Alla inlägg under mars 2010

Av Carina - 31 mars 2010 16:00

I natt har det gått ganska bra och vid fyra behövde jag bara ge henne mat i två omgångar innan hon somnade själv i sängen. Nästa mål gick vi upp båda två, pappa bytte på henne och jag ammade. Därefter skulle hon få tillägg men somnade. Då sa er mamma lägg henne i sängen ska du se att hon vaknar men icke, så somnade ungen direkt. Vilket hån… hon som aldrig gör det i vanliga fall. Så vi fick ta upp henne igen och väcka henne och till slut fick hon i sig maten och jag pumpade ut till nästa mål.


Vi åt lite frukost och gjorde lite nytta sen gick er mamma och la sig. Er pappa har satt upp rullgardinerna i sovrummet så nu blir det mörkare där inne. Så er syster och mamma somnade så gott då er pappa satte termostater. Er mamma vaknade av att telefonen ringde och det var blomsterbud… undra vem det kan vara ifrån.


Er pappa upptäckte att er mamma var vaken och ville ha hjälp med att dra kabel. Idag fick vi även upp termostater på ovanvåningen. Signe fick mat och sen skulle hon få tillägg. Då brast det igen, er pappa hade så mycket för sig och kunde inte göra det, fast vi har bestämt så. Han kunde ge men inte blanda maten. Vi behövde fixa mat till henne, byta på henne, laga mat, hänga tvätt osv. och er pappa var bara tvungen att göra termostater. Då kom tårarna igen… jag orkar inte gör allt själv. Då kom er pappa på sig direkt och bad om ursäkt och gjorde mat till er syster. Han blir så inne i det han gör och tänker inte längre, han är ju ändå bara man.


Han fick dåligt samvete men så matade han er syster och er mamma kunde hänga tvätt och laga mat. Er pappa berömmer ofta er mamma för allt jag gör och han uppskattar verkligen allt. Han uppskattar också att din mamma säger till då han inte sköter sig. Men din mamma vill inte gråta hela tiden men tårarna kommer utan att jag vill. Jag skulle bara vilja säga till på ett vanligt vänligt sätt men det går inte.


Vi åt lunch och så ringde er mamma till prästen. Vi ska boka tid för dop men det var lättare sagt än gjort. Det är semester tider och de har ju bara halva styrkan även i kyrkan. Hon skulle kolla upp datumen och sen återkomma imorgon. Hon visste vem vi var och att den andra prästen skulle begrava Valdemar. Den prästen har semester så han kan inte döpa Signe och inte hon jag pratade med nu heller utan det blir en annan präst, vem det blir vet vi inte.


Det blev mer i tvättstugan och sen amma igen. Nu gjorde er pappa mat och gav er syster av sig själv. Han ville bara veta ungefär när hon skulle ha det. Då hon ätit gick vi till brevlådan och hämtade posten. Nu är det inte kul att gå här på vägen, antingen gegga eller snösörja. På vägen hem gick vi in till grannen. Han blev så glad då vi kom och bjöd på fika. Han tyckte Signe var så söt och han tittade på henne hela tiden och berättade om hans barn och barnbarn om då de var små. Han kommer nog att uppskatta hennes besök då hon blir större han med. Vi stannade kanske lite väl länge men han tyckte nog det var kul att vi kom.


Då vi kom hem upptäckte er pappa att han inte skulle hinna göra det han tänkt på taket och blev lite besviken. Han upptäckte nämligen att det var mer fel än vad han märkt innan. Vi hinner inte bygga så mycket som er pappa vill nu när vi är hemma men det är ju inte meningen heller. Istället fick Signe mat och er pappa fixade tillägg till henne och er mamma lagade mat.


Det blev en sen middag men en god middag. Jag stekte kotletter, gjorde grönsaker i ugn och grönpepparsås till det. Vi har dessutom blivit bättre på att äta grönsaker till maten, inte idag då vi redan hade massa men ofta har vi tomat, gurka och ruccula sallad. Vi var hungriga och trötta och er pappa ville sova direkt då vi ätit. Men vi skulle ju bada er lilla syster och då blev er pappa matt. Han ville bara sova men det kan man inte med en liten tjej som behöver badas. Hon har ju äntligen fått ett badkar. Vi höll på att fika och som vanligt är er mamma sist, teet svalnar saktare än kaffe. Så er mamma hann inte


I natt har er mamma funderat mycket. Vi är så trötta er mamma och pappa, vi pratar inte med varandra och det gör att vi missuppfattar varandra hela tiden. Er pappa vill få färdigt vårt hus och det vill er mamma också men inser att vi inte kan just nu. Er mamma tar Signe mycket och det gör ju att er pappa kan bygga medans er mamma irriterar sig på det. Er pappa går så in för det han gör att han glömmer bort allt runt i kring sig. Så nästa vecka ska er mamma ta en dag då er pappa får sköta er syster helt förutom amningen som er mamma måste göra.


Er mamma är duktigt på att göra många saker samtidigt och det är inte er pappa. Han ber ofta om hjälp och er mamma hjälper till men han finns inte där då jag behöver hjälp för då bygger han. Er mamma längtar efter att få skura toan upp riktigt ordentligt, få tvätta upp alla kläder och städa inne i vindsskrubben på ovanvåningen men jag hinner aldrig för jag har alltid Signe att ta hand om fast er pappa är hemma. För er mamma har tagit det på sig. Nu är det slut med det…

Av Carina - 30 mars 2010 15:45

Prästen skulle komma idag klockan tio och då hade vi precis kommit upp och skulle äta frukost. Signe hade sovit länge och då sover vi också länge, får ställa klockan. Vi hann äta fil innan prästen kom men vi tog mackan tillsammans med att vi fikade med honom. Han verkar så barnkär och då han kom och fick se Signe sa han; man blir nästan avundsjuk på hennes hårsvall. Han har själv inget hår. Han tittade mycket på Signe och pratade med henne.


Vi vill ju att Valdemars begravning ska bli ungefär lika som din Gabriel. Fast nu kan vi ju inte hålla till i minneslunden. Vädret kan man ju inte lita på. Det är ju ändå april och man vet inte, det kan vara sommar, vår eller vinter. Så därför ska vi vara inne i kyrkan. Er mamma undrade om det fanns ett litet ställe i kyrkan som vi kunde vara på, eller måste vi vara vid det stora altaret. Det skulle kännas så konstigt att prästen skulle så där uppe och vi sitta nere i bänkraderna. Nej, det fanns ett litet altare på mitten i kyrkan som vi kan vara i eller så fanns det ett ställe bak i kyrkan. Vi sa att prästen kunde välja vad vi skulle vara.


Vi vill att Tomas Ledin ska sjunga för oss denna gång också. Er mamma ska leta upp skivan, kanske finns den i stugan. Så jag hoppas verkligen jag hittar den, annars får jag leta upp den på nätet. Vi ska också sjunga Tryggare kan ingen vara och Guds kärlek är som stranden och som gräset. Vi lägger allt i prästens hand, han fixade det så bra på din begravning Gabriel så vi litar helt på honom.


Då han varit där åt vi lunch och sen åkte vi till bvc, där vi skulle vara kl 14. Det var en kontroll, förra gången var ju sköterskan här hemma hos oss. Vi kom för sent, det gör vi jämt nu. Vi skyller på Signe men det är nog för vi tror att den andre ska hålla tiden och så gör ingen det. Vi springer jämt för att komma i alla fall inom den akademiska kvarten. Så med andan i halsen sprang vi in och sköterskan var lugn. Ta det lugnt sa hon och hon verkade inte alls blir stressad av att vi kommer sent.


Vi började med att mäta och väga. Hon hade växt en cm sen vi kom hem från sjukhuset. Däremot hade hon inte gått upp mer än 75 g på 4 dagar. De ska gå upp 200-300 g i veckan så hon var inte så nöjd med det. Då hon var mätt så klädde vi på henne och vi fick sitta och prata med henne. Hon sa att det inte var bra att hon inte hade gått upp mer i vikt så hon vill att vi ska börja ge henne tillägg. Det är troligen så att hon inte orkar amma tillräckligt. Det verkade i alla fall som att er mamma hade mat då vi åkte från sjukhuset men det är kanske för att hon inte orkar. Så vi ska köpa tillägg och ge henne 50 ml vid varje måltid. Vi ska ju åka till fjällen men vi får vänta tills på torsdag för vi ska hit igen på återbesök då. Vi ska se om det hjälper med tillägg.


Vi pratade om hur det går med amningen nu. Er mamma trodde att de var så nitiska på bvc om att man alltid ska amma. Det verkar inte vara så här. Så fort hon inte gick upp i vikt får men ge tillägg. Det känns ju bra att det är på det viset. Er mamma vill prova att pumpa och sen om vi kan ge henne det istället. Är det nu så att hon inte orkar äta själv så kan jag ju pumpa ut och ge henne. Det har ju i alla fall funnits mycket mjölk där. Vi kan hyra en pump på sjukhuset. Sköterskan sa att jag inte behövde pumpa utan det fanns allt vad hon behövde i tillägget. Men det känns som att jag vill prova. Hon sa att det ofta blir jobbigare och de flesta mammorna tycker att det är jobbigt att pumpa. Er mamma pumpade ju hela tiden på sjukhuset och tyckte det fungerade bra. Kanske för att det kom mjölk. Vi får väl se, er mamma kommer ju att göra det som fungerar bäst för er syster. Jag var ändå förvånad över att hon så lätt erbjöd tillägg och att det inte var så noga med att pumpa. På sjukhuset skulle man då pumpa hela tiden.


Då vi gick därifrån så åkte vi till sjukhuset och lånade en pump. Där träffade vi barnmorskan som tog emot mig då jag kom från Sundsvall. Hon frågade hur det var och hur det hade gått med Valdemar. Tänk att de kommer ihåg oss. Vi fick pumpen sen fikade vi på sjukhuset. Då vi fikat klart sprang er mamma ner till apoteket och handlade en nappflaska. Vi åkte sen till affären och handlande mat. Vi köpte Nan för det drack Ian och det vi var bra. Det finns även Semper men vi får väl se vad hon gillar bäst. Vi provar Nan först i alla fall. 


Då vi kom hem kokte vi nappflaskan. Det är en antikolik nappflaska och den består av fem olika delar. Detta för att det inte ska komma in luft och därmed vara bättre för magen. Er pappa satte ihop pumpen och er mamma pumpade lite på kvällen. Det var inte så mycket mjölk där. Det är väl så att hon har anpassat mjölken efter hennes ork. Vi får se hur det blir… hon drack i alla fall gärna ur nappflaskan. Er pappa gav henne tillägg och vi får se hur vi gör i natt. Vi ska prova att jag amma bara henne vid ett pass och er pappa ger flaska vid ett pass.


Vi får hoppas detta blir bra så vi kan åka till stugan över jul. Jag hann bara pumpa en gång. Det var lättare då sjukhuset då vi bara var där och hade som uppgift att mata Signe. Nu ska det göras annat, laga mat och leva ett vanligt liv. Sköterskan sa att det kanske inte fungerar så bra att pumpa hemma men er mamma ska göra ett försök.


Signe åt och somnade ikväll, det har hon inte gjort innan utan hon har varit uppe och ätit hela natten. Troligen för att hon inte blev hungrig. Hon kanske inte äter heller… utan bara använder bröstet som napp. Närhet är mysigt. Det tycker er mamma också men i lagom doser.

Av Carina - 29 mars 2010 15:30

I natt fick jag väcka er pappa vid tolv, han fick somna Signe. Hon ville bara äta och inte sova och det är lättare för er pappa att somna henne. Er mamma ska akta sig för att hamna i gråtstadiet så då fick er pappa ta över. Då somnade er mamma som en stock och efter 20 minuter sov även er pappa och syster. Er pappa är expert på magmassage och det gillar Signe. Hon sov sen i fyra timmar!


Det blev ingen frukost med er pappa idag för vi somnade en halvtimme innan han gick upp. Men han kom in och pussade er mamma då han åkte. Vi sov vidare. Kvart i nio vaknade Signe och er mamma tog upp henne och vips somnade vi båda två i sängen i 45 minuter. Det gillar inte er mamma, vi har ju andningslarm på henne i hennes säng och det är säkrare att hon sover där. Hon var ju hungrig då jag tog upp henne men hon tyckte tydligen det var mysigare att sova med mamma än att äta.


Efter frukost till oss båda begav vi oss till stan. Vi parkerade på Frösön och gick över bron, då vi gick där ringde områdeschefen i vård och omsorg centrum. Han gratulerade mig och sa att det blev ju lite fel då du slutade. Du skulle ju få en tjänst och vara barnledig från den. Ja, sa er mamma men jag trodde det hade blivit ändrade planer. Så vill du ha en tjänst kan jag skicka papper till dig som du kan skriva på. Gärna det, det är ju precis det er mamma ville. Det känns tryggt att ha ett jobb att gå tillbaka till och fast det just nu inte finns någon tjänst så kommer jag att bli placerad innan jag kommer tillbaka. Det kändes helt otroligt bra då jag la på luren. Det enda jag missade var lönen… men ska påpeka det.


Er pappa ringde så lämpligt så jag berättade för honom och han blev nog gladare än er mamma. Han hade haft lönesamtal med sina chefer och de ville att han skulle vara på sitt jobb och inte ledig en dag i veckan så länge. Det har man full rätt som arbetstagare att ha, men han ska ha det tills i sommar och så ska han ha längre semester. Men er mamma kommer att jobba för att han är ledig även i höst. De kan ju inte neka honom och fungerar det ändå så får de ju i alla fall en glad medarbetare.


Vi lunchade med Maria W och sen var vi och handlade lite och bytte lite grejer. Innan vi åkte hem fixade vi ett konto till Signe i Swedbank med den otroliga räntan 0,1 %. Vi får kolla upp lite angående sparkonto och så när vi hittar ett bättre kan vi byta. Träffade på Mona idag igen på stan, det är kul nu när er mamma träffar folk på stan som jag känner. Signe började bli hungrig så vi skyndade oss hem och hon fick mat och sen även er mamma. Jag börjar bli hungrigare nu, ska nog bre mackor att ha på natten för vid tre-fyra tiden är jag riktigt hungrig… men orkar inte fixa något.


Pratade med er mormor och så med Anna. Då jag berättade för henne att Maggan skulle ha barn sa hon då får jag väl också berätta. De ska ha barn samtidig och dessutom har de också köpt ny lägenhet. Oj, vad det händer mycket medan er mamma är i bubbla. Oj, så kul! Detta var ju mer väntat men jag visste inte om att de var på gång igen. Förra gången då Alice föddes var jag ju verkligen involverad. Det händer tydligen mycket så bara går förbi er mamma. De ska ha dagarna efter varandra. Berättade även denna nyhet för er mormor.


Idag kom innerdörren till klädskrubben upp och så lite termostater. Det händer inte mycket på bygget nu och det är det som er mamma och pappa är mest oense om. Det och tröttheten, vi har jämt tävlingar om vem som är tröttast. Jag känner igen mig i min personal som tävlar om vem som har det jobbigast, nu gör vi likadant. Hoppas vi kommer att få sova mer snart…

Av Carina - 28 mars 2010 15:30

Oj, vad trött er mamma var i morse. Det gick bra tills strax innan lunch, då hade jag lätt kunnat sova flera timmar men vi ska iväg till gamla stationen och hämta saker och det är er mamma som tjatat om det så jag kan ju inte ge mig på den punkten. Vi behöver möbler, kläder, matberedare och förvaring. Ska även hämta symaskinen, så vi kan sy nytt tyg på babysittern och sy påslakan till Signe. Vi har massa lakan som er pappa hade men då hade man inte påslakan utan bara ovanlakan och nu ska vi göra påslakan av dem istället.


Idag blir er syster fyra veckor, en månad. Tänk vad tiden går fort. Visserligen har vi inte varit hemma så länge men det känns inte som att det är en månad sen hon föddes. Det känns mer som år. Att det alltid har varit så här. Fast det är jobbigt så är det värt det… vilket underbart litet barn vi har. Den sötaste av dem alla…


Eftersom vi sov länge blev det en sen frukost. Då er mamma vaknade sa jag till er pappa att blir du trött idag så är det för du sover för mycket. Det hade gått bra i natt och han hade inte behövt vara uppe något men gick och la sig tidigt. Er pappa frågade varför er mamma sa så och varför jag straffade honom då han sov. Då kom tårarna på er mamma igen. Jag missunnar inte er pappa sömn för han är trevligare då han är utsövd men det känns orättvist. Blir jag trött så måste jag sova annars blir jag sjuk säger dig pappa. Ja, det är precis likadant för mig men jag kan inte sova så mycket som jag vill. Jag måste upp och amma var tredje timme oavsett om jag är trött eller inte. Så när er pappa sover sju timmar och sen klagar på att han är trött och behöver sova en timme blir er mamma oresonlig. Det känns som ett slag i ansiktet eftersom att jag inte kan sova så mycket. Nu har jag valt att vi inte ska ge Signe mat med nappflaska för annars har er pappa erbjudit sig att ta ett mål men nappflaska. Det skulle inte vara något problem för er mamma att pumpa men jag vill att hon bara ska amma om det går. Detta gör ju att jag inte kan sova så mycket som jag vill. Jag vill inte heller klaga på er pappa men han förstod var er mamma menade och ska inte klaga mer. Han får däremot sova på dagen om han behöver bara han säger till innan så er mamma kan förbereda sig på det.


Er mamma har bättre simultan kapacitet det kan inte er pappa hjälpa. Då er pappa ska göra saker kan han bara göra en sak åt gången och er mamma måste hjälpa honom hela tiden medan er mamma klarar sig själv mycket lättare. Detta kommer er pappa att öva upp och är inte er mamma där så kan han mer. Han är inte heller lika säker som er mamma är, jag är ju mer van vid små barn än er pappa. Han har ju levt med barn med den minsta var då ett år.  


Er mammas tårar tog slut då vi prata om det och er pappa får ju så dåligt samvete då han gör er mamma ledsen. Hormonerna gör ju att jag gråter lätt och nu när jag dessutom är så trött så blir ju inte saken bättre. Det känns bra att vi i alla fall kan prata med varandra och att vi älskar varandra oavsett vad som händer.


Er pappa värmde mat då han satt in en dörr till klädkammaren. Vi åt och sen körde vi till gamla stationen. Vi kom på att vi inte hade någon kärra att ta möblerna på så det fick vi vänta med. Vi letade upp kläder, dels till er mamma och så alla barnkläderna. Signe ville inte vara här, hon gnällde hela tiden, hon ville inte sitta i bilbarnstolen så vi fick skiftas om att bära henne. Vi letade i alla kartonger, skulle hitta er pappas matberedare, min finns med knivarna är inte på samma ställe. Vi letade också er pappas lampor som vi ska ha i uterummet. Hittade inget av det men er mamma öppnade en kartong jag inte öppnat tidigare och där fanns knivarna till min matberedare, äntligen. Så den tog vi med och symaskinen. Då jag letade där hittade jag korten på dig Gabriel och då på det ena kortet tyckte jag att Signe liknade dig på munnen. Er pappa tyckte det var svårare att se för du var mer avlång i ansiktet medan Signe är mer tjock om kinderna. Hittade även ett kort på kusin Ian och där ser man att de är lika på munnen. Så er lillasyster är lik er mamma fast hon inte kommer från mig och det värmde verkligen er mamma långt i hjärtat. Det är ju ganska oväsentligt egentligen men är ju kul om hon liknar mig. Men jag älskar henne villkorslöst oavsett och hon känns som min och kommer alltid att göra. Jag tänker inte på att hon inte är att mitt kött och blod, hon är min ändå.


Då vi var nöjda så åkte vi hem. Er mamma sa att er pappa borde erbjuda någon på sitt jobb middag mot att de hjälper honom att bära möbler. Först måste han dock laga punkteringen på kärran. Det tyckte er pappa var en bra idé så han ska kolla efter påsk. Vi fikade då vi kom hem och så fick Signe mat. Er pappa skulle beställa rör men fick istället laga mat. Er mamma började men sen blev det amning och er pappa fick fortsätta. Vi är duktiga nu med maten. Vi ska även börja göra en mat lista, vi kan ju inte så många rätter… måste öva oss på att laga mat. Vi åt och sen badade er mamma och klockan rann iväg, jag trodde vi skulle kunna lägga oss tidigt idag. Er pappa somnade först, han ska till Sundsvall imorgon så han behöver sova.


Jag ringde till Maggan, hade ringt till Fredrick innan idag och fick då veta att de skulle flytta till Lillhaga. De ska hyra ett hus där och det har de velat göra länge så det känns ju bra att de äntligen bestämt sig. Dessutom får vår lilla familj bättre plats där än där de bor nu. Så huset är nu ute på försäljning. Då jag pratade med Maggan på kvällen berättade hon nästa nyhet, att hon ska på ultraljud imorgon… hon är gravid!


Det kom som en chock för er mamma. Jag hade svårt att fatta. Det är ju helt otroligt kul! Signe kommer att få en jämnårig kompis. Er pappa sa, hon som är så gammal? Gammal, hon är ju lika gammal som jag sa jag. Ja, men det var ju på naturlig väg! Ja, det vill du ju att det ska bli för oss också? Det är väl för att hon har äldre barn som det känns som att hon är äldre. Så är det, eftersom jag har en liten bebis måste jag ju vara mycket yngre än de som har tonåringar… eller hur?


Idag skulle jag ha varit i vecka 38, alltså haft två veckor kvar.  I vecka 38 är medelkroppslängden 50 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3200 gr. Huvudets omkrets är 34,8 cm. Så Signe är ganska normal för sin ”ålder”. Ditt barn är nu redo för ett liv utanför livmodern. Visste du att det är barnet själv som bestämmer när det ska komma ut, graviditetslängden finns programmerad i barnets arvsanlag. Lungorna är fyllda med vätska fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft. 


Få kvinnor föder på uträknat förlossningsdatum - det är inte lätt att veta när man skall lägga in om sin ledighet. En god ide kan vara att fråga din egen mamma och svärmor om de födde tidigt eller sent. För de flesta blivande pappor eller partners är det självklart att vara med vid förlossningen - få känna sig delaktig och dela upplevelsen. I slutet av graviditeten kommer barnmorskebesöken tätare. Man kontrollerar blodtryck och livmoderns storlek, försäkrar sig om att huvudet ligger neråt och lyssnar på barnets hjärtljud. 


  

Av Carina - 27 mars 2010 15:15

Signe sov bra i natt, somnade 22.11 och vaknade 02.55 och somnade sen igen 04.00 och sov till 06.30 Hon sover ju sen då hon fått mat igen. Så hon är inte pigg på morgonen som sin pappa.


Idag kom ett par och tittade på vårt hus. De ringde ju till er mamma då jag hade hamnat på BB i Östersund och vi bokade då en tid. Då kom ju Signe och vi fick ställa in. Nu äntligen kunde de komma igen. De hade med sig en bukett blommor och de gratulerade då mycket. De kollade mycket på er syster men hon är ju så söt och bara fyra veckor nästan.


Det är kul att höra andra hur de tänker på samma hus som vårt. De hade helt andra tankar. De ska ha en gång där uppe, från loften och över vardagsrum och kök. En 3 meter bred gång, sådana tankar hade vi också i början men la ner det ganska fort. De var också rädda för att köket var för litet, det tyckte vi också men nu när det är live så är det inte så litet och det känns inte alls fel att ha kyl och frys en bit bort. Vi har ju visserligen övat bra nu med kylen i tvättstugan och frysen i lilla rummet. Så det kommer ju att bli närmare då de är på rätt plats.


De var så sugna på att börja bygga och de hade tänk igenom allt. De är 60 + och ska bygga på Frösön. De har dock inget bygglov ännu för det drar ut på tiden men de hoppas väl kunna få börja snart. De gick i alla fall ifrån oss med en massa idéer och de fick mycket att fundera på. Det är kul att höra från andra hur de tänkt. Er mamma och pappa var ju inte ute och kollade, det skulle vi kanske ha varit men vi har ju funderat bra mycket själv på vårt hus. Hur vi ska få dit alla möbler och så har vi ju flyttat dörrar och fönster och bytt ut en del från originalet. Men visst finns det saker vi skulle kunna ha haft tänkt på tidigare men det är inga världsliga saker.


Då de kört åkte vi till Dvärsett och kollade köksmöbler. Vi hade hittat i ett reklamblad och nu körde vi och kollade. Vi tog släpet med oss fall i fall de hade det hemma. Det var en rolig affär, man gick runt, runt och det var säkert 6-7 våningar men ibland bara några trappor upp eller ner. Ibland var det bara lutningar i marken och annars fick vi åka hiss. Vi hade vagnen med och lilla Signe sov så gott där. Till slut hittade vi våra köksmöbler och vi provsatte dem. Vi hade suttit en minut och sen bestämde vi oss. Detta köper vi! Det var ett bord med 6 stolar, ek skiva men svart laserade ben och stolar. Stolarna har en svart tygsits. Vi köpte till 2 extra stolar och så två ilägg skivor. Då kan vi sitta många runt det och de extra stolarna kan man alltid ha någonstans. För vi kommer bara ha 6 framme åt gången.


Er mamma bakade en toscakaka då vi kom hem för vi var fika sugna. Er pappa lagade sen mat och er mamma matade er syster. Er pappa lagar mycket mat nu förtiden. Då jag behöver amma måste ha ta över matlagningen. På kvällen var vi hos grannarna. De hade köpt fina kläder till henne i Thailand. De var så glada för att få träffa henne och då höll henne båda två och vi tog kort.

Av Carina - 26 mars 2010 15:15

Signe var vaken och hon åt mellan 19-04. Till slut satt er mamma och grät i sängen. Jag kände mig som hon i Saltön som fick barn och grät av trötthet. Jag kände mig precis så… helt slut och kom inte för mig något mer än att bara gråta. Jag gick från uterummet och satte mig på min säng med en vaken Signe i knäet och bara grät. Jag ville inte väcka er pappa för han skulle jobba men jag orkade inte mer.


Han vaknade själv och tog Signe och tröstade er mamma. Jag somnade som en stock så fort jag la huvudet på kudden. Det är skönt jag kan lita helt på er pappa och kunna somna även fast Signe var vaken. Hon somnade dock ganska fort hos er pappa. Hon vaknade sen halv sju men somnade om igen och sen sov hon till halv nio. Då fick hon mat.


Vi skulle träffa Anna Panna på stan och det var inte vad vi hade önskat idag, men hon är inte här ofta så det var bara att kliva upp. Vi gjorde oss i ordning och åkte in på stan och träffade henne på buss stationen. Det var kul att se henne för det var längesen. Hon är i Åre på återträff och i stället för att åka skidor åkte hon till oss och hälsade på. Det uppskattar vi. Vi kollade lite i affärer och det hade ändrats mycket sen hon var här sist och det kan jag förstå. För sen vi flyttade hit för knappt ett år sen har det hänt mycket. Er mamma handlade lite och sen gick vi och åt lunch på Törners. Det är ett bra ställe med barnvagn.


Vi åt lunch och det gjorde även Signe. Hon fick även söta kläder av Anna och er mamma och pappa fick en inflyttningspresent. En olivskål som man istället kan ha en lagom ranson godis i. Er pappa kom sen och fikade med oss då han jobbat klart. Han har inte träffat Anna tidigare utan bara hört om henne så det var ju på tiden att de träffades.


Vi tog en liten tur till innan vi var tvungna att åka hem. Sköterskan från bvc ska komma på hembesök idag klockan tre och då gäller det ju att vi är hemma. Så Anna följde oss till parkeringen, där träffade vi ett annat par från föräldrar gruppen och fick lite information om de andra paren. Alla har fått barn utom ett par som de inte visste om de hade fått eller inte. Det är två pojkar och tre flickor hittills. Vi vinkade av Anna på parkeringen och hon skulle gå och klippa sig, hoppades i alla fall på att få en drop in tid.


Er mamma hann precis komma hem innan sköterskan kom. Er pappa var redan hemma. Hon hade med sig en våg så vi började med att väga Signe. Er mamma trodde hon skulle gå runt och kolla hur vi hade det. Om vi hade städat ordentligt men hon verkade bara bry sig om Signe. Hon vägde 3320 g och hade gått upp 95 g sen i förgår då vi vägde henne sist. Signe blev hungrig så jag ammade henne. Sköterskan kollade hur jag att och hur Signe åt. På sjukhuset fick jag lära mig att jag ska se till att hennes tunga är på rätt sida amningsnappen så hon suger på riktigt. Nu fick jag lära mig att jag måste kolla upp att hon sväljer. Det är kanske så att hon bara ligger där och myser och använder bröstet som napp. Så det är inte bara…


Vi pratade även om hur hennes föräldrar mår. Att det är en stor omställning att få ett litet barn. Er mamma berättade att Signe ofta äter hela nätterna och att jag egentligen skulle ha velat sova idag men då kom ju Anna Panna. Hade det varit en här i Östersund jag skulle träffa hade jag tackat nej men nu ses ju inte vi så ofta så då vill man inte missa det. Jag lovade sköterskan att både jag och er pappa ska sova så fort vi har möjlighet. Att vi ska följa Signes rytm. Det är inte så lätt för man har ju annat att göra också. Vi bygger ju hus… och så ska vi ha mat också. Det är ju extra viktigt för er mamma att jag äter ordentligt när Signe ska ha min mat.


Det kändes bra att detta möte var avklarat. Man vet ju inte vad de ska titta på då de kommer hit. Dessutom bor vi i en byggarbetsplats och det är ju varken rent eller ofarligt. Än så länge ligger ju Signe där vi lägger henne och förhoppningsvis är vi klara innan hon springer omkring här. Då ska vi ha alla farligheter i garaget där vi kan låsa.


Anna hade fått en klipp tid så hon blev fin i håret innan hon åkte vidare till Åre. Er mamma och pappa tog en lugn kväll så er mamma kunde ladda för en vaken natt.

Av Carina - 25 mars 2010 15:15

I natt var det jobbigt, jag grät hela tiden. Signe vill äta hela tiden och jag orkar inte. Lägger jag ner henne så slår hon upp de blå ögonen och börjar gråta. Det är bara att ta upp henne igen. Er pappa sover så gott men jag får väcka honom så han provar lägga henne. Det brukar gå bättre men det kan ta en timme. Då er pappa tar över somnar er mamma på två röda fast att er pappa sitter på min säng för att somna er syster. Så här trött tror jag aldrig att jag har varit.


För att er mamma ska få kunna få bada i fred så tog er pappa Signe med sig och körde och handlade. Er mamma tog ett varmt och välförtjänt bad och det var underbart att få ligga där utan att jag hörde er syster gråta på nedanvåningen. Då jag kom upp ur badet så längtade jag redan efter dem. Det räcker att jag är ifrån er syster en liten stund för att jag ska längta efter henne, hur ska det gå? Hon kan ju inte ha sin mamma springande bakefter sig hela livet.


De kom hem och er pappa skötte markservicen idag. Han lagade mat och han städade. Er mamma ammade er syster. Det händer inte annars så mycket här hemma. Vi har olika åsikter om när vi ska bygga. Er mamma tycker att vi ska vänta tills Signe har fått bättre rutiner för nu är vi alldeles för trötta. Er pappa vill bygga så vi kan bli klara någon gång. Det är lätt för honom som inte behöver sitta och mata er syster hela dagarna.

Av Carina - 24 mars 2010 15:00

Idag är det 30 år sedan er morbror Nicke dog. Tänk det känns som att det är i ett annat liv. Er mamma minns ju inte så mycket av att han har levt. Det är nog mest berättade historier jag minns och så lite annat. Jag var ju tolv år då och han skulle fylla tio. Då du Gabriel föddes pratade vi mycket om vilket som var bäst om man fick välja. Att man dör i magen eller då man är tio. Jag vet inte hur jag skulle ha stått ut om Signe skulle dö nu. Jag vet att man överlever men fy sjutton så illa man skulle må.


Er mamma funderar ju ofta hur det skulle vara om er morbror fått leva. Jag funderar ännu oftare på hur det skulle ha varit om ni pojkar fått leva. Hur skulle det vara att ha tre små barn här på vårt bygge. Så trötta som vi är nu med ett hur skulle det vara med tre? Kanske hade vi haft lite mer rutin. Kanske hade vi varit längre fram i bygget. Vi skulle ju ha haft mer hjälp om du hade levt Gabriel men nu gjorde vi allt själv som terapi.


Idag var vi på bvc och vägde Signe en extra gång. Det var ingen vanlig kontroll utan det var mest för vår skull. Sköterskan ska ju komma på fredag till oss som första besök. Vi kunde få komma idag mellan doktor besöken. Vi gick in och vägde henne och sköterskan var nöjd med vikten så vi åkte vidare.


Vi skulle handla en spegel som vi kan ha i bilen så vi ser Signe. Hon sitter ju bak, det är ju säkrare men framför allt är det för att vi skulle ju ha två och då fick de inte plats fram. Det är lite jobbigt att ha henne bak men man vänjer väl sig. Det blir i alla fall bättre med en spegel. Så jag köpte det och så köpte jag en amningskudde. De har så dålig service på Barnens Hus. När man frågar efter något säger de, ja där ligger det. Man få gissa själv vilken som är bäst. Jag köpte även små tunna filtar som vi kan ha runt Signe då hon ska sova. Fick ju det tipset av en sköterska på neonatal. Om vi lindar in henne i en tunn filt blir det inte kallt då man lägger ner henne i sängen.


Vi skulle ha åkt till minneslunden och tänt ljus men det glömde vi. Nu är det inte mycket vi har kvar i huvudet. Vi måste skriva upp allt, jag minns inget. Sköterskan frågade hur ofta hon åt, inte vet jag? Kan kolla i tv tablån för jag kommer kanske ihåg vilka tv program jag ser på. Men klockslagen minns jag inte även om jag försöker.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards