Alla inlägg den 20 juli 2015

Av Carina - 20 juli 2015 15:30

Vi har varit på minisemester. Vi hade bestämt att vi skulle åka till Tännforsen med Anna och Pernilla på söndagen. Vi tänkte även åka på ett ställe tills om ligger nära Storlien. Så på lördagskvällen sa jag till Thomas då jag höll på att lägga barnen att undra om vi inte skulle ta med husvagnen. Då kunde vi stanna en natt till och åka till Åreskutan.

Thomas behövde inte fundera så länge innan vi bestämde oss. Då var klockan halv tio och det skulle förbereda lite innan färd. Thomas fick gå ut och fixa lite och jag packade lite kläder då barnen somnat.

Vi fick ställa klockan tidigt, vi är inte så vana vid nu när vi har sommarlov. Vi kom iväg vid nio tiden lite sent men så fick det bli. Jag hade gjort lite frukost som vi hade med oss. Våra barn är inga frukostbarn hemma och de är vana vid att vänta 1½ timme innan de får frukost i vanliga fall då de är på dagis. Vi stannade i Mattmar och åt frukost i bilen.

Jag ringde till Tännforsen och undrade om man kunde komma upp dit med husvagn. Det gick bra och vi kunde även stå där över natten och även få el för en billig peng. Så vi körde upp dit och hade bestämt oss för att stanna där. Vi kollade rastplatsen i Åre men den var inte så kul så detta blev ett bättre alternativ. Det kostade 120 med el så det var riktigt prisvärt.

Anna och Pernilla var redan på plats och då vi parkerat husvagnen gick vi iväg för att kolla Tännforsen. Det blev mycket kort tagna, det är ju otroligt vackert. Tog lite familjebilder också. Det var inte helt lätt terräng att gå i, mycket upp och nedför. Det är lite skrämmande att ha barnen där men de fick hålla oss i händerna. Är kanske lite väl rädd för att det ska hända något.

Då vi var nöjda med forsen gick vi upp och åt lunch. Vi handlade också lite i deras shop, hittade ett nytt glasögonfodral som mamma letat efter i ett år eller två. Ringde och kollade om det var rätt sort och det var det nog så vi köpte ett.

När vi var nöjda åkte vi vidare till Handöl. Det är nästan i Norge. Det var mycket folk, tydligen lyckades vi träffa självaste Handölsdagen. Så vi gick först och tittade på en fors, får inte nog av dem idag. Det fanns en häftig hängbro man kunde gå över. Det var lite läskigt och spännande att gå över. Elvira höll mig hårt i handen då vi gick över. Då vi kom över kunde man gå upp till en utsiktsplats men det var längre än vad vi trodde, vi gick och vi gick. Till slut skickade vi Anna och Thomas som spioner och de hittade den och vi gick upp dit allesammans. Det var en häftig utsikt men myggig… vi tog lite kort och knatade ner igen och över bron igen. Det är så häftigt med vattenfall, man blir lätt fascinerad och vill ta kort hela tiden.

Vi gick tillbaka till kaféet och beställde fika. Då kom regnet… vi hade tur som hann in. Det var otroligt goda hembakta bullar. Vi satt kvar en stund innan vi åkte vidare. Anna och Pernilla åkte hem och vi åkte mot Norge. Vi hade glömt taco kryddor och behövde handla. Det var lite roligare att åka och kolla Storlien istället för Duved. Så vi körde dit och då vi ändå var där så körde vi in i Norge. Det gillar jag!

Det var spännande att gå in på coop i Storlien. Det första som stod i affären var öl, läsk och chips i mängder. Det var ett helt annat upplägg på affären där en på vanliga coop. Jag handlade några saker men norrmännen som var där hade kundvagnarna proppfulla så man fick ju vänta lite på sin tur.

Det regnade hela vägen tillbaka till Tännforsen. Det var fortfarande öppet där så det var lite folk. Vi lagade mat direkt och åt. Barnen var fulla i energi men det regnade ute så vi gick inte ut. Istället satte vi på tv fast vi bestämt att vi inte skulle göra det. Jag var helt slut så jag somnade nästan en sväng efter maten. Jag började läsa i Kristian Gidlunds bok I kroppen min. Det var lite tankar där som lika gärna varit skrivna av mig. Undra just om det är samma för alla cancersjuka? Känner igen mycket även från Ung cancer.


Dagen efter blev det frukost i husvagnen. Magen var inte helt bra och jag fick rusa till toa två gånger och det höll på att gå illa. Jag tänkte häromdagen att jag hade gått in i en ny bajsfas men så är det kanske inte! Det är dock oftast morgonen som är värst och det är ju bra för då är jag ju alltid hemma. Ibland blir det dock även akututryckningar även på andra tider men morgonen är värst.  Vi gick sen på en ny vandring längs Tännforsen. Nu visade sig att vi hade missat halva forsen igår. Vi började då på mitten, nu gick vi längs hela och då menar jag verkligen hela. Vi började på toppen och gick till botten och sen upp till toppen igen. Det var tufft för mig och min astma men jag gjorde det. Vi kopplade sen på husvagnen och åkte vidare till Åre. Vi gick upp mot kabinbanan och såg att det skulle vara +5 grader på toppen så vi tog med jacka, fleece och mössa. Vi hade behövt vantar och täckbyxor också. Vi fick bra platser i kabinen och såg ut över Åresjön och fjällen på vägen upp. Barnen gillade att åka här och denna gång var även Irma med på noterna. Vi började med att äta lunch och det var en ekologisk restaurang med god prisvärd mat. Då vi ätit började vi vår vandring mot toppen. Det var brantare, kallare, blåsigare, längre och jobbigare än vad jag trott. Jag och Elvira gick tillsammans och vi vände oss om hela tiden och kom på efterkälke. Signe nästan flög upp. Jag var nära att ge upp efter två tredjedelar för det kändes inte som vi kom närmare målet. Vi tog oss en choklad paus och fick då lite välbehövlig energi. Till slut nådde vi toppstugan och vi var stolta och genomfrusna.

Vi gick in i stugan och köpte lite fika och värmde oss. Vi satt där en stund men sen gick vi upp på platån och tog lite kort innan vi tog den lättare vägen ner. Jag är glad över att vi inte tog den upp för den var lite mer som en motorväg men det kändes tryggt att gå ner där. Barnen var så duktiga och jag blir riktigt stolt över dem. Att de gick upp och ner utan större klagomål.

Vi tog inte den första kabinen ner utan vi väntade till nästa. Det var fullt och vi hade fått stått i mitten och det är inte roligt så vi väntade i 20 minuter till nästa. Den blev inte så lång väntan för de hade många som ville ner och körde då de fyllt en kabin. Vi hade samma bra platser på vägen ner och det var lite läskigt att åka där.

Vi stannade och fikade på parkeringen innan vi åkte till Åre choklad. Barnen fick välja var sin chokladsort som vi kan äta på lördagarna nu några veckor framöver. Det blev även ett stopp i Järpen på Lundhags men hittade inget kul så vi körde hem.

Då vi kom hem åt vi lite reste och barnen lekte för fullt i trädgården och vi satte oss ute i solen och drack kaffe och te. Jag tog ett efterlängtat bad och barnen var svåra att få i säng.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards