Alla inlägg den 7 oktober 2010

Av Carina - 7 oktober 2010 12:45

Tänk att det kan vara en sådan lycka att sitta i soffan halv sex en morgon och somna sin dotter. Det är ju jobbigt då hon vaknar, vad er mamma kallar mitt i natten, men… Då man sen sitter där med henne i famnen bara njuter er mamma. Det är bara hon och jag och Barnaby. Er mamma sov ju på loftet i natt med och jag har hört Signe mer i natt. Hon har varit mer vaken och er pappa hoppades hon skulle somna om även nu på morgonkvisten. Hon låg och jollrade länge men sen tröttnade hon. Er pappa trodde hon skulle komma till att somna om men det skar för mycket i er mammas hjärta så jag hämtade henne och somnade henne. Vi har i alla fall bestämt att vi inte ska ge henne någon mat då hon vaknar på natten. Natt och natt, men hon får ingen mat förrän efter sju.


Hon sov sen till nästan åtta. Jag vaknade då de kom ut men då hade de legat och myst en stund innan. Det är skönt att få sova rejält på loftet men visst känner man sig lite ensam då de kommer upp och klara sig helt själv utan er mamma. Då er farmor och farfar kom in gick er mamma också upp. Jag är jättetrött, undra om det är sömn brist eller om det är p-pillerna som gör mig trött. Möjligen är det förkylningen, men jag känner mig pigg för övrigt.


Efter frukosten gick er pappa och farmor ut för att isolera vidare på vinden. Er farfar städar upp i kallgaraget och er mamma skulle göra mer tätskikt i toan. Er syster låg och lekte för sig själv i köket. Hon är mer snuvig idag och näsan rinner hela tiden. Hon började tröttna så jag la henne och hon somnade direkt. Då hon sov hörde er mamma lite på sommarpratare och så rensade jag er pappas dator. Det är ändå ganska mysigt där uppe på loftet nu när det är en säng där. Då Signe vaknade fick hon komma upp med mig och vi låg där och myste. Vi gick sen ut för att kolla hur det gick för de andra. Hon fick mat för hon var så hungrig och sen somnade hon igen. Hon är ovanligt trött idag.


Efter lunchen åkte er mamma, pappa och Signe på föräldragrupp. Er farmor och farfar åkte på shopping, de ska ju åka hem imorgon och vill åka och handla lite innan. De skulle bland annat handla kattmat, de är ju noga med er mammas katter. Det var bara tre barn med föräldrar idag. Signe satt med de andra i ringen och tyckte lite var toppen. Vi pratade om språkutveckling och hur viktigt det är med sagor. Lekis fröken läste sagor för dem och de gillade det mycket. De ville förstås ha boken och äta upp den. Efter att hon läst en saga så fick de tugga på var sin bok. Det var poppis.


De pratade om att det är viktigt att vi pratar om känslor, som ledsen, arg, glad… då de lär sig känslor. Vi ser ju på Signe hur hon utvecklas nästan varje dag. Det var även bra för dem att äta mat med större bitar i för de främjar också språkutveckling, tränar tungan. Signe äter ju mycket passerad mat men hon äter ju macka och det är ju tungträning. De berättade att det var bra att gå på biblioteket och låna böcker. Det gick även bra att tugga på dem… så vi får gå dit en dag då vi ska hälsa på, på jobbet.


Er mamma frågade om Signes kräkningar. Men det kunde bero på att hon är snuvig och de kan ju inte snyta sig så då kan det komma som slem och då kan kräkreflexen kopplas in och då kommer även maten. Så om hon inte går ner i vikt så gör det inget. Det gör hon ju inte… hon äter ju mat hela tiden. I alla fall om hon själv får bestämma.


Då vi gick därifrån handlade vi en tandborste till Signe. När hon får sin första tand är det bra om hon redan har en hemma. Hämtade även ut astmamedicin som är slut. Vi åkte hem och farmor och farfar han inte kommit ännu. Er mamma lånade en sekatör av grannen och klippte av de döda grenarna på äppleträdet. Vi satte på kaffe och er farmor och farfar kom och vi satt ute på altanen och fikade. Signe gillar ju att sitta ute och fika. Hon fick lite katrinplommon och kex. Hon var trött så hon somnade i er mammas famn och sen sov hon gott. För gott, för länge, så er mamma hann bli orolig.


Er mamma är inte så orolig för att Signes andningslarm ska tjuvlarma, jag är mer rädd för att det inte ska larma. Ibland tycker jag att det blinkar för sällan och då hon sover så länge blir jag så orolig. Ibland försöker jag kolla in genom nyckelhålet… utan resultat för jag ser inget. Vet att jag är knäpp men det är så. Jag tänker inte alls logiskt och jag vet ju att jag inte ska väcka henne bara för min skull. Jag sa då vi åt middag att jag var så orolig. Rätt som det var vaknade hon och jag blev så glad. Idag har vi lagat torsk, äggsås och potatis. Er farfar fick välja på torsk eller raggmunk. Det blev mycket gott och nu har vi tre rätter kvar som vi kan äta i helgen.


Er mamma har pratat med både Maggan, Anna och Hanna idag. Trodde nästan Anna var på väg in för hon ringde från mobilen. Men hon var bara ute och gick. Lille Sigge har ju blivit en vecka och jag ville ha ett kakrecept från Hanna. Jag har ju fyra äggvitor i kylen och ska baka jitterbuggar imorgon. Er syster åt lite välling idag innan hon somnade. Er pappa låg på loftet och lekte med datorn, er mamma kollade på tre avsnitt av Superstars. Det blev en sen kväll för er mamma. Trött men orkade liksom inte  lägga mig.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards