne att det inte går att vara där. Vi borde ha myggnät, vi har ett litet men vi skulle behöva ha korsdrag. Vi blåste upp poolen jag hade med mig och så badade barnen. Men här finns inte obegränsat med varmvatten så det blir inte så varmt och så kom myggen. Inte heller hade vi så varmt och soligt som alla andra hade i Sverige. Vi hade visserligen 25 grader varmt men molnigt. Barnen var dock nöjda och badade en stund. Vi går och ser hur det går för pappa och Magnus varje dag, de lägger ju nytt tak på gamla lagårn. Dagarna går långsamt och jag tycker att det är tråkigt. Nu när jag inte heller kan ligga och lata mig i stugan då det är så varmt. Vi äter middag inne hos farmor och fikar ofta där innan vi går upp. Jag har läst för barnen varje dag och vi får inte in dem i deras rum. Igår skulle de också bada men det var så kallt i vattnet och det var inte så skönt i luften och ännu mer mygg. Så fast vi fyllde på mer varmvatten ville ingen bada. Vi hoppas på fint väder i augusti så vi kan använda den då. Det verkar inte bli så mycket hallon i år. Det finns inget hallonris. Innan har det funnits hur mycket som helst, obegränsat men nu får man leta.

Idag åkte vi till Vilhelmina barnen och jag. Jag var less på att vara här bland myggen. Thomas var hemma och jobbade. Vi var först i leksaksaffären och Irma pekade på precis allt och sa att hon önskade sig det, och det, och det, och det… jag handlade te och lite ny pennor och ett långrep. Signe tror att hon är bra på långrep. Vi gick vidare till Stenmans och åt lunch. Vi fick bort vid fönstret och kunde se all trafik genom Vilhelmina, det var mycket husbilar. Vi gick sen till Pralinaffären och köpte var sin pralin som vi tog hem och så köpte jag mig en ny tekopp som var riktigt snygg. En helröd men lock och tesil. Nästa affär är en pysselaffär och vi köpte lite pyssel. Vi köpte även Aloevera krämer som vi brukar köpa men som var slut i stugan. De är bra för mygg. Den ena för de inte gillar den och den andra om man får myggbett så kliar den inte av den. Jag lämnade allt vi handlat i bilen och sen gick vi till Coop. Först tog vi oss en turist sväng till en gammal kyrka. Innan vi åkte hem gick vi till ica och handlade. Thomas fick ett par gympaskor, jag en klänning/tunika och så lite mat. Vi stannade till vid en gårdsbutik på hemvägen och där hittade barnen några kaniner. Det fanns inte så mycket att köpa så vi åkte hem.

Idag var det grillning. Jag tyckte vi kunde grilla en dag då vi var uppe och helt plötsligt blev jag chef över det. Vi stod för kycklingspett, älgbiffar och potatis, här äter de bara sallad och kött men det vill inte jag. Vi har ju fått nya gäster i byn, Thomas kusin, hans dotter, sambo och lilla pojke. Så de var också med ikväll och det var ju extra kul att vi blev så många. Även Astrid och Magnus var med så det var riktigt trevligt. Oftast är det ju bara vi och farmor och farfar.

Vi avslutade kvällen med lördagsgodis i stugan och Pippi Långstrump på tv. Imorgon åker jag och tjejerna hem!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards