Alla inlägg den 20 december 2010

Av Carina - 20 december 2010 15:30

Idag sov Signe ända till halv nio, det var behövligt. Hon vaknade vid sju men er pappa gick och gav henne nappen och då somnade hon om. Hon somnade ju redan innan halv åtta igår. Idag ska vi ju få kompisar på besök så då gäller det att man är pigg. Vi gick upp och åt frukost och bara mös. Signe har börjat med att vinka, igår med en hand och idag med båda. Jag satte henne på golvet då hon ätit klart, hon slänger ju bara ner alla saker på golvet så det är lika bra hon sitter där. Då trillade hon och slog huvudet, hon blev så ledsen, är nog inte helt pigg. Så hon fick sitta hos er mamma en stund och sen gick det bra igen. Hon gillar alla ljud. Först åkte hon i bilen och där är olika sånger och hon dansar och trycker. Då hon fick sitta på golvet igen hittade hon en bok med ljud i och lekte länge med den. Vi är nog ovanligt förstående för ljud, det rör inte mig att hon har dem. Hon fick ju även en liten nyckelpiga av er moster med många olika sånger i och den är hon också så glad för.


Idag vinkade hon för fulla muggar. Redan igår vinkade hon första gången och idag kom hon på att man kunde vinka med två händer. Hon vinkar inte på kommando men då det passar henne och då blir hon extra glad om man vinkar tillbaka. Vi städade även idag, det blir så skitigt av veden och av Signe. Hon har ju hälften av maten på golvet, vi skulle ha haft en hund! Hon ville inte sova på förmiddagen, det kommer ju barn i eftermiddag så det hade varit bra om hon sov men inte. Hon fick mat så satte jag in pannkakor till mig i ugnen. Hade då redan gjort deg till vörtbröd och de jäste. Vips så svartnade ugnen… även ventilationen slocknade. Ringde er pappa, du får byta propp i skåpet ute. Det kunde ju inte jag göra då, Signe åt och jag kunde inte lämna henne. Hon var gnällig och skulle inte vilja vara inne själv. Så er pappa lovade att komma hem. Han visste inte riktigt vart säkringarna var heller…


Han kom och vi fick leta efter propparna. Er mamma blir så sur för i ett nytt hus ska väl inte proppar gå hela tiden. Jo, vi har elvärme på i garaget. Det visade sig dessutom att el-patronen gick inne så jag fick elda och er pappa fick hämta ved innan han åkte till jobbet igen. Det var tur att Mona var sen en timme, för nu blev bröden klara precis då de kom så vi fikade på det och lite lussekatter. Vi fick hemma gjorda tvål och en skrubb, ska ha med den till jul och städa oss ordentligt. Även Signe fick en julklapp. Få åka bort med deras då den kommer på posten. Barnen lekte lite i Signes rum och hon blir så glad då det kommer barn. Hon skiner som en sol. Då de åkte somnade hon som en stock och er mamma tog bilen och hämtade posten. Trodde att julkorten och kalendrarna var där men inte det… men det var lite roliga julkort och så scoutalmanackorna som jag beställt.


Signe sov i två timmar och det behövde hon. Er mamma fixade lite i köket, städade upp och tömde diskmaskinen. Tömde även sopstationen under vasken, att det blir så mycket plast och kartong. Så er pappa fick lite och göra då han kom hem. Idag har jag även lagt ut i bloggen till den 22 november och längre har jag inte skrivit. Jag ligger lite back igen. Er mamma lagade mat och idag blev det torsk med senapssås och Signe åt så det stod ur öronen. Kul att hon äter vår mat nu. Hon kan få det imorgon med. Dusch väggen kom upp idag men det blev ingen fogning. För er pappa hittade inte sakerna. Er mamma gick direkt in och hämtade delar av det, er pappa kan inte leta. Ibland måste man lyfta på saker.


Signe och er pappa lekte en stund men sen tog er mamma över. Grannen ringde och meddelade vad vi ska betala i skottning, det blir er mamma som får fixa det imorgon. Signe vill inte sova, hon kämpar så emot fast hon är så trött. Provade lägga henne flera gånger utan resultat. Er mamma hade tänkt baka pepparkakor och göra julgodis och så blev det men under längre tid än vad jag hade tänkt. Jag fick ut i garaget också och leta grejer som vi ska ha med till stugan. Jag var ju inte med då de bar ut allt från uterummet så nu stod de kartongerna längst in…

Er mamma var ledsen ikväll. Jag tycker det är så trist att er mamma och pappa har två separata liv. Det känns så. Er mamma är hemma hela dagarna, lagar mat och tvättar. Då er pappa kommer hem bygger han och er mamma gör något annat. Vi gör så sällan något tillsammans. Gör vi det är vi inte hemma. Jag är så jäkla trött på byggandet så jag skulle lätt kunna ringa någon som slutförde det till oss. Vill inte se något byggandes på länge efter att vi är klara här inne. Vi pratade om det och som vanligt har vi olika versioner men er pappa tycker också att vi gör för lite tillsammans. Han är inte heller van vid att vara med och julpynta men er mamma vill att vi gör det tillsammans. Nu är det snart över… vi åker på onsdag och imorgon ska vi packa. Då vi kommer tillbaka är det ju för sent med att pynta.


Er pappa gick och la sig och er mamma bakade klart pepparkakorna. Nu är degen nästan slut. Jag tänkte att då vi kommer hem igen ska vi göra som vi kan glasera. Tog mig en kopp te innan jag gick och la mig. Då var pepparkakorna i sina lådor och julgodiset i kylen. Det ska bli gott att mumsa på det i jul.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards