Direktlänk till inlägg 13 augusti 2014

Att inte orka

Av Carina - 13 augusti 2014 23:07

Att inte orka. Det kan kanske tyckas att jag hittar på massa saker och är full av energi men så är det inte. Att jag är iväg och plockar hallon gör att jag sen får ont och orkar inget alls. Min käre man låter mig få göra sånt som ger mig energi och tar mycket av allt annat. Barnen tror inte ens att jag kan byta blöja länger. Mamma kan du byta? Det är för att jag inte kan lyfta upp dem på skötbordet. Jag lagar i princip ingen mat, diskar inte och tömmer och fyller inte diskmaskinen. Jag har problem att stå upp. Det är mycket lättare att gå. Ligga är det bästa men det kan jag ju inte göra hela dagarna.

Det är kämpigt att inte orka. Att få ont av allt man gör är jobbigt. Det kan verka på ytan att jag är pigg och glad men inombords är det inte lika lätt. Jag vill ju vara aktiv och det ger mig så mycket energi av att umgås med andra men då de gått hem är jag helt slut. Både i kropp och knopp.

I vanliga fall hade jag varit ute från morgon till kväll och plockat både hallon och blåbär. Vi hade troligen även varit uppe och plockat hjortron. Alla bär är så tidiga i år. I fjoll hade vi inte börjat plocka hjortron ännu och än mindre blåbär och hallon. Jag hade suttit till in på natten för att rensa klart allt. Nu sitter jag på en pall och plockar. Kan inte alls plocka lika mycket som jag brukar och vill. Nu har jag bestämt mig för att jag ska tycka att allt jag plockar är en bonus.

Att få vila är helt omöjligt. Den första dagen var alla barnen hos farmor men sen har de varit här lika mycket. Elvira är riktigt mammagris och är hos mig jämt. De ligger sidan om mig då jag vilar men inte still. Hela sängen gungar och det kommer sparkar här och där. Man får väl se det från den mysiga sidan att de gillar att ligga nära.

Jag blir ledsen då jag inte kan allt jag vill. Jag orkar helt enkelt inte. Ibland skulle jag vilja ha ett bandage så det syns att jag inte är helt frisk ännu. Visserligen har jag stomin men de försöker jag ju dölja så gott jag kan. Men då jag blir trygg i situationen hänger den utanför ibland. Barnen har ju fortfarande intresse av stomin. Idag hade jag Irma i knät och sa till henne, har du glömt mammas påse. Det hade hon inte för hon började ropa efter pappa. Barnen är pappiga i vissa situationer. Signe fick en låda på foten och jag satt precis sidan om henne men då skrek hon på pappa. Hon vill då bli buren. Jag lyfter barnen mer nu och det känns…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 5 februari 2022 16:42

Undra om jag skulle ta och uppta mitt bloggande igen. Jag har varit på gång några gånger men har inte kommit till skott. Tror att jag skulle må bättre av att skriva av mig här. Nu har det gått några år och vi har fått stora barn. Signe blir snart 1...

Av Carina - 3 april 2017 21:44

Ibland blir man extra glad över sina barn. Vi har ju ingen alls problematik med skärmtid i vår familj, förutom för mamman då… De kollar ju så klart på tv men använder inte varken telefon eller dator. Istället är våra barn gärna ute. Nu när det...

Av Carina - 2 april 2017 21:09

Imorgon ska jag på mammografi. Fy och usch, inte för att det är obehagligt utan för att jag är rädd. Jag är ju sällan sjuk knappt ens förkyld, fast jag har fått en släng nu för ovanlighetens skull. Har inga sjukdagar, knappt vab heller för den delen....

Av Carina - 21 mars 2017 22:00

Tänk att det är 9 år sen du föddes Gabriel, vårt efterlängtade barn. Jag hade längtat efter barn i många år och nu så äntligen skulle jag bli mamma och få mitt efterlängtade barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag fick mitt efterlängt...

Av Carina - 14 mars 2017 22:00

Det blev inte som jag tänkt mig men det blev bra ändå Nu har vi haft en veckas sportlov. Signes första sportlov och vi andra fick hänga på. Vi har ju alltid varit beredda, trodde vi, på att Thomas skulle kunna få jobb och att våra lov skulle gå om ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards