Alla inlägg den 19 januari 2015

Av Carina - 19 januari 2015 11:16

Nu har jullovet tagit slut. Vi har haft ett mycket långt jullov denna gång. Jag har ju haft semester sen i början av december. Barnen har varit på förskolan vissa dagar ändå för de vill ju vara där. De tycker det är trist med bara jullov. Så i tisdags började de förskolan och jag jobbet. Det var bra för oss alla att komma tillbaka igen, barnen har längtat efter förskolan. För mig var det rakt ut i hetluften då min kollega var på utbildning.

Jag har hela tiden sagt att det är fel på min hjärna. Nu blev det tydligare. Jag har inte alls samma minne men det har åtminstone blivit bättre. I början kunde jag ju nästan glömma barnen. Något annat jag märkt på jobbet är att jag blir så tveksam till att ta beslut. Det är ju mitt jobb och det kan jag göra i vanliga fall men nu skickar jag dem hellre till min kollega. Jag hoppas verkligen att det släpper snart. Kanske det blir bättre då jag börjar jobba 50 %. Jag känner mig så osäker på mig själv ibland. Det gäller inte bara på jobbet utan också hemma.

På torsdagen åkte jag och hämtade barnen på dagis. Ska försöka göra det nu i fortsättningen. Vi är ju inte på förskolan så ofta så det vore bra om vi var där då och då. Denna termin är det fler barn som vill ha skjuts och så länge vi inte jobbar så mycket så kör vi våra barn själva. Nu hoppas vi på isväg för då går det snabbare och man kan vara lite mer flexibel.

Signe och jag provade skidor en kväll. Thomas hade kört upp med skotern så vi kunde köra lite. Det ha kommit mycket snö, nästan en halv meter men det var bara fluffsnö. Nu har det sjunkit ihop och är max 15 cm men det är bättre för då håller den bättre. Signe fick prova sina nya skidor och pjäxor. Nu kan hon lära sig att ta av och på skidorna själv. Hennes dagis kompis har sådana skidor på förskolan och det vill Signe också ha. Även jag provade mina skidor och det kändes bra. Jag hoppas få köra lite skidor i vinter.

I fredags jobbade jag medan resten av familjen var hemma. De var ute och åkte pulka och skidor. Thomas har under veckan fixat elen i garderoben på loftet och börjat med bastun. Vi var hos banken i torsdags och sen var vi på lite shopping. Annars har jag inte gjort så mycket nytta denna vecka. Jag har vilat mig i form!

I lördags körde vi till Sundsvall för att köpa bil. En orange Cross Polo, Thomas ska lämnat tillbaka sin Volvo senast den sista februari. Han har letat bil som om vi var utan och tillslut fick han köpa… men då lämnar vi igen Volvon redan nu i månadsskiftet. Vi valde att ha en billig bil i drift som ändå är ganska ny med antisladd och nyckelavstängning på airbagen fram. Denna bil kommer att gå mellan hemmet, färjan och stan så vi kommer inte att köra mer än i 80 km/h. det är ju mest 40 och 60 för oss in till stan. Jag tyckte färgen var häftig! Den syns i alla fall.

Vi attack handlade lite på IKEA. Vi hade inte så mycket tid, vi åt först lunch där och sen skulle vi handla lite tyg för att klä om fler stolar och sy kuddar. Vi har lovat Signe nytt täcke, kudde och påslakan då hon faktiskt har en vuxensäng men täcke till spjälsäng. Hon har tidigare inte använt täcke men nu gör hon det och då behöver hon ett ritkigt. Hon fick nu själv välja påslakan. En stolt tjej som ska: mamma vilka får jag välja mellan? Det var ju hundra sorter där men jag sa du får välja vilken du vill och hon valde stolt ut et t färgglatt.

Åkte sen in till Sundsvall och gick på bio. Vi hade fyra fribiljetter kvar och de går ut på onsdag. Den enda chansen att använda dem var idag. Så vi såg på Paddington. Den var rolig för oss vuxna och Signe gillade också den men tyckte den var lite läskig men Irma och Elvira hade nog hellre sett Alfons. De var nog nöjda med popcorn och dricka. Det var lite nostalgiskt att komma tillbaka till bion i Sundsvall. Här var jag och Thomas flera gånger då vi precis träffats. Man kunde köpa biomeny och då åt man på puben sidan om. Jag var gravid några gånger vi var där och då åt jag ju inget, det kändes lite pinsamt. Vi visade även upp Signe första gången för Inga-Britt tror jag!

Vi åkte sen tillbaka till IKEA igen och åt middag. Handlade lite presenter till Moa som vi ska på kalas hos imorgon. Signe och jag hann in en snabbis till Birsta och hon fick handla tallrikar, muggar och servetter till hennes kalas. Nu kommer vi ju inte att hänga i Sundsvall lika mycket längre. Vi åkte sen hem. Vi stannade på vårt vanliga ställe och fikade och sen sov barnen gott i baksätet. De är så duktiga våra tjejer. De åker nästan 50 mil för att få hämta en bil till pappa. For runt och fick ju även se lite bio. De är nöjda över att få följa med. Elvira frågar varje morgon: mamma vart ska vi åka idag? hon blir väldigt besviken om vi bara ska vara hemma.

På kvällen bokade jag stuga för oss i Järvsö. Vi ska dit med Ann-Catrin, Rickard och Elin och Anna, Pernilla, Alice och Ingrid. Det ska bli riktigt kul. Dessutom bor ju Maggan där som förhoppningsvis kommer. Det är tre stugor som ligger för sig själv 200 meter från norrliften som var så mycket billigare än de som ligger i området. De har ju byggt otroligt mycket där de sista åren. Jag tror inte jag kommer att känna igen mig riktigt. De har ett jättefint barnområde som bara har blivit bättre.

På söndagen höll vi oss hemma. Det var skotertur på gång i byn men jag kände att det var skönt att vara hemma. Vi gick ut och jag åkte skidor i en halvtimme. Det var ju inga vidare spår men det var skönt att komma ut och att få åka skidor. Åkte på sjön och det var soligt och underbart, njöt av fulla drag. Vi åt lunch ute och även barnen åkte skidor och pulka. Thomas har gjort en liten ramp så de får bättre fart. Vi har ju inte direkt någon backe men än så länge är barnen nöjda. De åker och drar upp pulkan själv sen. Snowracern fick inte så bra fart, det är nog underlaget som inte är så bra. Irma blir lätt trött och gnällig, inget undantag idag så jag skickade in henne och Elvira. Får de bara hjälp med stövlarna tar de av sig all kläder själv. Signe ville vara ute och åka mer skidor. Hon längtar så tills på lördag då hon ska få börja skidskola (slalom). Det vill ju även Irma och Elvira men de är för små och vi ska åka med dem så de också lär sig så småningom.

Vi hann vila oss lite och sen äntligen skulle vi klä oss för att Irma och Elvira var bjudna på kalas till Moa, deras bästa kompis. Irma har längtat länge, hon fick en ny klänning i helgen som hon ville ha idag och varje dag har hon frågat om hon skulle få ha klänningen. Vi har ärvt en Madicken klänning men hade bara en. Tänkte sälja den men nu hittade jag en till på rea som Irma ville ha. Mamma, där är ett tomte band på den (ett rött band runt livet som var knutit med en rosett längst fram). Irma berättade för Elvira att hon hade en Madicken klänning och Elvira hade en Lisabet klänning. Vi åkte dit hela familjen. Tjejerna var så stolta, det är deras första egna kalas de få gå på som Signe inte är bjuden på. Nu följde hela familjen med men de fyra kalastjejerna satt vid ett eget bord. De kände sig så stora och fina där de satt. Underbart att se!

Då vi kom hem åt vi middag och det blev sent. Vi skippade Bolibompa och istället kraschade vi pepparkakshuset. Jag hade limmat ihop det bra för de hade svårt att få loss det. De var nöjda att få äta, mest linserna. Därefter blev det pyjamas och läggning. Trots vi var ute i god tid så tog det tid för Elvira att somna. Jag var också helt slut men satt en stund vid tv innan vi la oss. Det kändes speciellt bra att jag varit ute och åkt skidor. Thomas har lovat göra en spårmaskin så han kan göra skidspår med skotern. Jag har planer på att åka skridskor inne i stan i veckan. De spolar upp en rink på campus. Nu kan man ju inte åka på sjön.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards