Alla inlägg den 13 september 2010

Av Carina - 13 september 2010 10:30

Idag hoppas jag att ni Gabriel och Valdemar är på fest hos er morfar. Han fyller år idag och jag hoppas verkligen att ni har träffats. Det skulle kännas mer rättvisst om ni fick ett liv tillsammans där uppe. Jag hoppas förstås även att er morbror Nicke är med och gamla farmor, farfar, mormor och morfar också kommer. Känslan av att ni kanske träffas gör er mamma lugnare och mer harmonisk. Den dagen det är tid för mig att komma dit hoppas jag ni står och möter mig på Pärleporten.


Er pappa gick upp tidigt, ska antingen jobba eller köra jord. Er syster vaknade strax innan åtta och då tycker er mamma det var okej och vi gick upp. Idag ska vi försöka ta oss till kyrkis och det börjar ju halv tio. Vi åt frukost och så packade vi ihop. Er mamma tog en kopp te och vi väntade in er pappa. Lastbilen var borta så jag förstod att han körde jord men det var bara en jordhög hemma. Er pappa kom hem innan vi åkte och han hade inte kunnat hämta jord direkt på morgonen då det var blött i marken. Det regnade ju igår då vi gick och la oss. Så han jobbade någon timme innan han åkte för att hämta jord.


Er syster och jag gick till kyrkans sockenstuga. Det var helt underbart väder och er mamma njöt i solen. Det visade sig att det var +16 grader och strålande solsken. Vi gick där men utsikt över fjällen och Storsjön och jag fick ta av mig fleccen. Tänkte att vi bor helt underbart, det är så fint så fort man vänder på huvudet. Gick sen in i skogen, där var det också så fint, dagg och alla naturens gula och gröna färger. Tänkte att det är bra dag att fylla år på. Hoppas det är lika vackert uppe i himmeln eller att er morfar kan titta ner och se hur vackert det är här nere.


Då vi kom var det redan fullt med barn och mammor där. Hon som höll i det hälsade mig välkommen och det visade sig att hon också var skåning. Signe var helt förbluffad över alla barn och satt bara där och tittade. Ja, hon satt… inte helt själv men ändå ganska bra. Vi ska väl öva henne mer på att sitta. Det var en liten kille där som var född i mars som kröp för fullt på golvet. Hoppas er syster fick lite uppslag så hon också kan börja krypa, att hon i alla fall vill vända på sig. Nu är det en annan unge som är tre månader yngre än Signe redan vänder på sig… men vår lilla syster är i alla fall sötast av alla. Hon kan men vill inte…


Er mamma pratade med några mammor och det visade sig att det finns 5 barn födda -10 i byn. Det är inte illa. Kul att Signe kan få kompisar på ganska nära håll. En av mammorna kände en kollega till mig och ibland känns världen liten. Det lektes och sen åt alla, vi som gått upp sent fikade bara lite. Därefter var det sångstund och det gillar er syster. Hon gnällde så fort sången slutade. Då vi sjungit färdigt gick en del hem, det var många som skulle hämta syskon på skolan. Er syster fick en flaska tillägg så hon kan sova då vi går hem. Vi gick hem och idag har er mamma gått 5 km och så gick jag 3 km igår, det är bra. Då vi kom hem kokte er mamma ägg så jag kunde äta lite äggmackor till lunch. Signe fick lite frukt mos och så satt vi ute i solen och njöt.


Då er pappa kom hem fikade vi tillsammans och sen körde er mamma och syster för att handla blommor. Vi ska åka till minneslunden då er pappa är klar med jord körandet. Signe fick följa med in och vi handlade en fin bukett och bad att få den med korta stjälkar så den passar till kyrkogårds vaser. Då vi körde hem tog vi en sväng upp där man kan promenera. Då vi kom hem var er pappa inte hemma så vi tog en tur till med bilen för er syster hade somnat gott i bilen. Vi körde en tur och då vi kom tillbaka var din pappa klar. Så han fick hoppa in och så körde vi till minneslunden. Det känns bra att er morfar också bor i en minneslund för då känns det som att vi kan sätta blommor i vår minneslund likaväl som i Malmö. Vi satte blommorna i en vas och sen satte vi oss på bänken och pratade lite. Jag önskar så att er morfar hade fått träffa Signe eller egentligen skulle jag hellre vilja att Signe lärde känna sin morfar. 70 år är ingen ålder. Det fyllde er farfar för flera år sen och han har hunnit göra ganska mycket roligt under dessa år.


Då vi kom hem började er mamma med maten. Idag är det ju så fint väder så vi ska grilla. Er pappa hade ont i ryggen och gick och la sig en stund. Er syster la sig också men det dröjde lite innan hon somnade. Hon är så trött, har inte sovit så långa stunder idag. Hon vill inte sova direkt i vagnen, ligger och gnyr innan hon somnar. Vi grillade och åt ute på altanen. Det var fortfarande 15 grader då vi åt och Signe gillar att sitta ute och äta. Dock var hon inte så hungrig fast hon fick hemma mat… jag har kokt kyckling till henne idag.


Er pappa och syster gick till brevlådan och satte på siffror med grannen. Er mamma städade undan i köket, dammsugade och vaxade golvet. Det var sista varvet och nu är det klart för lister. Då de kom tillbaka hoppade er pappa i badet och Signe och jag mös i soffan. Signe ville inte mysa men jag lyckades hålla henne vaken till kvart över åtta. Jag sjöng och lekte med henne för att hon skulle hålla sig glad. Då er pappa kom tog han på pyjamasen och jag gjorde mat. Hon åt och sov halv nio. Er mamma får ju acceptera att vi får gå upp vid åtta tiden. De på kyrkis tyckte sex var acceptabelt… och er mamma tycker åtta…

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards