Direktlänk till inlägg 27 juni 2015

Ljusdals besök

Av Carina - 27 juni 2015 22:45

Igår åkte min kära familj till stugan. Jag ville inte följa med utan vara hemma och röja men visst är det ändå ledsamt då de åker. Vi hade lite sovmorgon, första dagen utan dagis och det tar alltid längre tid och packa än vad man tror. Vi var ju isbitar igår och hade ingen lust att gå ut i kylan och packa. Till slut kom de dock iväg i regnet vid tio tiden och det blev genast tomt och tyst.


Mina vänner Linda och Mia skulle komma på kvällen men det var långt till dess. Jag var inte pigg utan jag vilade mycket. Hann i alla fall hänga en maskin tvätt, köra en diskmaskin och lite annat. Vädret var ju inte lockande så jag höll mig inne. Jag åkte och handlade och jag var inte ensam där. När jag var längst in i affären vid mjölken trodde jag att jag skulle skita på mig. Fick verkligen knipa och koncentrera mig på att inte göra ner mig. När det värsta släppt gick jag till toan. Där var det kö!! Vänta eller skynda att handla klart? Det blev det sista. Skyndade mig att bli klar och åkte sen hem till toan.


Till lunch blev det jordnötsringar i badet. Det gäller att passa på då man är själv och inte har någon matpolis hemma. Hur skulle jag klara mig utan mitt älskade badkar. Det har verkligen varit värt sitt pris. Då jag kom upp ur badet hade solen kommit fram. Det såg ut till att bli riktigt fint väder. Så jag gick ut och satte mig i solen och njöt. Förberedde maten och sen gick jag ut och röjde bort allt som stod vid väggen vid garaget som stått där i två år. Förra sommaren orkade jag inte fixa det och tydligen inte min man heller… men nu är det borta. Det blev en hel sopsäck med plaståtervinning.


Så äntligen kom mina fina vänner. De var väldigt glada för solen!! Men vi satte oss i uterummet och åt för det var lite kallt i vinden. Samtalsämnena tar aldrig slut för oss och vi kan prata hur länge som helst och det gjorde vi denna kväll också. Vi kom inte i säng förrän vid 02.00 och de fick sova här inne i huset. Nu är det ju gott om plats.


Det blev sovmorgon nästa dag. Jag vakande först 9.30 och sist kom Mia upp tre kvart senare. Vi satt och njöt rätt så länge på altantrappen innan vi tog oss in och åt frukost. Det blev ju nästan en brunch. Jag hade fått hemägg av Mia som vi åt med andakt. Vi bestämde oss för att åka till Verkön och äta middag. Så vi gjorde oss i ordning och då vi var klara körde vi mot färjan. Vi tog en tidigare färja och åkte på en liten rundtur på Norderön. Vi hoppade av och kollade på dagis gård. Jag är så stolt över vår förskola. Vi åkte ner och parkerade och kollade oss lite omkring innan vi fick åka med båten över. De har fått en ny skeppare och det är en tjej. Det var så underbart väder så man bara njöt av allt det fina. Vattnet var ovanligt blått och fint, fjällen underbara och vi bara njöt. Då vi kom fram gick vi upp till utsiktstornet. Jag hade för mig att det fanns ett och vilken tur att det stod kvar. Vi tog oss upp i det och där var det en bedårande utsikt. Jag hade med mig jordgubbar och äpplemust och champagneglas. Vi var ensamma där så vi satte och njöt av solen och fikat. Det var så underbart där uppe att vi kunde ha suttit kvar där ännu.


Till slut tog vi oss ner och gick för att beställa mat. Vi åt alla fjällröding och det var underbart gott. Det som var underligt var att vi nästan var ensamma. Har Östersundarna inte fattat att det är sommar?! Det kom ett par till och sen kom en möhippa. Till slut tog vi både hem, fast man hade helst velat sitta kvar där hela kvällen. Tog några riktigt fina bilder på vägen hem på vattnet. Då vi kom hem fikade vi på kex och ost på altantrappen och kollade lite i min fina trädgård. Till slut var det dags för damerna att åka hem. Det har varit underbart att haft dem här, vi var dock saknat Maggan som är i utlandet men jag hoppas hon dyker upp vid ett annat tillfälle.


Då de åkte blev det ännu tommare och jag var helt slut. Kunde tänka mig att somna då halv åtta. Tog istället ett bad och sen kollade jag lite på tv innan jag la mig ensam tidigt ändå för att vara mig. Det kändes så ensamt och tomt i huset att det var lite svårt att somna.


Thomas hade det jobbigare än mig. För vi har haft problem med myror i stugan. Så vi ville att farmor skulle kolla så det inte fanns mer myror innan de kom upp. De la in myrdosor men likväl fanns det kvar någon myra. Thomas hade läst sagor för barnen och de låg snällt i sin säng. Vips trillade det ner en myra från taket och alla barnen blev hysteriska och panikslagna. Han ringde mig och jag hörde inte vad han sa för de skrek så. Inte kunde jag göra något åt det men tipsade om att de kunde titta på film och få något gott. Till slut somnade alla i vår säng. Ingen ville sova vid väggen och Thomas fick inte heller ligga där så de låg på ca 95 cm hela högen. Nästa natt gick dock lite bättre men de får sova i vår säng tills jag kommer. De har hittat några myror till så på måndag får de åka och handla något rejält myrgift.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 5 februari 2022 16:42

Undra om jag skulle ta och uppta mitt bloggande igen. Jag har varit på gång några gånger men har inte kommit till skott. Tror att jag skulle må bättre av att skriva av mig här. Nu har det gått några år och vi har fått stora barn. Signe blir snart 1...

Av Carina - 3 april 2017 21:44

Ibland blir man extra glad över sina barn. Vi har ju ingen alls problematik med skärmtid i vår familj, förutom för mamman då… De kollar ju så klart på tv men använder inte varken telefon eller dator. Istället är våra barn gärna ute. Nu när det...

Av Carina - 2 april 2017 21:09

Imorgon ska jag på mammografi. Fy och usch, inte för att det är obehagligt utan för att jag är rädd. Jag är ju sällan sjuk knappt ens förkyld, fast jag har fått en släng nu för ovanlighetens skull. Har inga sjukdagar, knappt vab heller för den delen....

Av Carina - 21 mars 2017 22:00

Tänk att det är 9 år sen du föddes Gabriel, vårt efterlängtade barn. Jag hade längtat efter barn i många år och nu så äntligen skulle jag bli mamma och få mitt efterlängtade barn. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag fick mitt efterlängt...

Av Carina - 14 mars 2017 22:00

Det blev inte som jag tänkt mig men det blev bra ändå Nu har vi haft en veckas sportlov. Signes första sportlov och vi andra fick hänga på. Vi har ju alltid varit beredda, trodde vi, på att Thomas skulle kunna få jobb och att våra lov skulle gå om ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards