Alla inlägg under februari 2012

Av Carina - 28 februari 2012 09:00

Idag fylller vår älskade unge 2 år. Tänk att hon kom till oss   det tänker jag på varje dag. Vilken lycka att det kommit tre så underbara flickor till oss. Era småsystrar är morgonpigga så er mamma åt frukost med er pappa klockan sex! Vi tog sen upp småflickorna och gjorde oss i ordning och gick in till Signe. Vi sjöng och hade bricka med ljus och en macka. I den hade vi satt två tårtljus som hon kunde blåsa. Hon sov då vi kom in men vaknade av vår skönsång! Hon ville genast blåsa ut ljusen i mackan. Hon fick komma upp i vår säng och öppna paketen. Er papap fick åka iväg för han skulle vara i Åre redan åtta. Hon öppnade paket, småtjejerna låg sidan om och tittade och sen gick vi ut och åt frukost i köket.

Vi var tidiga... hon skulle ju inte komma för tidigt på dagis. Er pappa skulle handlat glass igår men glömde men det får vi göra sen då vi lämnat henne.

Vi körde isvägen till dagis och då vi lämnat födelsedagsbarnet så körde vi till Frösön. Jag sprang kvickt in och handlade glass och sen körde vi hem. Jag städae och bråkade med telefonbolaget. Vi har ju fortfarande ingen telefon och internet. Det blev lite snabb lunch och sen åkte vi till dagis igen. Det är 5 plusgrader och så regnar det och då är det inte kul att köra på isvägen. Jag tyckte det var riktigt läskigt i morse men nu var det ännu värre... på ett ställe var isen helt svart och jag trodde min sista stund var kommen. Jag blundade och tänke HJÄLP och mina hjärtslag var säkert uppe 400!!! Det tog flera timmar tills jag lugnat ner mig igen.

Signe sov då vi kom men vaknade efter en stund. Vi åt mellis och sen bjöd Signe på glass och jordgubbssås. De kom och sjöng för henne och så fick hon en liten råtta med hennes foto på och två knoppar som var för att hon blir 2 år. Vi åkte sen hem och det går lättare att köra på isen hem för där är det inte så svart.

Då vi kom hem fick jag börja förbereda fikat och sen kom våra gäster. Det var Nils och Emil med familjer. Vi fikade först fastlagsbulle och sen då er pappa kom hem åt vi smörgåstårta.

Både er mamma och pappa kände att det körde runt i magen då vi åt av smörgåstårtan så det som blev över tog er pappa till hans jobb. Kräksjukan gjorde sig påmind men vi blev ju inte sjuka nu.

Signe fick fina presenter och var nöjd över dagen. Tå år och så pekar hon med sina pekfingrar. Ket (paket) och kalas...  

Av Carina - 27 februari 2012 18:00

Veckan efter dopet gick i ett segt tempo... vi var alla trötta. Dels efter alla förberedelser inför dopet och sen tog det tid att hämta oss efter kräksjukan.

Vi missade Fettisdagsfikan på dagis då vi var sjuka men jag var på kafferep och fick en semla där. Jag hade Signe med mig för de har också en tjej som går på samma dagis. Så vi åkte hem ganska tidigt för hon behövde ju sova. Jag och småtjejerna var på bokrea, vi var uppe tidigt för man skulle vara där innan 10 om man ville ha det extra billigt. Så vi gick upp med er pappa och då vi handlat färdigt böcker så gick vi på Wedermarks och fikade. Elvira bajsade och där har de toa men skötbord i källaren utan hiss. Hur skulle jag göra? Lämna Irma själv? Nej, vi åkte hem istället. Vi skulle till bokbussen så vi chansade på att grannarna var hemma och det var de. De blev glada då jag kom med tjejerna. Vi fikade lite och sen då bokbussen hade åkt åkte vi också hem.

På fredagen skulle vi till Djungelhuset med Nils men då blev han magsjuk. Istället var vi ute hela dagen. Dagis var stängt för städning för det var så många barn som blivit sjuka dagen innan. Vi var och matade och klappade hästarna och sen lagade vi krabbelurer ute. Vi satt på bron och hade grillen framför oss. Det var härligt!

På lördagen var vi inne i stan och handlade vinterkläder för nästa säsong på rea. Vi är uppe tidigt nu för våra små tjejer är lite er morgonpigga, speciellt Irma. Så vi hann handla, två overaller, lite gummistövlar och mössor och så var vi hemma till lunch. Efter lunchen tog vi fram skotern och provade om vi kunde få på barnens bilbarnstolar på den. Det gick bra, vi spände fast dem med spännband. Vi tog oss en liten tur över sjön, Nils var nämligen på andra sidan. Det blev bara en kort tur för det var ju sent men nu vet vi att vi kan få plats alla på den.

På söndagen var vi i Ås hos tvillingfamiljen. Vi åkte pulka, gungade och åkte rutchkana. Signe går uppför backen själv då vi åkte pulka och det är väl tur det för er mamma orkar inte. Vi grillade sen korv på deras altan och det var härligt att sitta där i solen.

Då vi kom hem började vi röja efter dopet. Signe fyller ju år på tisdag och då ska det var fint. Vi är fortfarande inte helt pigga efter persen men det kan också bero på att vi sover på tok för lite. Alla tre barnen är vakna på nätterna och jag vet inte vad vi ska göra med Signe som är vaken ofta på nätterna. Jag skulle varit på byalagsmöte men glömde helt bort det men jag blev visst invald med Stina i festkommittén och det ska bli kul.

På måndagen åkte er pappa till Åre på konferens och vi åkte till kyrkis. Vi hade planerat strömavbrott så då passade vi på att åka. Jag hämtade Signe och sen var det full rulle, det var mycket som skulle bli klart tills imorgon då vår gullunge fyller 2 år!! Det blev en sen kväll men nu är det bara att dammsuga och torka golv imorgon!!

Av Carina - 20 februari 2012 08:15

Ja, det var ju tur att dopdagen var bra för dagen efter blev verkligen en dagen efter... Vi vet inte vem som började om det var SIgne, er mormors Thomas eller Suss. Signe var inne hos oss och kräktes. Jag tog inte så noga på det för våra barn kräks lite då och då ändå. Men andra här fick mig att ta fram klorin och ta in Signe på toa. Vi hade tänkt ha en härlig dag ute men både sjukdomar och väder var inte med oss.

Vi klädde iaf på oss och skulle ta oss en promenad. Då kräktes Maja och den lilla familjen åkte hem. Det blev lite som de små negerpojkarna. Thomas kom inte ens in denna dag och Suss blev ju dålig i bilen söderut. De hade tur att kunna få stanna i Vansbro hos hennes föräldrar. Vi packade ner dåliga Signe i vagnen och gick och hälsade på hästarna. Det var inget skönt väder men det var ju vinterväder för skåningarna. Tillbaka igen blev det lite skoteråkning och så tog vi fram grillen för att ytterligare en gång grilla korv. Vi satt på friggebodsaltanen och eldade en bit utanför. Efter skoterturen blev Elin sjuk...

Vi andra åt korv men stämningen var inte på topp. VI gick in och då blev er pappa sjuk och sen Ann-Catrin. Vi var några tappra kvar som tänkte äta. Men vad led vi av? Var det maten eller magsjuka. Jag ringde 1177 då även Irma började kaskadkräkas. Det verkar som om ni drabbats av vinterkräksjuka sa hon, det gracierar sådant här. Jaha!!

Vi trotsade och åt maten, det var bara er mamma, er mormor, Helena och Rickard som åt resten var sjuk.

Jag tömde vårt sovrum och där fick Elin och Ann-Catrin bo, för vår toa nere var för de sjuka och skulle de behöva gå på toa är det långt från friggeboden. Rickard hamnade på soffan, er pappa i barnrummet och er mamma och Helena tog ovanvåningen tillsammans med barnen.

Under natten blev er mamma sjuk. Det visade sig sen även att er morbror, farmor, farfar och 4 i Härnösand blivit sjuka.

Dagen efter kördes Helena till flygplatsen. Er pappa hade piggat på sig lite och tillsammans med Signe körde de och lämnde er mormor och Thomas vid tåget. Ann-Catrin som skulle stanna över dagen åkte även iväg tidigare. Vi hade tänkt att ha en mysig dag i Vinterparkern innan de skulle köra iväg på kvällen men nu låg jag bara och vinkade då de åkte. Tur var väl det för på kvällen blev Rickard också sjuk. Er mormor var också lite krasslig då hon kom hem och Elvira fick diarré. Så totalt blev 20 av 23 sjuka...

Det kändes så snopet då vi satt där i soffan på måndagkvällen och det var tomt och tyst i huset. Vart tog alla vägen? Vi som haft fullt hus sen i tisdagskväll och nu var alla borta och vi sa knappt hejdå till dem!! Nu känns det som om vi aldrig mer kommer att bli friska men så är det ju inte!

Av Carina - 18 februari 2012 09:15

Då kom äntligen den stora dagen. Då jag vaknade skickade jag ett sms till Ann-Catrin och undrade hur det gick för dem... de var redan här och låg i friggeboden. Vi gick upp och som vanligt var det bara Maggan som var vaken. Vi åt frukost och sen började vi med smörgåstårtorna och alla andra förberedelserna. Er mormor och morbror hjälpte till med garneringen av tårtorna. Helena gjorde en potatisgratäng till om i fall och tjälknölarna låg färdiga i snickarboden.

Alla skulle in och göra sig fina och jag fick hjälp av Ann-Catrin med vad jag skulle ha på mig.

Rätt som det var stod er farmor och farfar i dörren och Lotta ringde och undrade vart de skulle åka. Oj, vad klockan så mycket redan? Vi fyllde bilarna med människor och saker som skulle med och sen skickade vi iväg dem en efter en. Er farmor och farfar tog täten då de hittade dit. Till sist kom vi iväg och vi vara bara en kvart sen. Vi hade köksfolk som var på gång då vi kom så det gick fort tills vi började äta.

Smörgåstårtorna var goda, såg fina ut och det räckte. Jag var lite orolig men det hade jag inte behövt vara. Er pappa körde till Frösön för att hämta tårtorna som Imber hade gjort. Han körde naturligtvis
vilse... och kom för sent till dopet.

Vi andra började dra oss ner till kyrkan och klädde Irma och Elvira i sina dopklänningar. Irma skulle döpas i min ga

Av Carina - 17 februari 2012 09:15

Natten blev ganska bra fast vi hade en vikarie för er pappa. Flickorna sov bättre förut men efter förkylningen har det blivit sämre. Idag ska er mamma och mormor åka på stan själv med de små tjejerna och Signe ska vara hemma med Helena. De ska måla tavlor som hon ska ge sina systrar i doppresent.

Vi åkte iväg och er mamma skulle handla rosa band till dopklänningen, det var ju er morbror som döptes sist i den så nu är där blåa band. Vi ska också ha strumpbyxor till Signe, riktiga fina strumpbyxor. Er mormor handlade födelsedagspresent till er syster. Vi hann även äta lunch och sen fikade vi innan vi åkte hem igen. Det var mysigt att vara själv med er mormor.

Då vi kom hem hade er syster varit ute i en och en halv timme med Helena och de hade lekt i snön. Nu sov hon gott i soffan men vaknade ganska fort då vi kom hem. Vi satte på kotlettraden, skalade på potatis och kollade smörgåstårterecept. Till slut enades vi om vad vi skulle ha i dem, jag tog upp bröden så de hinner tina tills imorgon. Er pappa kom hem och vi åt middag.

Er morbror Johan och Suss var på väg upp men vi orkade inte vänta in dem så Helena och jag åkte och handlade mat. Det var skönt att komma så sent för det var lite folk så det gick fort. Då vi kom hem hade ytterligare två installerat sig, de fick bo på ovanvåningen och Helena i barnrummet.

Nästa dag åkte er mormor, Johan och Thomas till stan, er pappa jobbade och vi andra stannade hemma. Suss och jag gjorde smörgåstårtor och Helena gjorde potatisgratäng. Tjälknälen kom in i ugnen och då er pappa och de andra kom hem så gick vi ut för att grilla korv. Vi har ju en perfekt trädgård för sånt. Vi satt där på rad och åt korv. Därefter blev det lite skoterkörning för skåningarna. Det var ganska bra väder så det var skönt att vara ute.

Maggan, Maja och Sigge kom sen till middagen, vår buffé. Det nya namnet på rester!

Helena och jag körde iväg till sockenstugan coh dukade. Jag hade hämtat nyckeln tidigare under dagen. Det gick ganska fort och vi behöver bara ha det ena rummet. Jag hade mätt ugnen så jag visste att vår panna skulle få plats. Hade även med oss dricka som vi redan kunde sätta i kylen. Vi förberedde på här och hemma så mycket som vi kunde så det inte behövs göras så mycket imorgon.

Ann-Catrin med familj är på gång, de kör upp i natt.

Av Carina - 16 februari 2012 09:15

Ann-Catrin och Rickard ska vara faddrar till Irma och så var det meningen att Anna och Pernilla skulle vara till Elvira. Nu blir det inte så...

Redan till nyår blev Annas familj sjuka och kunde inte komma och sen har de varit sjuka mest hela tiden. Nu blev det ännu sjukare och kan inte komma. De hade en reservplan på att Anna och Alice skulle komma själv men då slog febern till på de andra och hela familjen fick stanna hemma. Frågade då Helena om hon ville bli fadder till Elvira och det vill hon. Jag ringde till prästen och meddelade och då sa hon att en av dem kunde vara fadder ändå, huvudsaken var att en var närvarande. Så nu är Helena och Anna faddrar och det känns bra.

Synd bara att de inte kunde komma hit, Alice undrade ju vad de nu skulle göra med alla paket?

Av Carina - 15 februari 2012 10:00

På tisdag kväll kom då de första gästerna. Det var er mormor och Thomas. Det hade blivit något fel så de fick åka taxi från Sundsvall och blev hemkörda hit till oss. Det var bra för vi hade vakna barn länge. Signe var vaken då de kom och er pappa också. Han ska ju till Sundsvall imorgon och fick säga hej idag. De sa mest hej och sen gjorde de sig i ordning i husvagnen och vi gick och la oss.

De hade lite sovmorgon så till slut fick vi ringa efter dem, SIgne undrade ju vart de var någonstans och småflickorna vill ju gärna sova en stund på förmiddagen. Helena var ju även på ingående och det var fint väder så vi bestämde oss för att åka till Vinterparken och äta lunch. Vi packade ihop efter frukost och gjorde fika och tog med oss. Vi åkte via flygplatsen och hämtade Helena. Det var några minusgrader och strålande solsken. Signe och jag kollade flygplan och mormor passade de små i bilen.

Vi grillade korv och drack varm choklad nere på isen. Vi gick sen ut på isen men det gick långsamt för SIgne körde skidor. Hon är en naturbegåvning. Fast hon inte har åkt många gånger så bara hon skidade på. Vi gick upp till stan och sen fikade vi innan vi åkte hem. Småtjejerna behövde äta lite, Signe halvsov i pulkan. På Törners träffade vi Nils och hans familj så er mormor fick träffa honom.

Vi åkte hem och gjorde älgköttbullar/biffar och er mamma hade många barnvakter. Er mormor och Signe badade bubbelbad och då sa Signe till att hon var kissnödig. Hon fick komma upp och satte sig på pottan och kissade för första gången på pottan. Hon var så nöjd. Det var svårt för henne att komma till ro med alla nya intryck men till slut sov alla små prinsessor. Helena får vara pappa i natt då er pappa sover i Sundsvall men det ska säkert gå bra. Vi somnade alla med rosiga kinder.

Igår fick vi fina tulpaner av er pappa, det var ju Alla Hjärtansdag igår men vi hade inte tid att fira den, för då städade vi för fullt för att det skulle vara klart tills gästerna kom. Vi får fira mer nästa år!!

Av Carina - 13 februari 2012 22:53

Ända sen innan vi for till Sundsvall har vi fixat för att det ska bli i ordning här till dopet. Det kommer ju att bo några här och vi måste dels få plats med dem och dels ha i ordning här. Nu är i alla fall ovanvåningen klar, äntligen!! Nu ikväll har jag städat toan och torkat golvet så nu ska bara sängen bäddas.

I fredags efter Sundsvalls turen höll vi oss hemma tjejerna och jag. Då jag hade hämtat Signe från dagis åkte vi och handlade. Det är så smidigt nu när det är isväg. Vi tjänar säkert mer än en halvtimme att köra isväg istället för åka färja. I helgen har vi sen tömt ovanvåningen, nu har vi fyllt vindsförråden och tagit ut en del i garaget. Nu har vi lite kartonger kvar som vi ska rensa upp. De där sakerna som man inte vet vart man ska ha. Det känns så bra och skönt att det är tömt där uppe nu. Nu kan man ta kartong för kartong och reda ut.

Vi har också fått upp foder till bastun och Thomas har gjort färdigt tröskeln till tvättstugan som troligen kommer på rätt plats imorgon. Vi har tinat upp husvagnen, er mormor ska bo där nu när de kommer upp. Jag ska bädda där imorgon för de kommer så sent imorgon kväll. Er pappa har skottat upp en större infart och även en gång till husvagnen. Er mamma har bakat, bakat och åter bakat. Vi har hunnit med mycket i helgen.

Igår var det så underbart väder så vi åt lunchen ute. Jag hade gjort pizza och er pappa sa att idag skulle vi varit på uflykt. Så då tog vi pizzan och satt på bron och åt. Det var helt underbart men lite takdropp... så vi stannade kvar och tog fikat på maten där också. Vi ville inte gå in, skulle egentligen vilja ta en skoter tur men det får bli efter dopet.

Idag har Signe varit på dagis, småtjejerna och jag tog en liten tur till kyrkis. På eftermiddagen hämtade jag Signe och vi åkte till stan. Jag skulle till en syo på Universitet och kolla upp med mina studier. Det var mycket värdefullt. Jo, jag kan titulera mig Beteendevetare då jag är klar. Jag ska funder på om jag vill göra en c-uppsats i sociologi eller pedagogik. Kanske ska jag också läsa till arbetsrätt, det kan jag ju redan mycket om och så kanske nån form av företagsekonomi. Vi får se, först ska jag ta i tu med några psykologi poäng och uppsatsen. Men det var ett mycket givade möte.

Vi åkte sen och handlade, er pappa hade gjort blåbärspannkaka till oss då vi kom hem. Vi åkte sen till Stina och Nils för kafferep. Nils var inte så pigg på att leka men Signe lekte lite för sig själv. Hon satt hos mig och fikade coh sen blev hon klippt av en tjej som var med. Hon blev så söt och satt så snällt då hon klippte henne. Hon är så söt min älskade dotter, jag älskar henne så hjärtat nästan brister ibland. Vad skulle jag gjort utan henne. Jag berättar för henne varje dag hur mycket jag älskar henne. Då jag sitter med henne då hon ska somna pratar vi alltid om hur dagen varit och så berättar jag hur mycket jag älskar henne.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards