Alla inlägg den 1 november 2010

Av Carina - 1 november 2010 10:45

Satt uppe en stund i natt igen… men inte lika länge. Signe var inte vaken men ledsen. Sover hur bra som helst efter tre, vaknar inte av henne heller. Det är väl för jag vet att er pappa gör det… han väckte mig då han skulle upp. Har du satt in pengar till mig? Nej, det hade jag glömt. Han får fixa det själv nu. Jag sov vidare men Signe vaknade redan sju. Hon har inte förstått att vi har ändrat klockan. Er mamma gav upp efter en halvtimme så vi kom upp tidigt idag. Synd att det inte är kyrkis för då hade vi kunnat gå dit och ändå vara där innan de öppnade.


Signe har fått ett annat ansiktsuttryck. Flinar på ett annat sätt och pratar så mycket mer. Det är kul då det händer lite mer. Hon har också lärt sig att backa med att gå stolen. Det gick fint idag då hon var barfota. Hon vill nu ta skeden, försöker få alla chanser hon har genom att ta den. Hon lyckades inte ta den ifrån er mamma men snart får hon väl äta lite själv. Då vi ätit frukost satt er syster och lekte i sitt rum, då hon tröttnade la jag henne i sängen och hon somnade. Då var inte klockan mer än nio, då brukar vi inte alltid ha börjat äta frukost. Då hon vaknade hade er mamma klätt sig och borstat tänderna. Jag satte henne i gamla stolen i sovrummet och så gick jag ut i uterummet och härjade. Jag hittade en kartong men mina och er mosters gamla kläder. Det var hur många kläder som helst som jag kände igen. Två fina kappor till Signe, den ena var dock smutsig. Det ska nu tvättas och stoppas i kartonger till framtiden.


Sen hittade jag alla kort och dokumentation sen du föddes Gabriel och er mamma fick dagens gråt dos. Tänk så många underbara människor er mamma har kring sig. Har fått så fina kort, även då jag fyllde 40 och då vi gifte oss. Alla kort som vi fick då er syster föddes var också där. Er mamma satt där och grät och er syster tittade på mig. Då kände jag en sådan otrolig kärlek till henne. Man smälter så då hon tittar på en och ler. Hon började tröttna så er mamma skyndade sig och lägga alla dessa viktiga papper i en kartong så det inte blir förstört. Jag hittade mycket om Riga som vi ska kolla upp nu. Jag la kläderna i tvätten och plockade undan lite men får plocka undan resten sen idag.


Efter lunchen gick vi ut en sväng. Det är underbart höstväder, men er mamma längtar efter snön. Vi var ute i 40 minuter och det var kallt längs vattnet. Lyssnade på mp3 spelaren och njöt av den friska luften. Då vi kom hem tog jag upp löken. De var större än vad jag trodde de skulle vara. Ska ta upp purjolöken också sen en dag. Undra om man kan förvälla dem? Då vi kom in fick Signe lite gröt. Hon gillade ju inte fisken till lunch. Er mamma fick en kopp te. Vi gick sen ut i uterummet igen och tog ett tag till.


Packade ut oss i bilen och då kom er pappa. Idag ska vi till doktorn med Signe. Hon ska på återbesök, korrigerad sju månader, alltså åtta i hennes fall. Vi kom tidigt, eller i tid för en gång skull. Det var helt tomt i väntrummet och vi trodde vi fått fel tid. Till slut kom dock sköterskan och hämtade oss. Under tiden vi väntade, åkte Signe rutschkana, körde bil och lekte med bilar. Det är samma doktor vi träffar varje gång, det är skönt men samma. Idag var det bara en extra kontroll så hon behövde inte klä av sig. Vi satte henne på golvet och doktorn tyckte hon satt bra. Frågade om krypning och vändning, hon vänder bara från rygg till mage. Vi fick lägga ner henne på mage och vad hände då? Jo, Signe tog sig bakåt… för första gången framför doktorn. Hon gillade inte gåstolen, det är bättre de kryper innan de går. Men hon använder inte den så ofta. Dessutom är hon inte så intresserad av att gå med den. Det var bättre att hon fick en gå vagn då hon börjar resa sig. Det har hon ju redan. Er mamma frågade om vi kan räkna med att hon är åtta månader eller inte. Det är bara det mentala som kommer efter, då det gäller mat så är hon åtta. Det kunde visst ta upp till två år att komma i fatt neurologiskt. Hon kollade om hon tog med båda händerna. Signe fick sen sitta i mitt knä och hon kollade hennes reflexer. Signe var så intresserad av vad hon gjorde så hon slappnade inte av. Så vi fick ha en leksak så hon skulle titta på den, men hon tittade förbi på doktorn. Hon blev lite blyg för doktorn, det gick bättre med sköterskan fast hon inte kände henne. Så doktorn var nöjd och vi åkte till stan.


Hade ju inte ställt om klockan i bilen så er mamma blev lite stressad så vi bokade av tak affären. Åkte och lämnade igen lite teknik saker och sen parkerade vi nere vid vattnet. Gick upp till babyproffsen och där skulle vi kolla på lite av varje. Vi köpte en åkpåse till vagnen, som går att växa i och är i dun och ull. Det känns inte bra nu då vi bara har kläder och filt till Signe nu. Hennes gamla åkpåse har hon ju inte använt sen i våras. Den passade ju bara på liggvagnen. Vi behövde ju in åkpåse som vi även kan ha då vi ska åka skoter i vår, kanske även i en pulka efter skidor. Vi kollade upp bilbarnstol och bärstol. Ska kolla på nätet om det går att köpa någon bärsele billigt. Det tog lite tid men vilka proffsiga säljare de är där.


Då vi var där fick vi veta att de gjort inbrott på gamla stationen igen… det var inte första gången. Så vi måste åka dit då vi kommer hem. Först behövde vi mat och vi gick till Törners, er mamma ville ha sallad och er pappa är så duktig med maten nu. Han har ju gått ner så mycket i vikt och vill gå ner mer. Så idag åt han hur nyttigt som helst på lunchen, bytte ut mycket mot sallad. Nu hade de inte många sallader kvar så vi åt mat. Er pappa kunde knappt koncentrera sig, han tänkte bara på inbrottet. Signe fick också mat och hon var så nöjd. Då vi gick därifrån somnade Signe direkt. Låg där i sin nya åkpåse och det kändes så bra för er mamma och pappa att hon inte behöver frysa. Vi har ju bara haft filt på henne och då man åker till stan känns det inte så kul att ha tjocka overaller på sig. Det blir ju så varmt då man kommer in i affären.


Hon gnällde lite bara då jag flyttade in henne i bilen men somnade om direkt. Vi körde hem och då vi kom hem fortsatte er mamma i uterummet och er pappa och Signe satte sig i soffan. Det är så bra att man kan sätta ihop puffarna så hon inte kan trilla ner. Efter en stund så ville hon äta och sova, det fick hon inte… er mamma höll henne på halster. Vi måste vänja av henne vid sommartiden. Till slut tog er pappa på henne pyjamas och gjorde välling. Er mamma beställde mat från Ica som ska komma imorgon. Då Signe ätit la er pappa henne i sängen men hon ville inte sova. Så han tog upp henne igen och han satt i soffan med henne och nynnade för henne. Hon somnade och han la henne i sängen igen och nu gick det mycket bättre.


Vi kollade lite på tv och lekte med datorerna. Er pappa kollade upp om barnstolar och lite tv förstås. Er mamma kollade också upp lite men med bärselar. Hittade inget bra så jag kollade lite annat istället. Er var jättetrött och gick och la sig tidigt men er mamma satt upp lite till och kollade på tv. Det kändes bra att ha varit hos doktorn idag och fått veta att allt var bra. Jag trodde inget annat men man vet ju inte. Däremot känns det inte bra med inbrottet. Vi vill inte ha sakerna kvar där längre. Det är ju inte första gången som det är inbrott där sen vi satte dit våra saker. Så imorgon är er pappa ledig med det var för att göra badrum nu blev det flytt istället.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards