Alla inlägg under maj 2008

Av Carina - 16 maj 2008 10:03

Idag skulle vi sova utan att ställa klockan men vi vaknade ju tidigt, eller din pappa vaknade tidigt men vi gick ju och la oss tidigt så det var väl inte så konstigt. Då din pappa varit ner på toaletten frågade jag om han släppt ut katterna men han sa att de inte ville gå ut. Vill inte Pricken gå ut så är det något galet och det var det. Det snöar, sa din pappa! Snöar? Jag var tvungen att gå upp och kolla och minsann så snöade det rejält och det låg en dm på marken. Vilken chock! Det är ändå den 16 maj!

 

Gick upp strax efter åtta och åt frukost. Idag skulle vi först åka och handla lister och galler till ventilerna. Dessutom var vi tvungna att låna såg igen. Vi hade inte en tanke på verktyg förrän idag. Men vi är väl båda två förvirrade mer eller mindre, och det har varit mycket denna vecka. Vi räknade ut hur mycket vi behövde och sen gick vi ut och sopade bilen. Körde först och slängde massa på återvinning och kläder som skulle till insamling. Åkte vidare för att låna såg och sen till brädgården.

 

Då vi kom hem upptäckte vi att vi glömt att köpa en list… så din mamma fick åka en gång till. Men innan dess ringde Helena och vi pratade en stund och sen åt vi lunch. Därefter åkte din mamma iväg till brädgården igen, och till apoteket. Postade brevet till försäkringskassan och så tittade jag in till tandläkaren men de verkade inte ha öppet. Då jag kom hem ringde jag till dem men det var stängt pga utbildning och jag har ju haft tandvärk sen jag drog ut tanden och äter Ipren för det men hoppas de går över annars får jag gå dit på måndag.

 

Idag har vi målat alla listor som var kvar, satt upp dem, spacklat i ena rummet och målat garderobs dörrar. Din pappa har ju även jobbat på sitt vanliga jobb så han hade inte hela dagen på sig.

 

Jag känner att mitt tålamod verkligen har tagit semester. Idag blev jag arg på din pappa när han inte kunde hjälpa mig när jag behövde utan jag fick vänta och jag klarar inte det. Tårarna är nära och jag blir arg på mig själv för att så viktigt är det inte men det går inte att hindra.

 

På eftermiddagen ringde de från kyrkan och sa att de väntat på att jag skulle höra av mig. Gabriel hade kommit till dem från Umeå. Men det hade inte stått någon anhörig utan bara gossebarn Dahl. Så de fick forska lite så de hittade mig, till slut hade någon på patologen i Lycksele meddelat mitt personnummer och de hittade mig. Han blev kremerad den 16 april och sen dess har de väntat på att jag skulle höra av mig. Man sa till mig att de skulle höra av sig till mig så jag har ju gått och varit oroligt för att han hade kommit bort. Vågade inte ringa till kyrkan för tänk om han var försvunnen. Så när han ringde idag så blev jag så glad, en sten lättade från mitt hjärta. Samtidigt kändes det hemskt att du lilla älskade Gabriel är bränd och du ligger i en urna. Du skulle ju ha varit här och hållit dina föräldrar vakna om nätterna och sysselsatta på dagarna med annat än renovering.

 

När jag lagt på blev jag ledsen och när din pappa kom och kramade om mig så kom tårarna. Har ju varit nedstämd nu några dagar och även idag då jag tappade tålamodet och så nu detta. Men det är skönt att krypa in i din pappas varma famn, stod och kramades länge och sen fikade vi och sen kramades vi igen. Varje gång jag kröp in i din pappas famn grät jag.

 

Pratade med Anna, vi har lite sängkläder över som de ska få. De andra ska vi skänka till mitt jobb så det kan bli mattrasor. Jag hade fått mail av Anna om att motion är bra för depression så det är väl bara att ut och gå så jag blir piggare snart igen. Vi försöker ju röra på oss men när det är vinter ute blir man inte så lockad av att gå ut. Men vi rör ju mycket på oss när vi renoverar.

Din mammas chef ringde och vi pratade en stund. Det känns fortfarande tufft för mig att åka till Bollnäs men nu har jag ju pratat lite med Inga-Britt om att komma och bada. Sa till chefen att jag är sjukskriven till sista juni och vi ska kanske göra någon rehab men det får bli senare. Vi ska kanske träffas sen då jag varit på Hamrelund en gång.

 

Vi fortsatte och jobba och sen lagade din pappa köttfärssås och din mamma fixade spagetti och sallad. Vi åt och det smakade mycket bra. Satte oss en liten stund innan vi började jobba igen. Jobbade på tills klockan blev åtta, då vill din mamma kolla på Så ska det låta. Din pappa hoppade in i duschen och din mamma skrev här.

Då han kom upp så satte han på kaffe som din mamma hade förberett och vi fikade. Din pappa ringde en kompis och din mamma fortsatte att skriva.

 

Efter att vi duschat så klippte din mamma din pappa. Han hade köpt en hårklippningsmaskin och nu vågade han sätta den i din mammas händer. Vi provade på högsta längden och det blev bra, men det tog lite tid innan man fick in snitsen men oj vad snygg han är nu!

 

Somnade som stockar då vi var helt slut efter arbetsdag. Jag blir ju också tröttare då jag gråter och sen gör ju vintervädret sitt till.

 
Av Carina - 16 maj 2008 09:23

Jag har fått lite undringar om hur det går med vårt hus, vad det är för något hus och andra frågor angående huset. Vi har en egen blogg för husbygget som ni kan gå in på. Men ha lite tålamod för det dröjer lite till innan vi startar den på riktigt. Det kommer dock att komma in lite mer om hur tomten ser ut och planritningar, men arbetet börjar ju inte förrän i slutet av maj eller början av juni.

http://jonsson-dahl.bloggagratis.se

Av Carina - 15 maj 2008 20:34

Vaknade av att din pappa kröp in till mig, han hade vaknat innan klockan ringde och legat och funderat att tag innan han väckte din mamma. Vi skulle väga oss idag igen för vi glömde skriva upp procenten i fett, vatten och muskler. Det är en avancerad vikttävling vi har. Man är ju alltid lite nervös om man gått upp eller ner, det är som att gå igenom tullen. Nu var det ju så trevligt att vi vägde mindre idag än igår så nu har din pappa går ner 1.7 kg och din mamma 1.4 kg så det går ju åt rätt håll.

 

Då din pappa åkte till jobbet gick din mamma upp och sov en stund till, men sen ringer din pappa och ser till att jag kommer upp. Åt en macka och drack lite te innan jag tog tag i gräsklipparen igen… Försökte komma undan genom att hitta på annat att göra men tänkte det är lika bra att ta tjuren vid hornen direkt. Det är ju inte lika kallt nu längre så jag klippte i t-shirt, man blir ju varm av att klippa och sen sken ju solen.

Det gick bättre med uppsamlare men nu var gräset blött så det fastnade i klipparen några gånger. Inte heller var det så lätt att hälla gräset i sopsäckar. Men jag klippte i alla fall en rejäl bit innan jag gick in.

 

Skrev färdig och la ut flera dagar på bloggen. Det är så lätt att komma efter. Kollade mail och sen började jag laga lunch. Hittade en soppa i skafferiet och det innehåll delvis härdat fett! Sånt ska vi inte äta men… Nu har jag gjort det i alla fall.

När jag satt och åt så kom tårarna, vet inte varför med tänkte på hur sommaren skulle ha varit och som den nu inte blir. Jag tycker att jag börjar bli mer känslig för barn nu mer. Idag reagerade jag på att grannens barn skrek och inte ville sova. Igår reagerade jag på Ian och fick även lite tårar i ögonen då jag matade Simone. Jag har inte reagerat på barn innan utan det har gått bra.

Jag är nog lite känslig idag, vet inte varför men då jag satt och väntade på att doktorn skulle ringa så var tårarna på väg flera gånger. Tänkte inte på något speciellt utan de bara kom. En del tankar kom sen till vilka underbara människor jag har i min närhet. Vilket stöd vi har fått och så många vackra tankar och ord som kommer till oss.

 

Jag satt och väntade på att doktorn skulle ringa, tårarna rann. Hon skulle ringa mellan 13-14 men när hon inte hade ringt och klockan var fem över kom tårarna igen. Fast att jag visste att hon kanske inte ringde förrän närmare två så ville jag att hon skulle ringa till mig först. Till slut ringde hon tjugo i och då tryckte jag för mycket på telefonen och hon försvann. Då blev det riktig gråt. När klockan sen var fem över och hon fortfarande inte hade ringt ringde jag till hälsocentralen och de skulle säga till henne att jag var vid telefonen. Då ringde hon igen och hon hade naturligtvis tänkt ringa mig men hade varit ringt till andra och hon hade provat igen men då hade telefonsvararen gått in.

 

Pratade med henne en stund och berättade då att jag varit lite extra nedstämd i några dagar och lättrörd. Har hela veckan varit extra trött och att jag sover sämre nu, drömmer hela tiden och vaknar ofta. Hon sa att jag har två kriser, den ena att inte du Gabriel fick leva och sen att hela min framtidsplanering gick i kras. Att det är två faktorer som gör att jag mår dåligt. Jag berättade också lite om att jag har svårt men ansvar och beslut. Mitt tålamod är ju helt borta och jag har ju fortfarande inte varit i Bollnäs. Din pappa och jag stannade där och åt på Max en dag och då satt jag med hjärtat i halsgropen hela tiden.

Jag grät medan jag pratade med doktorn men det kändes mycket bättre sen jag lagt på. Ett av mitt tunga komihåg var uträttade. Har hela veckan tänk på att jag inte fick missa när hon skulle ringa.

 

Gick ut och fortsatte att klippa gräsmattan. Din pappa kom hem och jag gick ut för att möta honom, jag längtar jämt efter honom och blir alltid så glad när jag ser honom. Vi gick in för att fika och sen när vi fikat färdig skulle han fixa något på nätet och då blev jag så där rastlös och otålig för jag ville att han skulle hjälpa mig här och nu, inte sen. Det är svårt att få i gräsklippet i säcken då den är halvfull och behövde hjälp. Till slut blev jag nästan arg och då visste inte han att jag behövde hans hjälp. Men vi gick ut och gjorde det och sen klippte jag färdigt gräsmattan och gick sen in och fixade mat. Det skulle bli lite rester och färdigmat. Dammsugade lite där nere som jag smutsat ner och sen kallade jag in din pappa.

 

Då vi packat färdigt släpet och bilen åkte vi iväg. Först åkte vi till tippen och sen till Ica. Handlade så vi skulle klara oss hela helgen och så tankade vi bilen också innan vi körde söderut.

 

Då vi var i affären ringde prästen från Sunne församling, dit vi ska flytta. Jag sa att hon kunde få ringa lite senare då vi var på väg och det gjorde hon. Jag hade skickat ett mail till henne och frågat lite angående begravningen av dig Gabriel. Hon frågade lite om vad som hade hänt och jag berättade från början. Hon hade själv inte varit med om att ha en begravning för ett barn som inte levt så hon hade kollat upp lite om hur man gör. Man behöver inte ha en traditionell begravning utan man kan göra lite som man själv vill. Men hur vill man ha det då? Det är ju inte så lätt, men hon sa att man kunde välja musik själv, kan läsa dikter eller något annat. Det är mer upp till en själv och man behöver inte följa den vanliga ritualen. Så det får vi väl tänka på.

De har alltid sina begravningar på fredagar kl 13.00 men man kunde kanske ändra eftersom att det är ett speciellt tillfälle. Vi hade kanske tänk att ha begravningen den 21 juli och det är en måndag och det är hennes första semesterdag så då blir det kyrkoherden som får göra det och hon skulle kolla med honom vad han säger. Så hon skulle återkomma till mig igen.

 

Det kändes bra att prata med henne, hon kollade om vi hade någon vi kunde prata med. Verkade bry sig mycket om oss. Vi pratade också om att vi ville att han skulle ligga på minneslunden och hon sa att den var jättefin. Vi har ju bara varit där och kollat när det var fullt med snö men vi få kolla igen när vi kommer till Östersund nästa gång.

 

När vi kom hem så fikade vi lite när vi tömt bilen och gått igenom posten. Jag hade fått en tid till gynekologen och det känns bra. Hade även fått från försäkringskassan, jag ska ansöka om att få sjukpenning. Ska skicka in det imorgon så det blir klart.

 

Vi var helt slut så vi gick och la oss redan halv tio men somnade som stockar direkt. Katterna var ju glada över att se oss men de lät oss somna tidigt.

Av Carina - 14 maj 2008 11:42

Drömde mycket i natt, bland annat en mardröm. Jag drömde att jag var jagad av en mördare, och det var inte bara jag utan vi var några stycken. Så när jag vaknade fick jag verkligen fundera på något annat innan jag kunde somna om igen för det kom tillbaka hela tiden. När klockan ringde var jag i en annan dröm men den var en vanlig dröm.

 

Din pappa kröp intill mig och det var härligt. Han skulle ju upp på jobbet och idag skulle vi väga oss. Vi har ju en vikttävling som vi inte varit så seriösa med men den sista tiden har vi ju blivit mycket bättre. Så det var bara att hoppa upp. Din pappa hade gått ner 0.8 kg och blivit 2 cm smalare i midjan och din mamma hade gått ner 0.7 kg och blivit 1 cm smalare i midjan. Det känns inte riktigt rätt eftersom att byxorna som jag köpte då din moster var här i Sundsvall med din mamma, sitter inte alls lika tight längre men jag har kanske fått mer muskler? Har ju faktiskt rört mig mer nu.

 

Gick ner och åt frukost med din pappa. Åt gröt och var nyttig. Vi bestämde att jag skulle vara kvar en dag till så vi kunde åka till IKEA ikväll och handla täcke till husvagnen. Då din pappa körde till jobbet gick din mamma och la sig igen, är så otroligt trött om dagarna. Jag har väl inte samma krafter som förut och björken gör väl sitt till. Sov en timme eller så och sen låg jag kvar och tittade lite på tv. Din pappa ringde och meddelade när han skulle komma hem idag. Då gick jag upp och kollade vågen en gång till och då hade jag gått ner ytterligare några hekto men det räknas väl inte…

 

Satte mig vid datorn en stund, kollade mail och gick in på banken. Vårt handpenningslån hade ändrats, skulle betalas nu med ränta… Det var ju räntefritt? Försökte ringa din pappa men han pratade bara i telefon så jag mailade honom och frågade. Fikade på lite te och mackor innan jag skulle gå ut och klippa gräset. Din pappa ringde och sa att han skulle kolla det med banken.

 

Gick ut och klippte gräset. Jävla gräsklippare… jag är ovän med din pappas gräsklippare. Nu stannade den hela tiden, det är nog för lågt ställt. Så fort det var mossa i gräsmattan fylldes den och stannade och det är mycket mossa i gräsmattan! Det började dessutom regna så efter nästan halva gräsmattan gick jag in och åt lunch.

 

När jag ätit ringde jag till din moster. Det var längesedan jag pratade med henne. Din kusin Ian var i bakgrunden och när jag hörde honom kom nästan tårarna. Jag skulle ju också ha haft en liten kille som höll mig sysselsatt om dagarna. Så brukar jag inte känna så jag blev lite förvånad över min reaktion.

Din lille kusin har ju slutat med sin medicin nu så nu får vi se vad han lider av. Ska göra undersökningar i slutet av maj och vi får ju hoppas att han är frisk och inte behöver ha medicinerna längre.

Pratade lite med din moster om kost och motion. Jag blev ju lite besviken på att jag inte gått ner mer i vikt eftersom att jag märker att jag minskat i omfång genom byxorna. Din moster gick ju upp i vikt då hon var uppe hos din mamma och fikade hela dagarna men nu har hon tappat dem igen.

 

Hann fika lite te innan din pappa kom hem från jobbet och då åkte vi iväg direkt. Nu regnade det mera och när din pappa gick in i tråkiga affärer satt jag kvar i bilen. Rensade lite sms och skickade iväg några. Då vi kom ut på Birsta var det först husvagns tv och mikrovågsugn som skulle inhandlas. Vi var runt på lite olika ställen och tills slut hittade vi både tv och mikro. De kan ju inte vara så stora om de ska få plats där, sen är din pappa lite noggrann med bil, ljud och crisp funktion så vad som helst duger inte!

Vi var även och handlade lite blommor och kollade på fruktträd. Vi köpte två blå blommor som vi ska plantera vid ditt hjärta Gabriel. Din pappa fick vara med och bestämma vilka blommor vi skulle köpa.

Sen var det IKEA som gällde. Började med att äta och sen gick vi för inhandling. Idag hade vi inte tid med att provsitta vår soffa utan vi gick direkt på grejerna vi skulle handla. Vi skulle ha täcke och påslakan och efter lite velande och hittade vi två som passade oss båda. Vi utgick dels från pris men sen vill man inte att de ska se helt fula ut heller! Men vi enades och sen gick vi till kassorna.

 

Din mamma lovade fixa kaffe till din pappa när vi kom hem. Han är stressad nu för han ska göra prov imorgon och måste läsa, samtidigt som han vill kolla mikron och tv nu direkt ikväll.

 

Vi fikade och sen packade din mamma ner lite porslin till din farmor och det som vi ska ha i husvagnen och i stugan. Vi kommer ju inte att vara här så mycket mer men man kan ju inte ta allt med sig. Din pappa installerade tv och den fungerade bra, det var både dvd spelare i och så är det 12 volts uttag och det passar ju bra i husvagnen.

Din pappa gick upp och pluggade och din mamma kollade tv och skrev här.

 

Britt-Marie, en gammal jobbar kompis i Bollnäs ringde och det är alltid trevligt då folk hör av sig. Pratade lite om hur det är och hur det går med bygget i Östersund. Jag sa till henne att ibland tror man att man mår bra och skulle kunna var som vanlig igen men sen händer något och så faller man. Då sa hon att tänk bara när du varit hemma i några dagar och legat sjuk och sen känner man att man är frisk igen men så kommer man till jobbet och blir helt slut. Det är ju så att sköter man bara det man absolut behöver blir det tufft att göra mer. För min del är det inte fysiskt jobb som är ansträngande, inte lika ansträngande i alla fall. Utan det är det psykiska påfrestningarna som är värst, att ta beslut och ansvar. Även de mista beslut och små ansvarsområden gör att all kraft tar slut.

Jag håller ju på att älta flera gånger om dagen att doktorn ska ringa imorgon kl 13 bara för att jag inte ska glömma det. För dagarna för mig är likadana och då är det lätt att glömma bort och det vill jag inte med detta möte.

 

Din mamma gick upp och hittade din förtvivlande pappa där uppe, han läste på till tentan och det gick inte bra. Men vi gick och la oss istället då klockan var mycket och din pappa skulle upp på jobbet imorgon bitti. Vi bestämde att din mamma skulle stanna kvar och klippa din pappas gräsmatta imorgon trots att hon blir så arg på den. Så åker hon med honom hem till Ljusdal på kvällen då han lagat sin bil. Det känns alltid bättre att åka med honom istället för att komma hem själv. Vet att jag måste det i framtiden men det känns lätt att skjuta upp det. Men nästa vecka kommer jag att vara själv för annars kommer katterna att vara själva så länge.

  
Av Carina - 13 maj 2008 11:42

Drömde otroligt mycket inatt igen, fick sätta i en öronpropp för det var sådant liv där ute med lastbilarna. Men sov oroligt och var inte så sugen på att gå upp då klockan ringde.

Men hotell frukosten hägrade… Så det var inte så svårt att få upp mig. Din mamma gillar att bo på hotell mest för frukosten skull men din pappa sover hellre hemma. Vi åt, kanske för mycket men sen gick vi upp och packade och åkte iväg.

 

Din pappa skulle på jobbet och din mamma skulle hälsa på en kompis i Orrviken. Jag kom visserligen lite tidigt men hon har småbarn så hon är vaken i alla fall. Drack flera koppar te och pratade under förmiddagen. Hon har en sådan snäll och söt liten dotter så jag matade henne innan vi åkte.

 

Åkte in på stan för att äta lunch. Innan vi åt så gick vi i affärer, min kompis skulle byta kläder men då vi kom in där kunde inte din mamma låta bli att handla. Så nu har kusin Ian fått lite nya kläder. Ska skicka ner det till honom i slutet av veckan så han kan bli fin. Det var en blå mysdress och en vit tröja med röda stjärnor på.

Maten smakade bra och sen följde hon mig till kommunhuset. Dina föräldrar skulle på byggmöte med kommunen, som man måste ha innan man börjar bygga. Det var mycket teknik men han var ganska nöjd med oss. Vi skulle bara lämna in lite mer material till honom och sen var det bara att köra.

 

Vi körde om tomten hem igen och då träffade vi även den andra grannen även han en man på +60. Han verkade också trevlig, han ska bo sidan om oss. Vi stod där och pratade och fast att det var kallare idag var det inte varmt och det blåste idag med. Då vi gick ner på vår tomt upptäckte vi att det inte blåste alls lika mycket där nere och när deras hus blir färdigt på höjden så kommer det också att ha vinden. För det är ju mest nordanvinden som är kall och då blåser det inte så mycket hos oss. Närmsta grannen visade vart hans hus skulle stå för det var utstakat och vi visade hur vi skulle ha det. Innan vi åkte hem kom bonden vi köpt tomten av. Det är han som håller på att gräva och nu gav vi honom en plan på vart vårt hus ska stå så de inte ställer några elskåp eller nåt framför infarten. Äntligen fick vi sätta oss i den varma bilen och åka mot Sundsvall.

 

Då vi körde hem så pratade vi om dig Gabriel. Vi diskuterade ditt namn, att det känns helt rätt att du fick namnet Gabriel. Det var ju inget namn som vi hade tänkt välja, tvärtom för din pappa föreslog det en gång då vi pratade namn men då sa vi båda nej. Då vi var på sjukhuset och vi hade valt namnet Gabriel så försökte jag kolla med andra namn som vi hade lite på lut så passade inga av de namnen. Så hade du fått leva hade du inte fått namnet Gabriel men det känns jätte konstigt nu! För nu kan vi inte tänka oss något annat namn på dig vår älskade Gabriel.

 

Vi stannade i Bräcke och åt middag, fett och inte så gott. De tog dessutom 4 kr för ett glas vatten! Så vi drack mjölk för 8 kr istället, det kändes prisvärdare. Då vi kört en bit stannade vi och fikade, vi hade en termos med oss med fika.

 

Då vi kom hem så var klockan rätt så mycket, packade ur bilen och tittade på tv och sen gick vi och la oss. Innan vi somnade bestämde vi oss för att jag skulle stanna till torsdag för då kunde vi åka till IKEA imorgon kväll och handla till husvagnen. Jag vill gärna vara med då det görs och sen vill jag hellre stanna här med din pappa än att åka hem. Så jag lovade även att jag skulle klippa hans gräsmatta.

Av Carina - 12 maj 2008 11:41

Vaknade av väckarklockan men ett ryck. I natt har jag sovit som en stock, det var många nätter sedan jag sov en hel natt, men även denna har jag drömt mycket. Vi skulle åka till Östersund idag och därför var vi uppe tidigt. Jag hade inte packat heller igår för jag var så otroligt trött igår kväll så jag orkade inte. Mina gamla krafter är inte tillbaka, har ont lite överallt i kroppen och speciellt i axeln.

 

Gick upp och åt frukost som din pappa gjort färdig. Idag blev det gröt och surdegsbröd, nyttiga linjen.

Hittade inte mitt skärp, visserligen har jag fullt upp byxorna bättre nu mera men jag behöver likväl skärp. Anklagade din pappa i vanlig ordning men vad skulle han med det till… jodå vart hittade jag det, i hans byxor! Vad värre var vad att jag inte hittade mitt Gabriel smycke. Letade överallt, men det är ju stökigt hemma hos mig så det är ju inte så lätt. Men jag är noga med att ha det antingen i sovrummet eller så hänger jag det i hallen och nu fanns det ingenstans. Åt lite gröt men sen var jag uppe igen och letade. Blev jätteorolig för jag ville inte åka iväg utan det. Till slut hittade jag det i en låda i sovrummet, måste ha hängt med något klädesplagg och en sten sjönk från mitt hjärta.

 

Nu är det vinter igen! Det var 4 grader varmt då vi åkte norrut, men det var soligt och fint. Vi fikade utanför Åsarna, det tar ju ändå någon timme att köra upp.

 

Jag följde med din pappa tills hans jobb, hälsade på hans personal och sen åkte vi iväg till den gamla stationen för att kolla lite. Fick en guidad tur runt där och sen åkte vi och käkade lunch. Jag följde med din pappa tillbaka igen istället för att åka till stan själv. Fick då en guidad tur på den nya stationen och sen satte jag mig att skriva här för det har varit lite si och så med det i helgen.

Fikade med din pappa och personalen och sen ringde jag till Anna och pratade med henne. Hade ju lite tråkigt när jag satt där själv.

 

När din pappa slutade åkte vi till tomten för att kolla lite. Då träffade vi ena grann familjen, ett par i 60-årsålder. De hade börjat bygga nu och grunden höll på att grävas. Det var trevligt för mig att träffa dem, det har jag inte gjort innan. Gick runt lite på vår tomt och kollade vart vi kunde ha husvagnen. Det känns lite mer verkligt nu när man går här. De har grävt för el, vatten och fiber så nu händer det saker. Men det var kallt…vintern är tillbaka igen. Det blåste och det är ju ett blåshål kring Östersund, så man kan känna sig hemma igen.

 

När vi körde från tomten åkte vi och åt och sen köpte vi batteri till husvagnen.

Din pappa sa när vi körde att anledningen till att vi inte har rasat helt och hållet är ju för att vi dels har en grundtrygghet och sen har vi fått ett bra bemötande och förklaring i Lycksele. Hade vi inte varit trygga i oss själva, trygga med varandra och har många vänner och familj som stöttat oss hade vi inte varit där vi är idag. Då hade vi mått ännu sämre och vägen tillbaka hade varit mycket jobbigare. Nu känner man sig ganska bra men märker ju när det inte blir som man tänkt sig att man reagerar mycket snabbare och mer än vi skulle ha gjort innan du föddes.

 

På hotellet la vi oss i var sin säng med var sin dator. Din mamma försökte titta på tv men din pappa pratade i telefon så jag fick gissa lite vad de sa. Han planerade med sin morbror om när vi behöver hjälp i sommar.

Gick ner och fikade lite och sen när vi kom upp somnade vi. Din mamma var så otroligt trött, det tog verkligen på krafterna att jobba igår.

Av Carina - 11 maj 2008 11:40

Vaknade i natt av att det var så otroligt varmt, då låg jag på din pappas arm och han låg fortfarande kvar i min säng. Lyfte på huvudet så han skulle kunna ta bort armen men han var visst för trött för att flytta sig. Men till slut kröp han över till sin säng. Då upptäckte han att öronproppen var borta och vi fick leta efter den men hittade den inte men vi somnade om gott i alla fall. Vaknade tidigt men somnade som tur var om igen men vi gick upp strax efter 9, vi har ju lite att hinna med idag med.

Då vi gick ner för trappan kände vi båda två att vi använd några nya muskler igår, stela som kylskåp!

 

Din pappa gjorde som vanligt frukost och vi åt och sen satte sig din mamma vid datorn, kommer efter med skrivandet nu när vi jobbar så hårt. Din pappa började läsa läxan till på torsdag, boken byggregler. Han ska ju skriva prov då, men han kan redan så mycket att han inte behöver läsa så mycket.

 

Det var inte lika fint väder idag, man blir lätt bortskämd men det var ju ändå t-shirt väder. Din mamma upp och målade färdigt i rummet uppe. Det var bara lite smågöra kvar.

Igår var vi ju duktiga, din pappa satte alla lister i rummet uppe, gjorde ramen runt på altanen. Din mamma klippte hela gräsmattan och tömde uppsamlaren ett antal gånger, målade listerna i rummet uppe och tömde lite här och där. Tyvärr syns inte allt man gör men huvudsaken är ju att man själv märker det.

 

Idag satte din pappa igång med att göra trapporna på altanen, en upp till huset och en ner till gräsmattan. Han hjälpte din mamma att sätta in möblerna i rummet uppe så det blev i ordning. Det kom upp gardiner och så rensade jag lite i garderoberna som jag nu kom till. La även in all tvätt som legat och väntat på att komma in i skåpen.

 

Åt lunch och sen jobbade vi igen. Din mamma började måla listorna i hallen uppe, det blev mycket tejpande för det var just det jag slarvat med förra gången… Det är skönt när man kan bocka av rummen då de är färdiga.

 

Vi lagade middag tillsammans idag igen, nu blev det bräckt kassler, apelsin salsa och ris. Det var hur gott som helst!

Innan middagen ringde Mia och jag pratade med henne. Hon gav mig en ny syn på sorg, när jag säger att jag är rädd för att glömma och att det ibland känns som vanligt sa hon: hur har det varit när du har haft sorg över karlar? David tex., honom sörjde du jätte länge och var jätte ledsen länge. Det är ju helt sant, jämför man så får man ett annat perspektiv på sorgen. Det som jag ändå tycker är värst är att det känns som att jag inte har varit med om allt det här med dig Gabriel. Det känns så overkligt att det har hänt.

 

När vi ätit åkte din pappa iväg med sågarna till Micke. Jag trodde aldrig att han skulle komma hem igen, han fastnade i byggsnack och det förstod jag att han skulle göra. Jag rensade ut lite bland mina kläder i väntan på din pappa och när han kom gick vi ut och gick en runda. Den blev lite längre än vad vi tänkt för vi gick på nya vägar och det fanns många intressanta garage som din pappa ville titta på.

 

Innan vi somnade låg vi på spikmattorna igen och sen somnade vi som stockar! Vi skulle upp tidigt nästa dag och vi hade slitit hårt så våra kroppar var slut… Det märks att vi fyllt 40!

 
Av Carina - 10 maj 2008 20:29

Sov oroligt, vakande varannan timme och kollade på klockan. Drömmer så otroligt mycket om nätterna men jag minns inte mycket men jag vet att jag var mitt i något då jag vaknade och det är likadant då jag vaknar på natten.

Låg och pratade en stund innan vi gick upp, vi visste ju att vi hade mycket att göra så då var det extra lätt att ligga kvar. Men har svårt att kliva upp på morgonen, det är så mysigt att ligga kvar och kramas.

 

Det är ju sommar nu, det gick från vinter till sommar direkt och hoppade över våren. Men det är ju underbart att kunna gå ute i shorts och bikini överdel då man jobbar i trädgården. Vi skulle ju jobba ute idag så det var ju bra att det var fint väder.

 

Efter frukosten gick din mamma ut och tog tag i gräsklippningen, det är din mamma som står för gräsklippning både i Ljusdal och i Sundsvall. Nu fick jag klippa sakta för att jag hade multiklippen i men det gör ju inget i denna sommar värmen. Fick tömma uppsamlaren många gånger, många fler än vad jag trodde själv. Det tar sin lilla tid att klippa gräsmattan, jag har ju stor tomt.

När jag gick där och klippte kom tanken på mat upp, ingen av dina föräldrar tycker om att laga mat, är inte speciellt duktiga på det heller. Det blir ofta din mamma som får stå för maten fast att hon inte vill så nu tänkte jag att det skulle bli ändring på det. Vi äter ju gröt på helglunchen och det är ju lätt att fixa och då kan man göra sin egen gröt. Men middagen ska jag föreslå att vi lagar tillsammans.

 

Så jag gick upp till din pappa som satte lister i rummet uppe och föreslog min ide. Han nappade på det och då bestämde vi att så gör vi. Din pappa som har en matklocka inbyggd säger till när det är dags för att laga mat och sen lagar vi det tillsammans.

 

Efter lunchen var din pappa nästan färdig inomhus och sen kom han ut och började med altanen. Det ska bli en ram runt under altanen, så man inte ser in under. Han sågade och mätte och jag hjälpte honom sen att sätta upp dem men det gick fort. Din mamma krattade uppfarten, din mamma gör sånt som inte syns lika tydligt och det är lite retligt. Jag tvättade också hur många maskiner tvätt som helst, det har inte blivit av de sista veckorna och nu var det fullt i källaren. Det är ju skönt när man kan hänga ut tvätten.

 

Vi lagade mat tillsammans och nu hade din mamma hittat lite nya recept som vi ska prova så idag blir det kycklings kalops. Det är mycket trevligare att laga maten tillsammans och så blir din mamma inte lika sur när hon får hjälp. Maten blev god fast vi får nog ändra lite till nästa gång. Satt ute och åt och det är ju underbart!

 

Vi har inte tid att vila för mycket så vi var fort igång igen. Men vi hann med mycket under dagen så vi var rätt så nöjda när vi satte oss i tv soffan efter dusch och bad. Din pappa läste på lite av sin läxa och din mamma kollade på Körslaget.

 

Vi la oss tidigt men innan vi somnade låg vi en sväng på spikmattorna. Efter sådana hårda arbetsdagar och sommar värmen gör ju att man blir helt slut.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards