Alla inlägg den 24 december 2010

Av Carina - 24 december 2010 16:15

Äntligen julafton, igår tog vi fram några paket som vi ska öppna på morgonen. Så då er pappa hämtade Signe hämtade han även paketen. Även Signe fick ett paket, er pappa fick deodorant och ett choklad, er syster en bok och er mamma en prenumeration av tidningen Skåne och även en julskiva med Peter Jöback. Så den satte vi genast på då vi gick upp. Som vanligt gick er pappa och syster upp först och tände i kaminen och gjorde frukost. Er mamma är bortskämd… men det passar mig. Det är skönt att vi kan ligga kvar och mysa lite, synd bara att er syster vill ha mat!


Efter frukosten myste vi lite hela familjen, det kommer att bli full rulle ändå hela dagen. Vi ska vara inne hos er farmor och farfar alla mål idag för Signes skull. Er mamma och Signe klädde sig fina men er pappa väntar till kaffet, han var ändå fin men ska bli finare. Signe hade pepparkaksklänningen nu men ska ha farmors jul klänning tills ikväll. Alla var på plats då vi kom, er pappas morbror som bor på hemmet hade också blivit hämtad. Han blev så glad då han såg Signe, det är första gången han reagerar på henne. Vi kom lite sent för Signe sov och vi ville inte väcka henne. Så er pappa hade gått i förväg. Det serverades gröt och skinkmacka, er mamma tyckte skinkan var för tjock så jag nöjde mig med gröt. Signe fick också gröt då de inte hade socker i den och hon åt med god aptit.


Vi gick hem till oss efter det att vi ätit det blir lugnast för Signe. Vi hann upp och mysa lite och njuta av vår fina gran. Det är så fint nu när vi fått upp väggen till Signes rum. Fast väggen är ful på utsidan så känns det mycket mer ombonat. Vi ska fixa den väggen i sommar men en dörr måste vi köpa tills nästa gång. Nu har vi fått en gardin av er farmor som vi satt för men det är mycket ljud till Signe på kvällen. Hon är van vid att ligga i sitt rum och ha dörren stängd.


Vi gick in till kaffet och då var bara Astrid och Magnus där. Signe fick en julklapp av dem som hon fick öppna. Hon satt mellan dem och packade upp den, Magnus hjälpte henne. Astrid hade stickat en tomtedräkt till henne som hon nog kan ha nästa jul och så fick hon en fleece overall som passade perfekt nu. Hon fick även en paket som är tills hon fyller år. Er pappa hade gett dem deras julklapp under lunchen och då fick även Ove sin. Vi var kvar en stund och sen gick vi hem till oss. Nu bytte er pappa och Signe om till riktiga finkläder. Er syster fick den fina jul klänningen på sig.


Då vi skulle äta julbordet kom er mamma på att det var en sak till som jag skulle ha fixat, ägg. Er mamma hade tagit med röd och brunkål och så riktigt senap men äggen glömde jag. De har ju bara sill och potatis… er farmor sa att man fick ta seden dit man kom men Astrid lovade att ha ägg om jag kom dit fler jular. De har så konstiga seder här på jul. Bara en sill sort och inga ägg däremot är det kött i mängder. Nästa år då vi ska vara hemma hos oss ska det vara riktig jul mat. Maten kommer fram i omgångar och skinkan kom sist och då var er mamma redan mätt. Signe åt lite julbord men tröttnade på att sitta vid bordet. Så då vi var klara flyttade vi över till soffan. Då all julmat var färdig äten serverar de lutfisk… och de verkar tycka att det är det viktigaste på julbordet. Ingen jul utan lutfisk, oj, så många jular jag har klarat mig ändå. De har ju inte ens senap till den utan bara kryddpeppar.


Vi satt i soffan tills Signe tröttnade. Vi lyssnade på då de andra pratade. Vi fick sällskap ett tag innan vi gick in till oss. Signe behöver ju sova, hon var trött och håll på att somna så vi tackade för oss. Hon piggnade dock till som vanligt då hon fått pyjamasen på sig. Efter en stund kom er farmor och farfar upp och så delade vi ut julklapparna. Det var mycket paket men bra paket. Signe satt mitt i alla paket och visste inte vilken paket hon skulle öppna. Er pappa var tomte och vi hjälpes åt att hjälpa Signe att öppna sina paket. Vi fick bara bra paket och vi öppnade de som vi fått av er farmor och farfar. Vi fick ju pengar till tv men det räckte till en playstation 3 också och lite tillbehör till den. Er mamma fick monopol som man spelar på playstation, då kanske även er pappa vill spela spel med mig.


Jag fick även kinaschack av er farmor och farfar. Er farmor är lite finurlig, hon lyssnar lite och fikar med paket. Er mamma fick en borste och det behöver jag då jag jämt slarvar bort den jag har. Er mamma fick ju också kläderna jag önskat mig av er pappa, jag fick också dvd. En blueray film, Göta kanal och så två dvd med Magnus och Brasse, er mamma gillar ju svenska filmer. Jag har ju redan fått skoterstövlar som jag fick innan vi åkte och som er pappa inte packade in. Signe blev trött av att packa upp paket så då er farmor och farfar gick in till de andra gästerna så somnade vår älskade dotter. Tänk att man kan älska ett litet barn så mycket. Nu är hennes första julafton över och hon klarade den med bravur. Hon somnade så gott och nöjd och det gläder en mammas hjärta.


Vi kollade lite på tv innan vi gick och la oss. Även vi var nöjda med dagen förutom att det inte fanns några ägg till sillen. Er farmor och farfar blev mycket glada över almanackan och även kortet de fick. De är också mycket glada över er syster. Hoppas er syster sover gott i natt så det inte har blivit för mycket för henne. Det är mycket farande hit och dit då vi är här i stugan. Hon får i alla fall åka pulka till och från er farmor och farfar och det gillar hon.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards