Alla inlägg den 5 december 2009

Av Carina - 5 december 2009 10:00

Din mamma sov ganska bra fast din pappa inte var hemma men det måste vara något fel på timern i tvättstugan för det lyste där nere hela natten i adventsljusstaken. Som vanligt vakade jag vid sex tiden och var då ganska pigg men då tände jag adventsljusstakarna uppe och satte igång tv och sen sov jag gott i två timmar till. Vaknade lagom till adventskalendern. Spelade även in Loranga, Dartanjang och Masarin, den bästa barnbok som finns och nu finns den som film, lyckan är fullständig.


Linda kom in och fixade frukost till mig. Maggan sov som en stock och till slut fick vi ringa och undra om hon levde. Till slut kom även hon in och damerna åt frukost och din mamma vilade sig i form men skidskytte. Fick sen sällskap av damerna. Gick sen ner och fikade och då kom din pappa hem och han fick också lite fika och vårt sällskap. Han tyckte i alla fall att det var värt besöken men var nu trött och han gick och la sig och vi klädde på oss för att gå på julmarknad. Din mamma tog kjol idag men den hade jag hela tiden då du låg i magen men nu satt den trångt, jag får kanske köpa en mamma kjol ändå. Var i alla fall fin och sen åkte vi iväg.


Vi hämtade Lindas kompis och så hade vi sådan tur att en precis skulle köra från parkeringen då vi kom så vi fick en nära parkeringsplats. Din mamma hade kameran med och började ta kort redan direkt. Hittade också bröd direkt som jag handlade och fick sen bära omkring på. Hittade även rökt kött utan tillsatser och dit ska din mamma åka och handla mer sen. Även brödet är bakat utan tillsatser på surdeg och de kan man handla i stan på fredagar och lördagar men vi har missat det.


Det var så mysigt att gå där, visserligen var det plusgrader men det var vitt och halt. De var så oroliga för att din mamma skulle ramla men icke, jag höll mig rakt upp. Det var hur mycket fint som helst men man kan ju inte köpa allt. Vi gick och gick och din mamma blev trött. Så fort jag hittade en stol satte jag mig och vilade. Åt en ekologisk korv med tunnbröd, det var fint tyckte jag synd bara att den var på oxkött och inte så god men i övrigt var den bra. Vi började leta ett ställe där vi kunde fika men det var fullt överallt. Vi var ju inte de enda som var där…


Din mamma hittade en toppruska, en sådan satte man upp förr till Thomas dagen och det ska din mamma införa. Då ska man även bjuda grannarna på sitt eget julöl och det ska vi också införa. Nu tog jag kort så nu vet jag hur man gör en sådan.


Då vi gått runt nästan hela området gick vi in på själva Jamtli och där fanns det fika. Även om din mamma är tjock och klumpig är jag fortfarande vass på att hitta lediga platser så det ordnade jag. Det var så skönt att äntligen får sitta där och vila och vad din mamma njöt av det och att jag dessutom fick mat i magen. Dessutom hade din mamma hittat ett förvaringsskåp där jag genast la in alla mina påsar. Nu hade jag nya krafter och mindre påsar då vi gick ut i andra halvlek. Träffade lite folk från jobbet och det var ju kul. Handlade lite mer och nu började det bli mörkt och riktigt mysigt.


Jag hörde på radion att denna julmarknad är den största i Sverige till antal utställare, så välkomna hit sörlänningar! Dessutom är det i en som trevlig miljö, det är som att gå omkring i ett levande museum. Det var verkligen värt de 60 kr det kostade att gå in. Till slut var vi nöjda och fick vara så nöjda för de stängde en kvart efter det att vi gått ut. Vi körde hem Lindas kompis och sen körde vi hem.


Din pappa hade gjort glögg till oss. Din mamma har fått glöggkryddor och igår köpte vi alkoholfritt vin så idag fixade han det. Han hade lite svårt för att vakna men han var uppe då vi kom hem eller han låg i badet men var i alla fall vaken. Så din mamma gick in där och visade upp mina fynd. La mig sen och dog på sängen, vilken dag. Jag har inte gått så här mycket sen jag blev gravid och det tyckte Maggan var på tiden. Det är det kanske men jag vet hur det kommer att bli då de åker hem. Jag har också ont i hela kroppen, i höfterna, ryggen, benen, axeln… oj vad klen din mamma är nuförtiden. Jag vilade i alla fall mig i form medan damerna fixade mat. Idag ska vi äntligen äta tacos. Det var länge sen och det har din mamma längtat efter länge.


Det var gott… synd bara att man inte kan äta hur mycket som helst. Fick äta långsamt, då går det bättre. Det är så trevligt med sällskap, ofta är det ju bara din mamma och pappa. Det som också är så konstigt är att våra samtalsämnen aldrig sinar… vi kan prata hur mycket som helst hela tiden. Då vi ätit kokte din mamma risgrynsgröt, eller jag kokade upp ris med vatten och sen ett uppkok med mjölk sen får den stå över natten. Då blir den klar imorgon, lätt som en plätt. Jag kastade timern till adventsljusstaken i tvättstugan. Den gick precis som den ville… bytte och satte dit en som fungerade.


Din mamma har varit uppe ovanligt länge dessa två kvällar men vill samtidigt inte lägga sig då man har så trevligt sällskap. Din pappa somnade tidigt i alla fall och damerna lånade duschen och vid elva tiden gick din mamma också och la sig. Då jag låg där kände jag riktiga sparkar, slog riktigt till mig på handen. Tog då din pappas hand och la den på magen, han var inte vaken men så pass att han också kände de rejäla sparkarna. Det var härligt att känna.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards