Direktlänk till inlägg 17 januari 2017

Helg

Av Carina - 17 januari 2017 21:32

Jaha, då var den helgen över igen… de går fort helgerna. I fredags jobbade jag som vanligt och kom hem lagom till att få laga middag. Familjen hade varit och handlat och höll på att städa undan i uterummet så vi kunde äta där. Vi försöker äta där på helgerna, det är lite mysigare då. Det blev tacos och jag lagade. Efter middagen blev det tv mys med hela familjen. Vi gillar familjen Rysberg så gå på fredagar så då är alla samlade framför tv med popcorn. Fördelen med att vi jobbar, går i skola och är på dagis är att barnen blir tröttare och somnar lättare på fredagen.

På lördagen var det julgransplundring och bibelutdelning till Irma och Elvira i Sockenstugan. Thomas håller på att fixa iordning vår tvättstuga och han höll på där hela förmiddagen. Vi fick passa på att äta lite lunch hemma för det blir bara korv med bröd till barnen och sen kakfika till alla. Så vi åt lite lunch och så åkte vi iväg och var där klockan 12.

Träffade lite bekanta där och det var trevligt. Irma gick själv fram och hämtade bibeln men Elvira fick ha mig med sig. De var så stola då de fått bibeln och bläddrade i den och ville att vi skulle läsa i den.  Det kunde vi inte göra där då det var gudstjänst. Då den var slut var det korv och fika och efter det är det julgransdans. Hela familjen var uppe och dansade. Signe sjöng med och gjorde alla rörelserna. Då vi dansat klart blev det fiskedamm och en efterlängtad godispåse. Våra hårt hållna barn fick vänta med att äta tills de kom hem. Där delade vi upp det som var i påsen så det blir godis även nästa vecka.

Då vi kom hem åkte jag in till stan. Jag ville kolla en sista gång på rean och det gjorde jag bra. Ibland kan man göra riktiga fynd. Jag köpte tre finklänningar på Kappahl, visserligen lite stora för det fanns inga i rätt storlek men jag fick alla tre för 89 kr!! inte illa. Jag handlade också billigt på Polarn och Pyret. Det blev lite till Signe så hon fyller år och så var sin tunika på alla hjärtans dag. Jag handlade även en tröja och nattlinne till mig själv, de är inte så vanligt. Det var mysigt att gå i stan, snön ute och kallt, så blev det mörkt innan jag åkte hem.

Även idag fick jag laga mat. Thomas tycker väl att han får laga tillräckligt i veckan. Idag blev det potatisgratäng och skinka. Gjorde även ostgratinerade grönsaker till Thomas. Det gillade barnen så nästa gång kanske vi nöjer oss med det.

Vi har ju lyssnat lite på radio under lovet. Det var en människa där so pratade om hälsa. Hon sa att man borde vara aktivare i vardagen. Om vi sover 8 timmar per dygn är vi vaken 112, så tränar vi tre och då är det 109 timmar kvar. Vad gör vi med dem? Det är så mycket fokus på träning och tränar man inte är man lat, men om man är aktiv hela dagarna? Då kanske man inte behöver träna. Jag försöker stå så mycket som möjligt på jobbet och går ofta till skrivaren. Jag vill också att vår fritid ska vara mer aktiv.

Idag bestämde vi oss för att vi ska vara fysiskt aktiva, om det inte är något kalas eller annat på helgerna. Så idag var vi uppe på Svartsjöarna och åkte längdskidor. Vi skulle kunna åka hemma men det är kul att komma iväg och köra i riktiga preparerade spår. Våra blåser igen hela tiden så vi måste fixad nya. Då vi kom upp dit så blåste det rejält så jag hade för mycket kläder på mig märkte jag sen. Thomas fick åka iväg själv först så tog jag barnen. Det var nedför i början och vi var alla som Bambi på hal is J efter vi åkt en km som Thomas som hade åkt några km själv. Så då körde jag iväg. Rundan är 4 km så jag tänkte åka tre själv då. Ska jag köra Tjejvasan nästa år måste jag ju börja träna någon gång. Så jag drog på lite men jag kör inte fort och kroppen är verkligen inte van!! Den är helt otränad. Jag höll knappt på att komma ifatt små barn som körde med sina föräldrar! Jag körde två km själv på 30 minuter sen kom jag i fatt familjen. Den sista km körde vi ihop. De började då bli trötta och även jag. Det kändes i alla fall bra att vi kom iväg. Detta måste jag göra oftare. Nu körde jag 2 km själv i min fart, Tjejvasan är 28 km längre än vad jag åkte idag…

På kvällen diskuterade vi mat. Vi har ju barn som äter lite si och så och jag vill ju inte tvinga dem att äta eller tjata hela tiden. Så vi skrev ner alla maträtter som barnen gillade och grönsakerna som de vill att vi serverar. Jag hörde om hälsa på radion en dag och då sa de att man skulle bestämma grönsak först och sen tänka, vad ska jag ha till denna grönsaken. Istället för att tänka vad ska vi ha till köttet.  Vi är dåliga på att äta grönsaker, eller på att servera grönsaker. Barnen frågar ofta efter grönsaker men vi äter mest grönsaker då vi har Linas matkasse.

Vi diskuterade även vad vi ska ha för mål i familjen.

-          Att alltid servera grönsaker och att kanske bestämma grönsaker innan huvudrätten

-          Att vara fysiskt aktiv varje lördag och söndag. Att vi åker skidor, skridskor eller gör något annat så vi är aktiva.

-          Att vi ser till att göra matsedel så att vi äter ordentligt och inte bara akututryckningar…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 5 februari 2022 16:42

Undra om jag skulle ta och uppta mitt bloggande igen. Jag har varit på gång några gånger men har inte kommit till skott. Tror att jag skulle må bättre av att skriva av mig här. Nu har det gått några år och vi har fått stora barn. Signe blir snart 1...

Av Carina - 3 april 2017 21:44

Ibland blir man extra glad över sina barn. Vi har ju ingen alls problematik med skärmtid i vår familj, förutom för mamman då… De kollar ju så klart på tv men använder inte varken telefon eller dator. Istället är våra barn gärna ute. Nu när det...

Av Carina - 2 april 2017 21:09

Imorgon ska jag på mammografi. Fy och usch, inte för att det är obehagligt utan för att jag är rädd. Jag är ju sällan sjuk knappt ens förkyld, fast jag har fått en släng nu för ovanlighetens skull. Har inga sjukdagar, knappt vab heller för den delen....

Av Carina - 21 mars 2017 22:00

Tänk att det är 9 år sen du föddes Gabriel, vårt efterlängtade barn. Jag hade längtat efter barn i många år och nu så äntligen skulle jag bli mamma och få mitt efterlängtade barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag fick mitt efterlängt...

Av Carina - 14 mars 2017 22:00

Det blev inte som jag tänkt mig men det blev bra ändå Nu har vi haft en veckas sportlov. Signes första sportlov och vi andra fick hänga på. Vi har ju alltid varit beredda, trodde vi, på att Thomas skulle kunna få jobb och att våra lov skulle gå om ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards