Direktlänk till inlägg 30 maj 2014

Ett större jordgubbsland

Av Carina - 30 maj 2014 21:48

Sovmorgon, det är det bästa som finns näst efter ett varmt bad. Thomas ställde klockan och gick upp för att åka till Byggmax och handla virke till vår lekställning som ska byggas. Signe kom ner och väckte mig halv nio och då hade hon redan väckt Irma och Elvira. Då känns det jobbigt att de fortfarande sover i sina spjälsängar och jag måste gå upp för att ta upp dem. Thomas kom en halvtimme senare och gjorde frukost åt oss. Vi åt ute men sen försvann solen… Det är lite dumt att trädgårdsmöbelsett ofta säljs i ett bord med fyra stolar då man är fem i familjen! Vi är en stol för lite på morgonsidan.

Jag tog tag i jordgubbslandet idag. Jag rensade det landet vi har idag och fick mängder med sticklingar över och även småplantor. Det tog tid att få rent i det lilla landet men sen gick det fort att sätta ner det i det stora landet. Nu har vi ökat vårt jordgubbsland med ca 200 % så jag hoppas på mycket jordgubbar, kanske inte i år men under senare år. Vi har också hunnit baka kakor, hallongrottor och kolakakor. Vi fikade i husvagnen och det är nästan så jag längtar att åka på en ny tur. Kanske hinner vi nästa helg. Vi gjorde också glass. Tar man och vispar 5 dl vispgrädde och blandar det med kondenserad mjölk. Därefter kan man smaksätta den hur man vill. Förra gången hade vi Daim kulor men det tyckte jag var för sött. Denna gång hade vi hallon i den ena och så hallon och lakritspulver i den andra och det var en höjdare. Thomas började med lekställningen och nu är grunden klar. Barnen var hos grannen och kollade på hönorna. Signe fick tillåtelse att gå dit och öppna dörren själv och mata hönorna. Hon var stolt som en tupp kan jag säga.

Imorgon ska Thomas fortsätta med lekställningen, om det nu inte regnar. Jag ska börja i nästa land. Vi ska sätta potatis och andra grönsaker i vårt land nedanför friggeboden. Det blir inte så mycket potatis i år då Thomas har slutat äta det och då vi har Linas matkasse får vi potatis där. Jag hittade inga frön till majrova och kålrot då jag var och letade i veckan. Det blir morötter, rödbeta och palsternacka och lök naturligtvis.

Var och hämtade posten och fick kallelsen till operationen. Jag fick egentligen en kallelse till ett besök på torsdag. Då ska jag träffa sköterskan, doktorn, en narkosläkare och en stomisköterska. Detta beräknas ta hela dagen. Innan dess ska jag ha tagit blodprover på hälsocentralen så det får jag göra på måndag. Jag vet inte när man ska hinna jobba… Där står att operationen är på måndagen den 9 juni och att jag får veta om jag blir inskriven på söndag eller måndag. Jag har berättat för barnen att jag ska opereras och ska ligga på sjukhus en vecka. De ska få följa med då jag skrivs in och sen får de komma hälsa på när jag har piggat på mig. Det är lika bra att vi är öppna med vad som händer med mig för barnen för de uppfattar så mycket mer än vad vi tror. Jag pratar med folk i telefon och då vi pratar med någon vi träffas och fast våra barn inte vet vad cancer är så uppfattar de ju på våra känslor att det är något som inte är bra.

Jag tänker ofta på vilka fina vänner jag har. Jag vet att jag har många hemma i Skåne som skulle ställa upp men det är inte så lätt då de är långt bort. Vissa av mina gamla vänner ringer och hör av sig och det uppskattar jag. Då jag är under sådana här omständigheter så ringer inte jag någon. Jag skriver här och kan tänka mig att skicka ett sms eller så men jag ringer mycket sällan någon. Denna gång ringde jag mamma då jag fått beskedet och det var den enda. Däremot blir jag glad då någon ringer mig eller hör av sig på annat sätt. Det jag upptäckt är att vi har så fina vänner här också, jag har på fått till mig flera som vill hjälpa oss nu i denna situation. Då jag ringde till dagis och berättade sa de direkt, vad kan vi hjälpa er med? Senare på kvällen ringde ordförande på dagis och beklagade för hela förskolan och ville också hjälpa till. Det känns ovärderligt!! Vi kommer ju kanske att behöva hjälp då jag blivit opererad. Jag vet ju inte hur jag blir efteråt och hur lång tid det tar att komma tillbaka till mitt gamla jag eller till ett piggare gamla jag…

Idag har jag vågat kolla lite på nätet och det var kanske inte så kul läsning. Nu har jag fler frågor till doktorn. Har det spridit sig till lymfkörtlarna så verkar det inte så lyckat. Jag undrar om jag är i stadie ett eller två. Där stod också att strålning minskade risker för återfall. Nu vet jag att man inte kan lita på nätet men ändå? Det var den vanligaste cancer formen efter prostata och bröstcancer och lite vanligare hos män än kvinnor. Jag ska nog börja skriva ner frågor redan nu som jag kan ta med mig nästa vecka. Jag känner fortfarande mig främmande med att jag har cancer. Det var lättare då jag kunde säga att det kanske är cancer men nu? Jag måste ju berätta för några att jag har cancer men det känns fel!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 5 februari 2022 16:42

Undra om jag skulle ta och uppta mitt bloggande igen. Jag har varit på gång några gånger men har inte kommit till skott. Tror att jag skulle må bättre av att skriva av mig här. Nu har det gått några år och vi har fått stora barn. Signe blir snart 1...

Av Carina - 3 april 2017 21:44

Ibland blir man extra glad över sina barn. Vi har ju ingen alls problematik med skärmtid i vår familj, förutom för mamman då… De kollar ju så klart på tv men använder inte varken telefon eller dator. Istället är våra barn gärna ute. Nu när det...

Av Carina - 2 april 2017 21:09

Imorgon ska jag på mammografi. Fy och usch, inte för att det är obehagligt utan för att jag är rädd. Jag är ju sällan sjuk knappt ens förkyld, fast jag har fått en släng nu för ovanlighetens skull. Har inga sjukdagar, knappt vab heller för den delen....

Av Carina - 21 mars 2017 22:00

Tänk att det är 9 år sen du föddes Gabriel, vårt efterlängtade barn. Jag hade längtat efter barn i många år och nu så äntligen skulle jag bli mamma och få mitt efterlängtade barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag fick mitt efterlängt...

Av Carina - 14 mars 2017 22:00

Det blev inte som jag tänkt mig men det blev bra ändå Nu har vi haft en veckas sportlov. Signes första sportlov och vi andra fick hänga på. Vi har ju alltid varit beredda, trodde vi, på att Thomas skulle kunna få jobb och att våra lov skulle gå om ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards