Alla inlägg den 20 maj 2015

Av Carina - 20 maj 2015 21:56

Oj så trött jag har varit idag. Jag var vaken då Thomas tog upp barnen och körde dem till dagis men sen somnade jag om igen och sov som en stock. Vaknade av att jag behövde gå på toa och gick yrvaken dit, kändes som kudden låg kvar i ansiktet. Thomas kom in som hade varit ute och dragit hem björkar som han tagit ner. Han hade kört ett hårt arbetspass medan jag sovit. Ringde till mamma och planerade för resan till Skåne.

Gick till slut upp och åt frukost, eller tänkte äta men då ringde kuratorn. Jag har fått en ny kurator då min gamla ska sluta. Hon ringde även igår men då kunde jag inte prata men nu var det önskvärt. Jag trodde att jag skulle må så mycket bättre denna gång men så är det inte. Jag var beredd på att sitta mycket på toa men jag trodde inte att huvudet skulle bli sämre igen. Jag trodde att min krisreaktion kom efter förra operationen. Jag var helt oförberedd på denna hjärntrötthet. Alla sa att det skulle vara en enkel operation och eftersom att jag inte kräktes denna gång så trodde jag det skulle bli enkel match. Detta berättade jag för kuratorn men då sa hon att det jag upplever nu var helt normal.

Hon sa att denna operation inte är så enkel som man tror och hon trodde att egentligen är det 6 månader, innan man är helt återställd. Helt återställd blir jag ju dock aldrig men så återställd man kan bli. Hennes råd till mig var att bara göra en sak åt gången och att inte ställa för höga krav på mig själv. Att göra vissa rutiner varje dag, få sovmorgon, en lunchpromenad och sen ta emot barnen på eftermiddagen. Vi pratade om att när jag ska gå tillbaka till jobbet, du kan inte bara jobba utan du måste vara pigg nog att klara dig hemma. Jag berättade om ”arga mamman” hon har ju kommit tillbaka nu efter operationen men jag försöker hålla henne i schack. Det har ju varit mycket extra lediga dagar nu med storhelger och det har ju gjort att barnen har varit hemma mycket. Nu har jag ju tur som har min söte man som tar det mesta.

Hon rekommenderade mig att börja halvtid då jag börjar i höst, vi får se vad doktorn säger. Det var ett bra samtal och vi ska ses nästa gång på hennes kontor. Det är bra att få träffa henne live. Det visar sig att hon kommer från Lund!! Den förra kom från Dorotea, vilka sammanträffanden.


Jag mådde inte bra alls och var så trött och mätt. Jag försökte göra lite nytta men orkade inte. Vilade mycket. Thomas var borta hela dagen på stan. Magen började bråka med mig. Satt ovanligt mycket på toa och flera gånger höll jag på att göra på mig. Till slut blev det också så, hann inte till toa från soffan. Det blev dusch och nya kläder samt en tvättmaskin igång. Jag hade blöjor kvar så det blev att ta på en sådan. Dock höll sig magen i schack efter det. Jag blev också piggare efter det. Det var väl fullt…


Barnen kom hem och det blev en enkel middag, vi hade visst missat en ingrediens till Linas matkasse och Thomas hade lagt in det mesta i frysen. Jag hade eldat rejält på förmiddagen så barnen fick bada på kvällen. De var så trötta men ändå ville de inte sova då det var dags. Jag kom igång med tvättandet och det blev tre maskinen och en fjärde som kör under natten. Jag har tagit in sommarkläder till barnen som också ska tvättas upp. Skulle hämta en kökshandduk och såg att farmor har strukit alla handdukar och dukar. Tack för det!!


Det har varit en jobbig dag och jag hoppas verkligen det blir bättre imorgon. Jag hade en sådan härlig minisemester men nu kom tröttheten ändå är det värt det. Jag borde börjat jobba i måndags för jag har inget läkarintyg men jag hoppas verkligen jag får ett för som igår hade det inte varit kul att vara på jobbet.

Av Carina - 20 maj 2015 21:55

Nu har vi kommit hem efter vår minisemester i Härnösand och Sundsvall. Jag var lite orolig över hur det skulle bli men Thomas var så entusiastisk så jag tänkte att vi chansar. Det bästa av allt var att vi hade finväder och det hade de inte här hemma. Vi åkte iväg på lördag morgon efter frukost. Vi kom iväg lite sent då vi valde att packa samma dag. Vi körde iväg till Sollefteå, där fick vi lunch av Thomas gamla kollega. Jag gillar Sollefteå, för de har, eller tydligen hade ett otroligt mysigt kafé. Tydligen har de åtminstone bytt ägare och kanske är de stängt så vi provade inte att åka dit. Thomas kollega bodde mysigt i en lite återvändsgränd så vi fick parkera lite längre bort och gå dit. Det var inte varmt men uppehåll och sol.

Vi blev bjudna på hemma lagade köttbullar och makaroner. Barnen åt som om de aldrig sett mat förut. Det är extra kul att de äter när man blir bjuden.

De hade ett otroligt litet kök så man kunde bara sitta fem personer där så vi åt själva, de hade ätit. Efter maten kom hans fru hem som varken jag eller Thomas har träffat förut. Då blev det kaffe och tårta.


Vi stannade en stund och sen åkte vi vidare till Härnösand. Vi skippade ju kaféet så vi kom fram strax innan fyra. Lotta hade bakat kaka men vi valde att äta mat först för annars skulle barnen inte äta mat bara fika. Det är alltid god mat hos lotta och så även denna gång. Barnen är dock lite mindre nu men i tanken på vad de satte i sig innan på dagen är det förklarligt.


Barnen var helt sålda på hunden Maja. Först var de lite reserverade men det släppte nästan direkt för Signe och sen även för de andra två. Signe körde även lite lydnad: sitt, ligg… och lekte med henne tills Maja blev helt slut. Efter fikat ville de ut till husvagnen. Lotta följde med oss ut dit och spelade lite spel med barnen. Thomas fick ha lite killsnack med Kenneth. Barnen var uppspelta och hade lite svårt att komma till ro men till slut så… men då gick även jag och Thomas och la oss. Även vi var trötta efter färden. Jag fick sen gå upp två gånger på natten för att gå på toa. Innan hade vi vuxenbajsförbud på toan i husvagnen men nu har vi fått backa på det men jag lånade annars Lottas toa.


Vi sov gott i husvagnen och barnen sov länge och likaså vi. Vi åt frukost inne hos Lotta och barnen lekte vidare med Maja. Efter frukost gick vi ner till stan och till Technichus, ett roligt aktivitetshus. Där fick man göra lite roliga klurigheter och olika experiment. Det var mycket man fick prova och det passade både barn och vuxna. Det var även en Alfons Åberg utställning som var mycket uppskattad av barnen. Speciellt köket, de handlade, lagade mat, serverad och höll på. Lotta är en bra lekfröken och det var underbart att se dem. Vi åt lunch där och lekte vidare efter lunchen. Gick sen hem och fikade. Vi hade ju bakat kakor innan vi åkte iväg som vi bjöd på.


Vi vilade mycket och softade. Barnen lekte vidare med Maja, de tröttnar aldrig. Signe hon verkar bli en hundägare en dag. Vi åt god mat igen och efter det packade vi ihop en fikakorg och åkte till havet. Det är tur att våra barn inte går och lägger sig klockan sju för då åkte vi iväg. Det var en mysig plats vi åkte till och barnen kastade sten i havet och sprang omkring och lekte. Det var inte varmt men soligt. Vi fikade men stannade inte så länge då det var så kallt. Det var lisa för själen att vara där, hav är underbart och det var så fint där. Dit kan man åka fler gånger.


Det var en härlig dag men mycket upplevelser. Jag var rädd för att gå till stan för om jag behövde gå på toa men det gick bra. Var visserligen på toa flera gånger både där och hemma. Tror jag kan gå på toa 20-30 gånger per dag. Det kommer inte alltid något men det känns som om det skulle.


På måndagen åt vi frukost med Kenneth och sen åkte vi till sundsvall med husvagnen. Den skulle lämnas in på fukttest som vi måste göra årligen för att garantin ska gälla. Vi lämnade vagnen där och åkte till Ikea. Signe ska få ett skrivbord. Vi började med lunch och sen lämnade vi in dem på leklandet och gick och handlade. Vi behövde lite förvaring till husvagnen och lite annat så klart men ändå höll vi nere intaget. Var sen en sväng inom Birsta och gick över till blomsteraffären och handlade. Barnen fick välja var sin blomma och jag en. Upptäckte via barnsemester.se att det fanns en Delicato outlet där så dit gick vi för att handla och fika. Jag vet att det inte är varken bra för mig eller naturen men oj så gott. Så vi handlade med oss lite hem.


Vi stannade i Stöde för att handla lite som vi sen åt som kvällsmat på en rastplats. Först tänkte vi äta på något hak längs vägen men så kom vi på att vi hade husvagn… men inget bröd. Det blev bara kvällsmat med fil och macka. Dock satte vi på gasolen och drack en kopp te/kaffe innan vi åkte vidare.


Vi kom hem vid åtta tiden och barnen kom sent i säng. Det har varit underbart att få åka iväg en sväng. Jag behövde verkligen det. Jag blir så trött och apatisk om det inte händer något. Nu fick jag prova att åka iväg och det fungerade men det var skönt att ha toa med sig. Jag lär sova som en stock och vara helt slut imorgon men så får det bli!!

Av Carina - 20 maj 2015 21:54

Från början verkade detta bli en enkel match men så enkel är den inte. Jag har visserligen minskat ner på mina piller men äter fortfarande värktabletter på eftermiddagen då barnen kommer hem. De tänker inte alltid på mig… fast de är otroligt gulliga. Elvira sa en dag, mamma det är bra att du går ut för då blir du fortare friskare J


Jag trodde att jag skulle få sitta mycket på toa i början för det skulle vara mycket diarré. Han jag inte skulle kunna hålla mig utan att jag behövde till toa snabbt. Nu är det inte så utan det är som att bajsa kola. Segt och man blir aldrig klar! Jag har sällan lidit av trög mage så jag är inte van vid detta. Jag äter katrinplommon, dricker katrinplommon juice, kiwi, linfrö men är lite dålig på att dricka. Jag har nästan slutat med te men ändå är det trögt.


Jag mår inte så illa, det kommer lite då och då. Däremot är förmiddagarna inte mina favoriter. Jag är trött och somnar ganska i tid, sover hela natten och sover sen då barnen åkt till dagis igen. Hade gärna sovit en stund till på dagen men det gör jag inte. Det är bättre jag sover på natten.


Det värsta är nog ändå skallen igen, jag har blivit en man. Jag kan verkligen bara göra en sak åt gången och det har aldrig hänt förut. Jag brukar leka med telefonen, kollar på tv, kan höra lite radio och prata med Thomas. Tittar jag nu ner på telefonen hör jag inte vad Thomas säger. Ser jag på tv hör jag inte heller vad han säger. Jag har blivit helt avskärmad. Jag orkar inte heller höra för mycket på min kära mans utläggningar eller att se på tv. Det är jobbigt att skriva i bloggen och även telefonen är jobbig ibland. Däremot fungerar det mycket bra att lyssna på radio, att ha det helt tyst gör mig galen. Vill helst ha radion i örat jämt, dag som natt.


Jag borde vara ute och promenera mycket mera, dricka mycket mera men tillbringar mest tid på toan. Att dricka har aldrig varit min starka sida och jag kämpar så gott jag kan men det går trögt. Dricker jag för mycket så mår jag illa. Jag känner också att jag har svårt för att gå ut och promenera då jag helst vill sitta på toa hela tiden. Jag vill inte behöva sätta mig i diket direkt… man hamnar som i ett moment 22 situation.

Av Carina - 20 maj 2015 21:52

Nu har farmor och farfar åkt hem och det har blivit litet tystare och lite tommare. Vilken ovärderlig hjälp jag har fått. Jag trodde att det var farmor som skulle sköta det mesta men där hade jag fel. Jag sov i Signes säng. Hon har sovit inne i vårt sovrum på golvet då jag varit borta. Irma och Elvira har legat på min sida av sängen. När sen farmor kom så flyttade Signe upp i Elviras säng, Irma låg i sin och Elvira låg på en madrass i vårt sovrum där även farmor och farfar sov. Jag fick ligga ostört i Signes rum, det är en fördel med att hon har fullstor säng.


Både farmor och farfar var uppe på morgonen och klädde och gjorde barnen i ordning. Jag behövde inte gå upp, de tog fram kläder på kvällen så det var klart. Barnen vaknade och klädde sig själv, jag hörde hur pigga de lät. De har inte protesterat någon morgon eller kväll heller för den delen. Farmor väckte dem och sa åt dem att de kunde ligga och vila en stund innan de skulle klä på sig. De gick upp väldigt tidigt första morgonen. De hade inte heller sovit på natten, de var lite oroliga för att de inte skulle höra barnen på natten. Helena kom och hämtade dem varje morgon, även de mornar då hon inte hade något eget barn att köra till färjan. Det var väldigt värdefullt för oss. Farfar vill inte köra barnen i bilen, han tycker de är guld värda och de vill han inte ha i sin last.


Barnen var på dagis tisdag till torsdag. Thomas flög till Stockholm på tisdag morgon innan någon hann gå upp. Han fick sova på en madrass på Signe rum sidan om mig. Första och andra dagen åkte farmor och farfar på stan på förmiddagen. Jag sov till ca 9 och då satt de och väntade på att affärerna skulle öppna så de kunde köra. De gjorde även lite ärende till mig. Jag hade ju otur och fick svamp i munnen även denna gång. Jag hade förberett med att hämta ut medicin som jag fick efter förra operationen. Detta är något jag ska lära mig. Operation = svamp i munnen. Då de kom hem gjorde de lunch till dem och mig. Farmor har lagat mat, städat och framförallt tvättat. Hon har tvättat undan alla vinterkläder och strukit allt… hon stryker även underkläder, så hon har att göra… Farfar har varit springpojke och gjort ärenden. Lyft tunga saker, handlat, kört ärenden och lekt med barnen.


På kvällen tog farmor på dem pyjamas och borstade tänderna. Farfar läste för Elvira som låg med henne tills hon somnat, Signe lyssnade på cd spelare och farmor läste för Irma. De var så snälla mina barn. De gnällde inte ett enda dugg under dessa dagar. Elvira kom in till mig ibland på morgonen men gick sen ut igen, så även på kvällen då hon ville att jag skulle läsa men hon accepterade att jag inte orkade.


Man kan summera de dagarna sen jag kom hem som skit dagar. Antingen har det inte kommit skit eller så har det kommer för mycket skit. Ni som är rädda för skitprat kan sluta läsa nu. Jag var beredd på det värsta. Att jag mer eller mindre skulle sitta på toaletten hela dagen. Att jag skulle ha diarré från morgon till kväll och natt för den delen. Nu har det inte blivit så utan det är som att skita kola man blir aldrig klar. Det känns som att det ska komma i byxorna så det blir till att komma till toa snabbt. Jag hade beställt katrinplommon juice och katrinplommon som jag åt, allt för att magen skulle komma igång. Jag var orolig för att det skulle bli förstoppning. Jag ringde till stomisköterskan och hon var övertygad om att magen var igång men att det var viktigt att dricka mycket, promenera och äta linfrö och katrinplommon eller annat som gör magen lös.

Jag ringde för att boka tid för stygn tagning och frågade även då om magen. Jag sa även att jag hade ont i såret och det verkade vätska sig så tyckte hon att jag skulle komma in och träffa en distriktssköterska. Så jag fick en tid och farfar körde mig. Hon tyckte att det såg bra ut men att det vätskade sig så jag fick byta bandage ibland.

På måndagen tyckte jag att jag var ganska pigg och körde på lite för fullt kanske. Så på tisdagen låg jag i princip hela dagen, förutom då jag satt på toa. Jag var helt slut och orkade ingenting. Det är skönt att ha farmor här som hjälp. Hon tycker jag ska vila mycket och låta henne fixa allt. Det känns bra att jag inte behöver känna mig onyttig. Hon sköter barnen hela tiden men vill jag gör jag lite annars fixar hon det.


På fredagen höll vi barnen hemma. Jag var piggare och farmor ville rå om dem lite. Vi började längta efter pappa som skulle komma på kvällen. Barnen var ute en del fast det inte var så otroligt fint väder. Farfar var med dem ute och lekte. Vi åt middag ute en dag. Det var så soligt då barnen kom hem. Vi dukade ute och precis då vi satte ut maten försvann solen. Det var på Carina dagen för vi skulle fira med efterrätt men det blev så kallt då solen försvann så vi gick in och åt den. Det var tur för då vi åt efterrätten inne haglade det ute. Det är riktigt aprilväder fast det är i maj. Barnen fick vara uppe tills pappa kom hem och de var så lyckliga. Vi kollade in Let´s dance så de fick vara uppe länge. Nu flyttade farmor och farfar ut i friggeboden. Elvira har sovit hela nätterna på madrassen på golvet så vi fortsätter med det vinnande konceptet. Signe fick flytta tillbaka till sitt rum. Numera ligger hon på madrassen på golvet i sitt rum. Irma ville inte sova själv i sitt rum så hon somnar ibland i vår säng och så bär Thomas upp henne sen.


Farmor och farfar stannade kvar tills på söndagen. De ville väl även träffa Thomas. Så på lördagen hjälptes Thomas och farmor åt med att sköta markservicen. Vi premiärgrillade på gasolgrillen, dock fick vi sitta inne och äta då det inte var vidare väder ute. Barnen har varit så nöjda med att ha haft farmor och farfar här och att de passat dem. Ingen av dem ville att de skulle åka hem.

Barnen är även gulliga till mig. Elvira sa då jag skulle gå ut en dag, det är bra om du går ut mamma för då blir du friskare fortare. Jag är så glad över mina svärföräldrar. De ställer upp och farmor sa att nu ska jag passa på att hjälpa dig med städ och tvätt då jag ändå är här. Farfar står för diskussionerna, han funderar mycket och har mycket saker ett diskutera.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards