Alla inlägg den 8 november 2009

Av Carina - 8 november 2009 21:15

TRÖTT! Det är namnet på din mamma nu för tiden. Somnar klockan tio och vaknar klockan nio och ändå är jag inte färdig sövd. Din pappa sa, att du kommer att vara så trött i helgen efter att du varit i Ljusdal och Bollnäs och han fick ju så rätt. Har varit trött hela helgen men det känns ändå som det är värt det. Nu var jag inte så pigg och alert då jag var borta heller. Jag vilade mycket och tog det lugnt. Men att få känna sig piggare och lite som vanligt är bra för din mamma, och blir man trött efteråt känns det ändå bra.


Din pappa kom upp med frukost och det är mysigt att ligga där och äta. Din pappa hade inte heller jätte bråttom upp och det är bra för honom. Till slut gick han upp men din mamma låg kvar. Gick dock ner och drack lite välling då din pappa åt frukost nr 2 men gick sen upp igen. Kände på steken jag tagit upp och tänkte varför tog jag upp den? Undra om jag orkar laga söndag stek idag. Jag ska ju även göra lasagne till mina kollegor imorgon.


Så din mamma låg mycket på förmiddagen och in på eftermiddagen. Vi åt lunch vid 14 tiden och efter det piggade din mamma på sig lite. Vilade lite till efter maten men satte sen igång med att laga mat. Både stek och lasagne på en gång. Din mamma hittade till slut receptet på steken som jag hade letat efter. Där är ansjovis i den och det hade alltid mormor och det var så himla gott. Din pappa var lite mer skeptiskt till sillen men han får äta ändå.


Idag är det fars dag och din pappa fick en paket av din mamma, jag fixar det till dig Gabriel. Han fick en ljusstake för värmeljus, sådan som man kan ha olika mönster på varje manschett som är i keramik. Det finns jul och påskmotiv, samt hur många andra färger och blandningar som helst. Man kan även sätta dit manschetter så man kan ha vanliga ljus där. Din mamma har redan en svart men det är lite sönder i hörnen och vi vet inte vart vi har den nu… din pappa fick en fin röd istället och han blev jätteglad över den. Han tycker också om att mysa med levande ljus.


Din pappa satte upp fönsterfoder och det blir så fint så fort de kommer upp. Din mamma ville att han skulle sätta upp det närmast köket först fall i fall han inte hann med båda, eftersom din mamma får gäster imorgon. Vi fick flytta bordet och nu har vi chans att städa undan där. Din mamma städade undan i köket och lagade mat för fulla muggar. Klockan gick bara så fort… så vi inte åt inte förrän klockan var nästan åtta.


Din mamma hade också gjort ättiksgurka på slanggurka som också mormor gjorde, men hade tyvärr ingen persilja. Men så gott det var och enkelt att göra, så det kommer din mamma också att göra många gånger igen. Där satt vi och åt en riktig söndagsmiddag med stek, sås, potatis, gelé och gurkan och med alla fönsterfoder på plats. Det var riktigt mysigt, vi hade tänt din pappas ljusstake och bordet var tomt förutom på det vi använde oss av och lite ljus och blommor. Tänk om vi kunde ha det så här fint på bordet varje dag och så god mat.


Vi var nöjda båda två med dagen. Din pappa hann också sätta upp foderna på toa dörren uppe som vi inte hann innan vi började med garaget så det är snart 5 månader sen dörren kom upp! Vi gick upp och kollade lite på tv. Din mamma ringde din morfar och gratulerade på fars dag och din pappa ringde till din farfar i samma ärende.


Din mamma var så trött att jag knappt kunde hålla ögonen uppe men din pappa verkade hur pigg som helst. Han låg och lästa om badkar och nu är vi inne på att ha ett runt! Men vi vet inte om vi får plats eller om vi vill betala så mycket, de är säkert dyra, det fanns ingen prislista!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards